Bevroren +gesprongen leiding: wie draait op voor kosten?

satis
Topic Starter

Bevroren +gesprongen leiding: wie draait op voor kosten?

#1 , 10 feb 2012 19:45

Er is afgelopen week 1 van mijn leidingen bevroren (en achteraf gesprongen) in mijn badkamer terwijl ik een weekend weg was.

Het probleem is dat er in de badkamer op zich geen verwarming is voorzien, wanneer ik thuis ben moet ik het doen met een elektrisch blazertje (voorzien door huisbaas maar dat ontoereikend is bij deze temperaturen en gewoon energie vreet) . Ik had voor mijn vertrek ook de hoofdwaterkraan afgesloten en andere kranen geopend, maar dat hielp natuurlijk niet genoeg.

Ik weet dat het normaal de huurder zijn verantwoordelijkheid is om te zorgen dat die leidingen niet bevriezen, maar in dit geval kon ik echt niets ondernemen door ontoereikende voorzieningen van het appartement. In de andere delen van het appartement stond de verwarming wel op en daar is natuurlijk geen probleem.

Om het nog leuker te maken: de persoon onder mij was ook langdurig weg en had geen enkele verwarming opgezet (gelukkig toeval: hij had geen gesprongen leidingen), waardoor het bij mij natuurlijk nog moeilijker werd om de ruimte voldoende te verwarmen (buizen zitten vlak boven vloer).

Ik ben wel verzekerd, maar wil voor alle zekerheid eens nagaan wat hier mijn mogelijkheden zijn moest dit toch problemen geven.

Alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 10 feb 2012 19:54

Deur van badkamer openzetten was onmogelijk?

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 10 feb 2012 20:03

Ik had voor mijn vertrek ook de hoofdwaterkraan afgesloten en andere kranen geopend, maar dat hielp natuurlijk niet genoeg.
Dat op zich is niet voldoende. Je moet ook alle water uit de leidingen laten. Hiervoor is er normaal een "purgeerkraantje in het goed Nederlands :lol: ", gewoonlijk juist na de hoofdwaterkraan geplaatst. Indien je dit opent, en dan de andere kranen openzet, loop alle water uit de leidingen weg, en is er geen bevriezingsgevaar meer. Nu draai je op voor de herstellinsgkosten en de eventuele andere schade.

Reclame

satis
Topic Starter

#4 , 10 feb 2012 20:11

Ik had voor mijn vertrek ook de hoofdwaterkraan afgesloten en andere kranen geopend, maar dat hielp natuurlijk niet genoeg.
Dat op zich is niet voldoende. Je moet ook alle water uit de leidingen laten. Hiervoor is er normaal een "purgeerkraantje in het goed Nederlands :lol: ", gewoonlijk juist na de hoofdwaterkraan geplaatst. Indien je dit opent, en dan de andere kranen openzet, loop alle water uit de leidingen weg, en is er geen bevriezingsgevaar meer. Nu draai je op voor de herstellinsgkosten en de eventuele andere schade.
Hm, ik zou eens moeten kijken of er zo een kraantje is. Het telt dus voor niets dat er gewoon geen mogelijkheid is voorzien om de badkamer vriesvrij te houden? Want eerlijk gezegd, een volledige leiding laten leeglopen is mij nooit vermeld geweest en dit is nu ook niet iets wat een standaard maatregel lijkt voor 2 dagen afwezigheid...
Deur van badkamer openzetten was onmogelijk?
Neen, badkamer is volledig aparte ruimte waar ik de gemeenschappellijke gang voor doormoet, er is geen enkele mogelijkheid deze te verwarmen.

Terug naar “Huren”