Huurwaarborg niet vrij te geven...

huurwaarborg
Topic Starter

Huurwaarborg niet vrij te geven...

#1 , 06 feb 2012 16:45

Beste forumgebruikers,

we zitten hier met een probleem en zouden graag wat advies winnen van de vele experten hier.
Begin 2000 hadden we een appartement gehuurd van een bejaarde koppel. Alles werd door een immobiliën geregeld, van huur tot herstellingen in het appartement zelf. Dus we hebben deze mensen nooit in het echt gezien, nu enkele jaren later is de bejaarde man overleden en de vrouw heeft besloten om het hele gebouw te verkopen.
Een Waalse persoon had deze opgekocht, met oog om door te verkopen voor winst. Hier werd ook alles gedaan door een immobiliën. Een dik jaar na dat deze persoon de nieuwe verhuurder werd, besloten we echter om te verhuizen, dit was in 2007. Bij het afgeven van de sleutels werd er een plaats beschrijving gedaan en alles werd goed bevonden en hebben we een vrijgave huurwaarborg getekend, het geld zou binnen 2 weken overgemaakt worden op onze rekening. We hadden bij vermeld dat de huurwaarborg op de rekening mag blijven staan, natuurlijk gedeblokkeerd. Volgens de medewerker van de immobiliën is dit geen probleem.

Nu wouden we dit jaar het geld overmaken en de spaarrekening(huurwaarborg rekening) van Ethias afsluiten. Ik had via email aan een Ethias medewerker een bevestiging gevraagd of de rekening vrij is en dat de enige rekeninghouder wij zijn. De medewerker bevestigde dit via email. Een afsluitdocument werd als bijlage doorgestuurd, deze ondertekend en de nodige documenten mee opgestuurd.
Een dik week later kregen we echter deze allemaal terug met de vermelding dat de rekening niet kan afgesloten worden en dat de rekening om een huurwaarborg gaat. Een vrijgave huurwaarborg dient ondertekend te worden door de EERSTE eigenaar(verhuurder).

Nu is het gebouw weeral verkocht aan iemand anders en WEER veranderd van immobiliën, ondertussen zijn we daar een goeie 4 jaar vandaan.
Ik zou niet eens weten hoe ik aan de handtekening van de eerste verhuurder kan geraken. We dachten dat rekening een gewone spaarrekening is geworden, dit staat ook in grote letters op de jaarlijkse bankuittreksels die we toegestuurd krijgen op ons nieuw adres. Dus we gaan er vanuit dat de wijzigen die wij vroeg aan de immobiliën degelijke doorgestuurd is naar Ethias een aangepast. Aangezien dit bevestigd was door een medewerker van Ethias via email.
Nu heb ik deze hele uitleg aan dezelfde Ethias medewerker gestuurd en gevraagd wat we kunnen doen, deze is gelezen, echter krijg ik geen reactie hierop. Het gaat hier duidelijk om een administratie fout van Ethias en/of de immobiliën... maar probeer eens nu te bewijzen wie de schuldige is. En de grote probleem is we weten zelfs niet meer bij wie we moeten aankloppen door dat het gebouw in 4 jaar tijd van 2-3 eigenaars is veranderd(Er hangt weer een TE KOOP bordje aan de voorgevel).

We hebben een vrijgave huurwaarborg getekend, dus in feite kon de verhuurder het geld afhalen, dit is niet gedaan. Wij kunnen er nu ook niet aan door dat de rekening blijkbaar geblokkeerd staat. En er gevraagd wordt achter de handtekening van de eerste verhuurder. Wat we niet eens weten hoe we daar kunnen aangeraken, wie weet is ze er niet meer.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
artemis

#2 , 06 feb 2012 17:31

Een dik jaar na dat deze persoon de nieuwe verhuurder werd, besloten we echter om te verhuizen, dit was in 2007. Bij het afgeven van de sleutels werd er een plaats beschrijving gedaan en alles werd goed bevonden en hebben we een vrijgave huurwaarborg getekend, het geld zou binnen 2 weken overgemaakt worden op onze rekening.
Vreemd, normaal moet enkel de verhuurder voor de vrijgave tekenen. Is dit dan ooit gebeurd?

Bij verkoop van een pand worden de huurwaarborgen opgenomen in de akte en in het geval van een geblokkeerde rekening wordt het rekeningnummer in de akte vermeld. Via die akte krijgt de nieuwe eigenaar automatisch volmacht op de geblokkeerde huurdwaarborgrekening. Deze laatste moet dan wel de akte aan de bank voorleggen als bewijs van volmacht.
Zo geschiedde bij een gebouw dat wij verkocht hebben en de nieuwe eigenaar met wie ik contact hield heeft nooit problemen hieromtrent gehad. En zo geschiedde bij een ander gebouw dat wij gekocht hebben (detail: op dit gebouw stond 1 geblokkeerde huurwaarborg en de huurder zit er nog steeds in. De vorige eigenaar is intussen overleden).

huurwaarborg
Topic Starter

#3 , 06 feb 2012 17:47

Of dit is gebeurd, geen idee. Wij hebben wel getekend bij de laatste plaatsbeschrijving en afgeven van de sleutels in het appartement zelf.
Bij de teruggestuurde documenten van Ethias staat het volgende:

Rekening xxx-xxxxxxx-xx is een huurwaarborg. Voor een vrijgave van een huurwaarborg dienen wij een document "Vrijgave huurwaarborg" ondertekend door zowel huurder als verhuurder (Naam van eerste eigenaar) te ontvangen.

Dus volgens mij is het document nooit bij de bank terecht gekomen, maar hoe komt de bank aan ons nieuw adres gedurende de afgelopen 4 jaren? Want wij hebben nooit een adreswijziging doorgegeven aan hun. Het zit er dik in dat door een administratie fout ze het document zijn kwijt geraakt, maar ons nooit op de hoogte gesteld de afgelopen 4 jaren. Enige brieven die we kregen van Ethias (blijkbaar nu verkocht aan Optima) waren uittreksels van de rekening zelf.
En een medewerker heeft via email bevestigd dat wij de enige rekeninghouder zijn, er stonden ook geen andere namen of volmachten op deze rekening.
Maar hoe beginnen we er nu aan om toch aan ons geld te geraken. :?

Reclame

Vandebos

#4 , 06 feb 2012 18:29

Vraag eens vriendelijk aan de beheerder waarom u nog steeds van een derde de vrijgave van de waarborg dient te bekomen als u de enige bent die als volmachtdrager op deze rekening staat vermeld. Verzoek hen tevens vriendelijk eens de jurisprudentie aangaande de overdracht van huurwaarborgen bij nieuwe eigenaar van het pand erop na te slaan.

Deel hen even vriendelijk mee (aangetekend) dat er u geen probleem mee heeft de jurisprudentie aan te vullen met deze zaak, doch dat u niet zal opdraaien voor het door hen verliezen van het vrijgave document door de rechtsgeldige en per notariële verkoopsakte vastgelegde eigenaar van het pand op het ogenblik dat het huurcontract werd beëindigd.

Met vriendelijke groeten uiteraard.

huurwaarborg
Topic Starter

#5 , 06 feb 2012 19:14

Zo de email is zonet vertrokken richting Ethias. Ik heb toch wel even jouw post enkele keren moeten herlezen Vandebos =)
Stel dat ze nog weigeren om het vrij te geven of mee te werken wat kunnen we nog doen? Want we zijn er zeker van dat de immobiliëns ons niet zal helpen noch contact gegevens van de eigenaars zal geven zodat we op één of andere manier de eerste eigenaar(moest ze nog leven) kunnen bereiken en een krabbeltje te krijgen.

Het is stom van ons om natuurlijk geen schriftelijk bewijsje te laten schrijven dat de Vrijgave document is getekend en ontvangen door de immobiliën. Maar op zo'n moment denk je daar niet aan en ben je blij dat je er eindelijk vanaf bent en aan je "nieuwe" leven kan beginnen.

Vandebos

#6 , 06 feb 2012 19:54

Indien ze de waarborg niet wensen vrij te geven zal u verplicht via een verzoekschrift art 1344bis ev devrijgave van de waarborg bij vonnis te bekomen bij het lokale vredegerecht.

huurwaarborg
Topic Starter

#7 , 06 feb 2012 20:21

En wie moet ik dan als tegenpartij stellen? Ethias?

Vandebos

#8 , 06 feb 2012 20:23

Diegene van wie u huurde toen u het contract eindigde en de verzekeringsfirma.

huurwaarborg
Topic Starter

#9 , 06 feb 2012 20:31

Ok, dank je wel voor de informatie. Ik hou jullie op de hoogte ivm de stand van zaken wanneer ik meer nieuws heb.
Echter zal het moeilijk worden om de gegevens van die eigenaar te achter halen. We weten niet eens hoe die heet, enkel dat het een persoon is die enkel Frans spreekt.

Vandebos

#10 , 06 feb 2012 20:41

U kan op het lokale Hypotheekkantoor steeds de aktes van verkoop inkijken en de gevevens van de eigenaar noteren. Met die gegevens kan u op de dienst bevolking van de gemeente een attest van woonst bekomen.

huurwaarborg
Topic Starter

#11 , 13 feb 2012 18:51

Vandaag eindelijk nieuws gekregen na een week. Men gaat "uitzonderlijk" de rekening toch afsluiten en ons het geld overschrijven. Eind goed al goed, eerst afwachten tot dat het geld effectief op ons rekening staat. Hierbij wil ik Vandebos erg bedanken voor zijn advies en hulp!

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#12 , 13 feb 2012 18:57

Met intrest hoop ik :D

huurwaarborg
Topic Starter

#13 , 13 feb 2012 19:20

Klopt met intrest XD , zou erg zijn moest het zonder zijn, het geld staat daar al zo'n 10 jaartjes.

Vandebos

#14 , 13 feb 2012 21:00

Eind goed al goed.

Terug naar “Huren”