Tekortschatting

zwabbedoes
Topic Starter

Tekortschatting

#1 , 04 feb 2012 13:53

Hey,

ik heb een tekortschatting in de bus gekregen van Financiën voor een huis dat ik heb aangekocht in 2010.

Het huis was eigendom deels van de moeder en deels van de dochter. Daar de dochter zich in vegetatieve toestand bevindt, heeft een vrederechter in haar plaats zich akkoord verklaard met de verkoop.

Is het vonnis van deze vrederechter een goed argument om aan te halen bij Financien omtrent deze tekortschatting? Want ik ben niet akkoord met deze tekortschatting.

Alvast hartelijk dank,

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
zwabbedoes
Topic Starter

#2 , 04 feb 2012 15:17

Kvind da echt wel erg dat de fiscus nog 2 jaar na de verkoopsakte geld kan opeisen :-s

Ik heb er 150 000 euro voor betaald en zij beweren dat het 180 000 waard is. Moest het indertijd 180 000 euro gestaan hebben ... geen haar op mijn hoofd da er dan aan dacht om het te kopen ... VEEL TE DUUR voor wat het is maar maak da die van de fiscus maar eens wijs he.

Daarmee dat ik mij afvroeg of het feit dat de vrederechter akkoord is gegaan met de verkoop, of dat geen goed bewijs is, dat er wel degelijk geen tekortschatting is gebeurd. De vrederechter heeft immers het volledige dossier gezien en op basis daarvan zijn vonnis gesteld.

Ik heb gelezen dat wanneer je niet akkoord bent met de tekortschatting het eindoordeel door de vrederechter gebeurt ... Maw diezelfde persoon dat met de verkoop akkoord was ...

Wat denken jullie?

Groetjes

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 04 feb 2012 16:04

De vrederechter is geen vastgoedexpert en kan dus niet beoordelen of de betaalde prijs van een pand te hoog of te laag is.
De fiscus heeft wel experten terzake. Ze bepalen hun waarde op een aantal vergelijkingspunten in uw buurt, soms ook na een pandbezoek.
Het staat u echter vrij een aantal argumenten naar voor te brengen om hiertegenin te gaan. Andere vergelijkingspunten, foto's van de staat bij aankoop, fakturen voor renovatiewerken, enz...
Teken bezwaar aan tegen hun waardebepaling en stel zelf een waarde voor, uiteraard met de hierboven aangehaalde argumenten. Waarschijnlijk zal er dan een pandbezoek volgen en een nieuwe waardebepaling. Ben je hiermee nog niet akkoord, zal er een onafhankelijk expert aangesteld worden.

Reclame

zwabbedoes
Topic Starter

#4 , 04 feb 2012 16:20

Hey,

alvast bedankt voor deze info!

Weet er per ongeluk iemand de wettelijke basis voor de prijsbepaling van vastgoed?

Groetjes

Lanox

#5 , 04 feb 2012 17:26

Vraag en aanbod

Boregard

#6 , 04 feb 2012 17:31

Probeer een paar vastgoedmakelaars te raadplegen
Als de prijzen die zij je geven benaderend zijn zou ik niets doen anders heb je toch een gedacht.
Er is maar 1 goed: kennis
en er is maar 1 kwaad: onwetendheid
:arrow: Socrates

zwabbedoes
Topic Starter

#7 , 04 feb 2012 19:27

Hey Boregard,

had al die man van de fiscus aan de lijn gehad en heb hem toen verteld dat het huis via een immokantoor is verkocht en hun verkoopsprijs was 160 000 (ik heb het uiteindelijk voor 150 000 gekocht). Ik heb er ook bijgemeld dat ik het raar vind dat het immokantoor niet meer dan 160 000 vroeg terwijl financiën beweert dat het 180 000 waard is. Raar toch een immokantoor dat zogezegd dan te weinig vraagt ... dat komt ge ook nie vaak tegen.

Anyway, na dit verteld te hebben was die man van financiën zijn enige respons dat hij geen goeie ervaringen heeft met immokantoren dus dat hij daar geen waarde aan hecht ...

Kennelijk is de vrederechter geen expert op gebied van vastgoed en immokantoren ook al niet ...

sleper

#8 , 05 feb 2012 09:03

Hey Boregard,

had al die man van de fiscus aan de lijn gehad en heb hem toen verteld dat het huis via een immokantoor is verkocht en hun verkoopsprijs was 160 000 (ik heb het uiteindelijk voor 150 000 gekocht). Ik heb er ook bijgemeld dat ik het raar vind dat het immokantoor niet meer dan 160 000 vroeg terwijl financiën beweert dat het 180 000 waard is. Raar toch een immokantoor dat zogezegd dan te weinig vraagt ... dat komt ge ook nie vaak tegen.

Anyway, na dit verteld te hebben was die man van financiën zijn enige respons dat hij geen goeie ervaringen heeft met immokantoren dus dat hij daar geen waarde aan hecht ...

Kennelijk is de vrederechter geen expert op gebied van vastgoed en immokantoren ook al niet ...
Immos hebbben vaak een overaanbod van huizen en als de verkoper erin trapt om het goedkoop op de markt te gooien is het ,voor de immo vlug verkocht en kassa kassa

mava105

#9 , 05 feb 2012 10:56

http://www.immonot.be/Taker/Argus.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
In bovenvermelde link kan je de uitslagen van openbare verkopen door een notaris terugvinden.
De fiscus zal eerder dergelijke waarden aanvaarden, dan een waardebepaling van een Immo die bepaald wordt op zuiver commerciele gronden.
zoek de panden op in uw omgeving, en dat voor een periode van ongeveer 5 jaar.
Door op de referentie code te klikken kan je de adressen en de volledige beschrijving van het pand terugvinden.

Terug naar “Kopen”