vies kou!

Ans
Topic Starter

vies kou!

#1 , 07 feb 2012 13:31

Ik huur een huisje dat totaal niet in orde blijkt te zijn! kan ik onder mijn huurcontact onderuit?

Het huurcontract is 1 jaar geldig.
- Er is en gat in het dak we (maar we huren niet het bovenste gedeelde van het huis)
- In de gang verwerken al enkele maanden de schakelaars niet.
- onze oven is al maanden stuk.
Al deze problemen zijn al gemeld aan de huisbaas maanden geleden - maar er word niets aan gedaan.

In de Living/badkamer/keuken/WC en veranda is er geen centrale verwarming. Alleen 2 kleine elektrisch verwarmingen.
Nu met het extreme koude weer waren onze pijpleidingen bevroren.
Ook dit hebben we ommiddelijk gemeld - onze huisbaas is naar ons thuis gekomen (we waren niet thuis) en heeft in de badkamer ons elektrisch vuur op hoogste stand gezet (mag dit wel onbewaakt?)
Ik heb hem gezegd dat ik een onacceptable oplossing is (niet betaalbaar!)

Nu staan alle onze verwarmingen aan in de ruimtes waar we wonen (bovenste verdieping met gat in het dak dus niet.)
De 2 kleine elektische vuren staan op anti vries (hoger durf ik ze niet onbewaakt te zetten en kan ik ook niet betalen - het geraakt er toch niet warm mee).
De deuren zijn altijd allemaal toe en de rolluiken toe.
Maar de Living/badkamer/keuken/WC is nog steeds maar 5 graden en ik vrees dat de leiding terug gaan bevriezen + het is gewoon onleefbaar koud!
-> Mijn huisbaas heeft gezegt dat is de leidingen toch bevriezen en stuk gaan dit voor mijn kosten is.
Mijn logica zegt mij zolang ik de temperatuur in huis boven 0 hou de leidingen niet zouden moeten kunnen bevriezen.
-> kan mijn huisbaar mij verplichten die elektrische vuren hoger te zetten als antivries?
of zijn dit gegronde redenen om mijn huurcontract te verbreken?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 07 feb 2012 14:37

een verhuurder is niet verplicht verwarming te voorzien, wel moet er de mogelijkheid zijn om deze te plaatsen (schouwen, stopkontakten,...)
Als de leidingen bevriezen is dit inderdaad een probleem voor de huurder.
Uw verhuurder mag echter niet zomaar het pand betreden zonder uw toestemming. Dat is huisvredebreuk.
Onmiddelijk een ander slot steken is de oplossing.
Heb je een EPC ontvangen bij de inhuurname? Indien niet kan de verhuurder beboet worden, maar het is geen reden om de overeenkomst te verbreken.

Ans
Topic Starter

#3 , 07 feb 2012 14:46

Bedankt voor de reactie.
Over het feit dat hij bij ons binnen is geweest doe ik helemaal niet moeilijk - wel als hij ververwarming open draait enzo - maar voor de rest hebben we een goed contact dus stoort mij dat niet.
Maar ik vrees dat ik dan ik mijn koud huisje zal vast zitten tot september - hellaas!
en het feit dat het dak al maanden stuk is? - wij huren het bovenste verdiep niet van het huisje omdat het verkrot is maar door dat gat gaat toch heel veel warmte verloren... kunnen we eisen dat hij dat zo snel mogelijk maakt? -Het is er al vanaf we er ingetrokken waren in September.

Reclame

Franciscus

#4 , 07 feb 2012 18:55

Ga eens langs de gemeente dienst ruimtelijke ordening.
Vraag daar eens naar de normen inzake bewoning.
http://www.vlaanderen.be/servlet/Satell ... ijn%2FView" onclick="window.open(this.href);return false;

Huurder met probleem

#5 , 07 feb 2012 21:39

Ik heb hetzelfde probleem. Alleen ben ik er minder mee opgezet dat de eigenaar zonder toestemming zichzelf toegang gaf tot de woning. Ze maakt zichzelf sterk met het argument dat ze in noodgavallen wel toegang verschaffen tot de woning. En noodgeval in die zin omschreven dat er gevolgschade kan zijn. Ik vraag me echter af of dit wel klopt en ofdat een bevroren leiding (een van de andere huurders had geen water dus vermoeden ze deze oorzaak) een noodgeval is.

Ze had immers gevraagd om thuis te zijn. Ik heb haar geantwoord dat dit niet kon maar dat ik morgenavond naar de woning ging om hen toegang te verschaffen. Dezelfde avond laat ze in een bericht blijken dat ze de woning zijn binnen geweest.

Paurths

#6 , 07 feb 2012 22:22

Ik heb hetzelfde probleem. Alleen ben ik er minder mee opgezet dat de eigenaar zonder toestemming zichzelf toegang gaf tot de woning. Ze maakt zichzelf sterk met het argument dat ze in noodgavallen wel toegang verschaffen tot de woning. En noodgeval in die zin omschreven dat er gevolgschade kan zijn. Ik vraag me echter af of dit wel klopt en ofdat een bevroren leiding (een van de andere huurders had geen water dus vermoeden ze deze oorzaak) een noodgeval is.

Ze had immers gevraagd om thuis te zijn. Ik heb haar geantwoord dat dit niet kon maar dat ik morgenavond naar de woning ging om hen toegang te verschaffen. Dezelfde avond laat ze in een bericht blijken dat ze de woning zijn binnen geweest.
Laptop + webcam (bewegingssensor in webcam software) + orb.com (of een ander gratis tool) kunnen wonderen doen...Vanaf dat er beweging wordt geconstateerd begint de webcam te filmen. Je kan instellen hoe lang, hoe gevoelig de bewegingssensor moet zijn, en of je een email wenst te ontvangen zodra de webcam begint te filmen. Je kan dan op internet, orb.com bijvoorbeeld het opgenomen filmpje meteen bekijken.
Je kan zelfs live de politie bellen als je ziet dat er iemand ongenodigd in je woning is.

JohnD

#7 , 08 feb 2012 00:17

Ze maakt zichzelf sterk met het argument dat ze in noodgavallen wel toegang verschaffen tot de woning. En noodgeval in die zin omschreven dat er gevolgschade kan zijn.
Ik denk niet dat de verhuurder hier kan en mag over oordelen over die gevolgschade en zich dus eventueel achter een drogreden van die gevolgschade kan schuilen om uw woning te betreden. Volgens mij is alleen brandweer of politie daartoe bevoegd. Gewoon klacht bij politie indienen wegens huisvredebreuk is mijn boodschap, en uiteraard slot wijzigen.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Mariette

#8 , 08 feb 2012 12:51

Met elektrische tracing kan men blootliggende waterleiding steeds verwarmen (met isolatie er bovenop) zonder dat de hele kamer moet worden verwarmd tot +1°C.
ik heb de indruk dat dit systeem niet veel wordt toegepast en men liever vb. heel de garage verwarmt (voor niks nodig) om toch maar de waterleiding niet te laten bevriezen.

Franciscus

#9 , 08 feb 2012 18:57

Huisvredebreuk strafbaarstelling: art. 439 e.v Strafwetboek
Met gebruik van een valse sleutel ( is een echte sleutel maar gebruikt buiten zijn doel) is verzwaring.
Liep er water bij de andere huurder binnen?
Stond uw verwarming af in het appartement/huis?
U hebt het recht uw slot (verander de cilinder) te veranderen zonder haar daarvan enige sleutel te geven.
http://www.onlinehomesecurity.be/nl/faq ... -cilinder/" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Huren”