Ok Situatieschets... al vraag ik me af wanneer ik eens mag beginnen stoppen met schetsen pffft....
Vriend en ik huren huis, waarborg op zijn naam. Door problemen met mijn ex neemt hij de benen (hij heeft schrik voor de deurwaarder die ik ondertussen 3 jaar later nog altijd niet gezien heb morsoit). Hij maakt alle paperassen in orde waardoor het huurcontract enkel op mij komt te staan. Ook voor de huurwaarborg haalt hij papieren zodat hij die kan laten overzetten op mij. Mijn argument dat die toch op zijn naam mag blijven staan aangezien hij die betaalde slaat hij in de wind want hij wil met niks nog banden hebben met mij (om niet gelinkt te worden met die deurwaarder...). Ik beloof mondeling (heb niks ondertekend) dat ik hem die borg dan in schijven zal terugbetalen. Waar ik ook met start (kan hij aantonen door bankuitreksels).
Niet onbelangrijk: daags voor zijn vertrek besloot hij een van de kamers te gaan ombouwen tot 'cinemakamer' waarop hij de volledige plafond beplakt met eierdoppen. Tot op heden kregen we de lijmresten er niet af (de doppen haalden we er al zelf af) ondanks zijn belofte dit kort na de verhuis te komen doen.
Paar maand later trekt mn beste kameraad bij me in om kostendelend te gaan samenwonen. Hij (alsook de wijkagent) raad me aan om onmiddelijk te stoppen met die borg terug te betalen daar ik toch niet zeker ben dat ik die borg zal terugkrijgen aangezien hij met zijn eierdoppen schade berokkende aan het huis.
Kortelings erna krijg ik natuurlijk een schrijven van hem waarop hij zijn resterende borg terugeist. Ikzelf schrijf hem terug dat hij zelf de borg heeft overgedragen naar mij, dat ik totaal niet zeker ben dat ik die borg nog zal terugzien en dat hij eigenlijk zelf nog een bedrag aan mij moet storten. (verhuisde in juni, liet adres pas veranderen in september, afrekeningen van water, gas en electriciteit die niet weinig waren verrekend naar het aantal maanden hij hier woonde) Dit alles komt overeen met het bedrag van de borg. Hierop kwam geen reactie.
Ondertussen ben ik idd verhuisd, de borg heb ik volledig teruggekregen maar enkel en alleen omdat we moesten verhuizen door een vochtprobleem en de huisbaas het huis gaat afbreken. Dit is hij te weten gekomen en nu dreigt hij met advocaten ed dat hij die borg terug moet hebben aangezien hij vrijgegeven is. Achter mijn rug om is hij ook gaan informeren naar mijn nieuw adres en heeft hij Korfina aangeschreven om te weten of ik die borg teruggekregen heb (mogen die dat trouwens zomaar laten weten????) .
Dus mijn vraag is nu, als hij dit idd doordrijft naar vrederecher toe, sta ik sterk in mijn schoenen of ga ik hem alsnog dat bedrag moeten teruggeven?
-hij kan aantonen dat hij borg betaalde
- hij kan aantonen dat ik paar keer betaalde
- ik kan (hopelijk, heb ze opgevraagd) aantonen dat de borg naar mij is overgezet (heb sowieo alleen moeten tekenen)
- ik kan aantonen dat hij nog twee maand gewacht heeft met zijn adres te veranderen
- ik kan afrekeningen voorleggen voor de periode hij hier nog woonde waar hij niet in meebetaalde
- ik liep zo ook verhoogde kinderbijslag mis, kon niet genieten van een vrijstelling van sociale lasten, en kreeg geen studiebeurs vr de zoon.