Opzegging huurcontract aangetekend, geen reactie

SANTAMARIA
Topic Starter

Opzegging huurcontract aangetekend, geen reactie

#1 , 06 feb 2012 10:08

Beste,

Ik heb op 28 / 01 / 2012 een aangetekende biref verstuurd naar de huisbaas met de vraag tot onmiddelijke stopzetting van het huurcontract ( bepaalde duur ) omwille van verschillende redenen nl. Schimmel, Boiler niet geplaast comform de wet,...

Hoeveel tijd heeft de huisbaas om hierop te reageren ? En wat als de huisbaas niets laat weten en ik krijg de huisbaas ook niet vast aan de lijn ?

Bedankt voor alle hulp.

Groetjes

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 06 feb 2012 10:50

Als deze niet antwoord zal u verplicht zijn bij het lokale vredegerecht te passeren om een ontbinding te bekomen.

SANTAMARIA
Topic Starter

#3 , 06 feb 2012 11:36

Sinds welk jaar moet de huisbaas verplicht een EPC certificat kunnen voorleggen ? Ik ben ingetrokken in het huurappartement op 15 / 09 / 2009
Indien de huisbaas geen EPC kan voorleggen, kan het contract ook ontbonden worden hierdoor ?

Groetjes

Reclame

vtec

#4 , 06 feb 2012 11:54

EPC werd verplicht vanaf 01/01/2009 - geen idee wat de sancties zijn bij niet-voorlegging, al lijkt ontbinding huurcontract om die reden me weinig waarschijnlijk

Vandebos

#5 , 06 feb 2012 11:56

Sinds 01/2009. Het niet kunnen voorleggen van een EPC is geen reden tot ontbinding van het contract alhoewel het wel een boete van € 250 tot € 500 bij vonnis kan opleveren.

krisje1973

#6 , 06 feb 2012 19:19

Heb wat vragen bij "onmiddelijke stopzetting" huurcontract.

Voor hoelang heb je een huurcontract?
Is de woning onbewoonbaar verklaard.

Mijn huisbaas zou dit ook niet aannemen door deze problemen. (heeft dit ook niet gedaan , ik moest 3 maand opzeg geven)
Het zijn grote problemen maar ik dacht dat dit enkel kon als het huis onbewoonbaar was verklaard of ben ik mis?

Paurths

#7 , 06 feb 2012 19:40

Volgens deze pagina bedraagt de boete voor het ontbreken van een EPC van 500 euro tot 5000 euro ; http://www.vincotte.be/nl/particulier/v ... rtificaat/" onclick="window.open(this.href);return false;

"wanneer u geen epc hebt, kan u als verkoper of verhuurder wel een boete krijgen van het Vlaams Energieagentschap (VEA). De boete bedraagt minimaal 500 EUR en maximaal 5000 EUR."

Klopt dit dan niet?

krisje1973

#8 , 06 feb 2012 19:46

Idd, maar word wel omzeild.

Hier bv geen EPC aanwezig.
Als er kandidaat huurders komen die er naar vragen, word die kandidaat geweigerd.
Genoeg kandidaten denkt de huisbaas dus nemen we er maar één die er niet naar vraagt.

Paurths

#9 , 06 feb 2012 19:52

Idd, maar word wel omzeild.

Hier bv geen EPC aanwezig.
Als er kandidaat huurders komen die er naar vragen, word die kandidaat geweigerd.
Genoeg kandidaten denkt de huisbaas dus nemen we er maar één die er niet naar vraagt.
Hier ook geen EPC aanwezig. Ik huur dit pand sinds vorige woensdag. Een ijskelder is het, een tochtgat.
Er is een zolder omgebouwd tot slaapkamer, met ramen. Zonder bouwvergunning.
De verhuurder reageert gewoon niet op mijn telefonische oproepen, noch email. 'k Ben bij de vorige huurder langsgeweest en die zei me dat ze me enkel zal contacteren als zij iets nodig heeft, voor de rest blijft ze onbereikbaar en kan ik bellen tot ik blauw zie. De verhuurder ligt in proces met de 5 vorige huurders... En steeds is de drijfveer de waarborg te kunnen inhouden om herstellingen uit te voeren die hun oorsprong vinden in het verhuren van het pand. Pikant detail is dat die herstellingen nooit uitgevoerd worden.
Informatie die je maar te weten komt eenmaal je het contract getekend hebt, typisch.

'k Woon hier amper een week en 'k ben al op zoek naar een manier om hier onderuit te geraken. Plezant is anders.

Vandebos

#10 , 06 feb 2012 20:14

Paurths, je hebt gelijk wat betreft de boetes, meestal worden verhuurders veroordeeld tot de minimumboete, zijnde €500.

Bij woningen waar meerdere problemen zijn loont het steeds de moeite een woningonderzoek aan te vragen. Als er vijf huurders zijn die een geding hebben lopen tegen mevrouw loont het misschien de moeite als ze zich eens samenzetten en gezamenlijk procederen? Intentie en opzet worden dan haarscherp duidelijk.

SANTAMARIA
Topic Starter

#11 , 07 feb 2012 09:20

Heb wat vragen bij "onmiddelijke stopzetting" huurcontract.

Voor hoelang heb je een huurcontract?
Is de woning onbewoonbaar verklaard.

Mijn huisbaas zou dit ook niet aannemen door deze problemen. (heeft dit ook niet gedaan , ik moest 3 maand opzeg geven)
Het zijn grote problemen maar ik dacht dat dit enkel kon als het huis onbewoonbaar was verklaard of ben ik mis?

@Krisje1973 : Heb een huurcontract van bepaalde/korte duur ( 3 jaar ).
In de maand September 2012 stopt het contract ( mits aangetekende brief te versturen 3 maand voor de einddatum ) en kunnen we eruit zonder kosten.
Maar we willen er nu al uit daar ik problemen heb aan mijn longen door elke dag in de schimmel te slapen. De helft van het plafond van de slaapkamer is vol met schimmel.
Ook is de boiler niet comform de wet geplaatst nl flexibele buizen voor de gasboiler gebruikt, waterdichtingen die rond de flexibele buizen zijn geplaatst, etc.
Heb iemand laten komen en zei dat dit zeer gevaarlijk is, kans op gaslekken. Ik denk wel dat dit redenen genoeg zijn

Vandebos

#12 , 07 feb 2012 10:08

Woningdienst via gemeente inschakelen, problemen met gaskoppelingen melden. Zal snel gedaan zijn na eventueel bezoekje barndweer.

SANTAMARIA
Topic Starter

#13 , 07 feb 2012 11:12

Nu zaterdag ga ik naar de gemeente en de woningdienst inschakelen.

Bedankt voor de info allen.

Groetjes.

Terug naar “Huren”