Ik ondertekende samen met een kandidaat-verkoper een aankoop/verkoopbelofte.
Nu blijkt, dat de kandidaat verkoper, met wie ik de overeenkomst sloot, niet de eigenaar is van het onroerend goed.
Nochtans staat er in vermeld: "de kandidaat verkoper bevestigt dat hij de enige eigenaar is .."
In feite heb ik dus geen huis gekocht. Totnogtoe heb ik van mijn, noch zijn notaris vernomen wie er dan wel eigenaar is. Het zou zijn vader zijn, maar een naam of een adres heb ik niet.
In onze overeenkomst staat er een sanctioneringsclausule die zegt dat er bij niet nakomen van de overeengekomen verbintenissen er een ingebrekestelling kan opgemaakt worden door de andere partij om
-ofwel de gedwongen naleving van de verbintenissen te vervolgen (wat dus niet mogelijk is want hij kan niet verkopen wat niet van hem is)
-ofwel de overeenkomst als van rechtswege ontbonden te beschouwen (in dit geval is er een schadevergoeding van 10% van de overeengekomen prijs verschuldigd)
Wat nu? Ik ken de eigenaar niet dus ik kan niet alsnog het huis kopen. Als ik de eigenaar zou kennen, valt er dan opnieuw te onderhandelen over de prijs en zo, of maakt de notaris de compromis op zoals ik hem eerst had getekend met de niet-eigenaar?
Kan ik aanspraak maken op de schadevergoeding??
Mijn notaris is er nogal gerust in. Hij denkt dat alles wel ter goeder trouw zal gebeurd zijn, maar toch... de verkoper drong er nogal op aan om het voorschot cash aan hem te betalen ipv aan de notaris. Hij had ook nog het lef om de dag voordat het voorschot zou moeten betaald worden mij te contacteren om af te spreken hiervoor. Toen wist ik nog niet dat hij geen eigenaar was. MIJN vertrouwen is wel weg. Als ik mijn overeenkomst niet binnengedaan had bij mijn notaris, en hem zou vertrouwd hebben om mijn voorschot cash aan hem te betalen was ik dat geld waarschijnlijk kwijt geweest.
We tekenden de overeenkomst op 21/1, dus ik zou toch denken dat wanneer alles ter goeder trouw was er nu toch al een nieuwe compromis zou opgemaakt zijn met de eigenaar die de vader van die jongen zou zijn. Mijn adres en telefoonnummers zijn gekend, maar er heeft nog niemand met mij contact opgenomen.