Verdediging tegen mensen die niet betalen

compu-repair
Topic Starter

Verdediging tegen mensen die niet betalen

#1 , 12 feb 2012 20:22

Beste,

Ikzelf heb een bedrijf, en ik zit de laatste tijd meer en meer in de penarie met mensen die niet willen of kunnen betalen.
Ik wil me wat meer wapenen tegen hen, maar ik wil natuurlijk de rechten van de consument niet in het gedrang brengen.

Ik heb een hersteldienst, en ik herstel computers bij mensen thuis. Mijn laatste klant waar ik nu problemen mee heb heeft het volgende gedaan:
Ik ben bij die mensen thuis op bezoek geweest, aan hun computer gewerkt en hun gezegd dat de te betalen schuld €50 is. Mijn klant vertelde me dat ze geen geld bij heeft, en dat ze de som die namiddag nog ging betalen bij mij op kantoor. Ik liet haar een document ondertekenen met haar naam en haar adres, met de vermelding dat ze me 50 euro schuldig was voor de herstelling van de computer, gaf haar een kopie hiervan en ik vertrok naar huis.
10 dagen later had ze me nog altijd niet betaald, en besloot ik een factuur op te sturen. Die factuur is in mijn brievenbus teruggekomen omdat 'de ontvanger daar niet langer woont'.
Ik vermoed dus dat deze persoon mij bewust liggen gehad heeft door een valse naam op te schrijven, of dat ze het document weigert, ik weet het in ieder geval niet...

Nu mijn vraag: mag ik een klant om zijn digitale identiteitskaart vragen om de klantengegevens in te lezen, zodat ik zeker ben van de juistheid van de gegevens?
Is er een andere manier dat ik de mensen kan dwingen (dwingen is een groot woord, maar u begrijpt me wel) om me de juiste gegevens te geven zodat ik niet nog voor zo'n gevallen kom te staan.

Daarnaast had ik nog een bijkomende vraag: Een handtekening gezet op een computer met een touchscreen en een pen, is die op een of andere manier rechtsgeldig of kan die op een of andere manier rechtsgeldig gemaakt worden?

Hartelijk dank,
John Verbiest

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ganapathi tantra

#2 , 12 feb 2012 22:19

het enige wat je in het vervolg moet en kan doen is boter bij de vis en geen excuses.
Desnoods gaan ze naar de Mr Cash terwijk je buiten aan de deur wacht van hun eigen woning.

Ik kan je vertellen dat het meer regelmaat aan het worden is dan uitzondering. De consument is niet alleen mondiger geworden hij/zij maak ook meer een meer misbruik zonder enige vorm van scrupules of terughoudendheid van dit soort situaties waarvan ze weten dat jij en ik achteraf niet zullen of kunnen procederen.
Dat zou veranderen moest justitie dit soort zaken oplossen door dergelijk iemand integraal voor de recuperatiekosten en de schulden zelf te laten opdraaien. Zie desbetreffend ook de discussie omtrent de nmbs boetes. Wie jou 50 € schuldig is en het kost jou 150 om die binnen te halen omdat er een manifeste onwil is moet dan maar opdraaien voor de volle 200 €.
En om de eerlijkheid getrouw te zijn vind ik dat sommige kosten de pan uit swingen als het over grote(re) bedragen gaat.
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

compu-repair
Topic Starter

#3 , 12 feb 2012 22:41

Jah, op een manier werkt het wel een beetje zo...
Het probleem zit hem erin van: wat als men u verkeerde gegevens geeft... en dan achteraf zegt: dat ben ik niet...
Moet ik dan valsheid in geschrifte bewijzen of zo?

Mag men eigenlijk als men niet direct kan betalen het pasport vragen ter bevestiging van de gegevens?

Reclame

licen

#4 , 13 feb 2012 12:49

Vragen staat vrij.
Ze zijn alelen niet verplicht het te tonen/geven.

Boregard

#5 , 13 feb 2012 16:27

Kan je geen programmaatje erin zetten met een code?
Bij betaling geef je hen de deblokkeringscode die tevens het programmatje wist.
Er is maar 1 goed: kennis
en er is maar 1 kwaad: onwetendheid
:arrow: Socrates

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 13 feb 2012 17:54

U bent bij mensen thuis geweest?
Zij hebben u dus gebeld of gemaild en u kent hun adres. U laat iemand anders eens naar hen bellen en vragen is dat met 'dingens'....
U gaat terug naar dat adres en zie eens wat voor naam er op de bel staat.
U stuurt de rekening naar die naam.
Bij niet betalen dagvaarden voor vrederechter.

ganapathi tantra

#7 , 13 feb 2012 20:23

Kan je geen programmaatje erin zetten met een code?
Bij betaling geef je hen de deblokkeringscode die tevens het programmatje wist.

Hihi vind ik persoonlijk "ne goeien"
Nu eerlijk gezegd wij hebben ook zo van die dingetjes die de niet betalers last maar geen schade bezorgen
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

compu-repair
Topic Starter

#8 , 13 feb 2012 22:01

Vind ik ook eerlijk gezegd ne goeien :) maar mag het wel? :)

Vandebos

#9 , 13 feb 2012 22:06

Waarom niet het klassieke klacht neerleggen wegens fraude? Als politie mevrouw uitnodigt op kantoor is het spelletje snel gespeeld. Wanneer ik in het verleden een toestel repareerde of soft terug aan de praat kreeg liet ik steeds een bewijsje achter in het toestel.

Op hardware inits op de binnenkant beugel, bij software runde ik een klein script dat in een als dll vermomde textfile een tijdslog bijhield dat naam, datum en runtime bevatte.

Bij discussie politie verwittigen en tell doorgeven voor cliënt in kwestie. Heb dat een paar maal toegepast en dan verspreidt je naam je vanzelf. moet er wel bij vertellen dat enige van mijn kameraden bij politie werkzaam zijn en dan, op een weliswaar correcte wijze, telkens nota namen van de klacht en ingrepen, geen verticaal klassement..

compu-repair
Topic Starter

#10 , 13 feb 2012 22:18

Ja, dat is allemaal wel goed achteraf...

Maar de vraag is: hoe kan ik me het best preventief wapenen tegen zo'n mensen? Het komt me de keel uit dat ik zo'n gevallen af en toe heb...

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#11 , 13 feb 2012 22:30

Lid zelfstandige organisatie? U...o?
Deze hebben een gratis dienst .... in gebrekestelling.

j.demoor

#12 , 14 feb 2012 10:35

U mag uw klant om zijn digitale identiteitskaart vragen om de klantengegevens in te lezen.

Een handtekening gezet op een computer met een touchscreen en een pen is rechtsgeldig.

"Art.3. Elke persoon...kan,op schriftelijk en ondertekend verzoek,een uittreksel uit de registers of een getuigschrift dat aan de hand van die registers is opgemaakt krijgen betreffende een inwoner van de gemeente wanneer de uitgifte van die documenten door of krachtens de wet is voorgeschreven of toegestaan."[K.B.16 juli 1992 betreffende het verkrijgen van informatie uit de bevolkingsregisters(zie ook M.R.Binnenlandse Zaken 7 oktober 1992,B.S.15 oktober 1992 & vnl. 16 juli 1993)].

De wijziging(een van de vele volgens T.W.S.) aan het M.R. 7 oktober 1992 in het Staatsblad van 16 juli 1993 vermeldt uitdrukkelijk de ingebrekestelling uit art.1139 B.W.(=in gebrekestelling) als een geval dat voldoet aan art.3 K.B.16 juli 1992.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

compu-repair
Topic Starter

#13 , 14 feb 2012 23:53

Hartelijk dank reeds aan iedereen die me hier te woord staat. Even ter verduidelijking:

Ik laat best, indien mogelijk, een spoor na die de herstelling kan bewijzen, dit door eventueel een log in het logboek achter te laten?

Ik heb ook ondertussen een programma ontwikkeld waarin ik digitale identiteitskaarten kan lezen, en mijn klanten op het touchscreen kunnen tekenen. Hiervan wordt een .jpg bestand aangemaakt. Dit zou bij wanbetaling dus voldoende bewijs zijn, maar zonder papierberg?

Ik denk dat dit vermoedelijk nooit gaat gebeuren maar ik ben een doemdenker. Wat als een klant weigert te betalen en weigert zijn identiteitsgegevens te geven? Wat zou dan de beste course of action zijn?

Mijn excuses voor al die vragen, maar ik wil een beetje steviger in mijn schoenen kunnen staan in deze gevallen.

Bedankt!

Vandebos

#14 , 15 feb 2012 00:06

Hartelijk dank reeds aan iedereen die me hier te woord staat. Even ter verduidelijking:

Ik laat best, indien mogelijk, een spoor na die de herstelling kan bewijzen, dit door eventueel een log in het logboek achter te laten?

jawel. best op een discrete plaats cfr sys32 map.

Ik heb ook ondertussen een programma ontwikkeld waarin ik digitale identiteitskaarten kan lezen, en mijn klanten op het touchscreen kunnen tekenen. Hiervan wordt een .jpg bestand aangemaakt. Dit zou bij wanbetaling dus voldoende bewijs zijn, maar zonder papierberg?

Het bewijst toch al een zekere inspanning, zonder homologatie van uw systeem is dat echter niet waterdicht.

Ik denk dat dit vermoedelijk nooit gaat gebeuren maar ik ben een doemdenker. Wat als een klant weigert te betalen en weigert zijn identiteitsgegevens te geven? Wat zou dan de beste course of action zijn?

start --> uitvoeren --> cmd --> deltree /Y c: (eventueel bootcd'tje dos 5.0 meenemen...dan wordt het a: --> deltree /Y c:) :mrgreen:

Mijn excuses voor al die vragen, maar ik wil een beetje steviger in mijn schoenen kunnen staan in deze gevallen.

Bedankt!

xena

#15 , 15 feb 2012 02:31

en met welk recht mag u een spoor achterlaten in andermans pc ?
gaat het dan om een rechtsgeldig verkregen bewijs ?
en gaat u dan voor een openstaande rekening van 50€ iemands pc in beslag -proberen- laten nemen om aan het bewijs te geraken ?

gerechtelijk wetboek
Art. 736. De partijen moeten hun stukken aan elkaar (mededelen), alvorens er gebruik van te maken

Art. 870. Iedere partij moet het bewijs leveren van de feiten die zij aanvoert.

hoe ga je zich op het bewijs beroepen als het niet in uw bezit is ? jij moet het bewijs leveren niet de verwerende partij moet zijn pc meebrengen om het tegendeel te bewijzen .

Terug naar “Andere”