weigering terugbetaling huurgeld

TamieL
Topic Starter

weigering terugbetaling huurgeld

#1 , 04 feb 2012 15:24

Volgende situatie doet zich voor. Ik had een boot afgehuurd om een verrassingsfeest te geven voor mijn vriend zijn 25ste verjaardag. Hiervoor heb ik 370€ betaald. De eigenaar heeft dit op papier bevestigd dat hij deze som van mij ontvangen heeft. Er was ook een vriend mee met mij tijdens deze reservatie. Wegens het plotse overlijden van mijn schoonvader heb ik het verrassingsfeest geannuleerd (tussen het feest en het overlijden zitten slechts 6 weken). Ik heb onmiddellijk de eigenaars gecontacteerd om te annuleren zodat zij een andere reservatie konden aanvaarden.

Ik heb ook mijn geld teruggevraagd maar nu weigeren ze dit. Ze willen mij wel een waardebon geven maar daar ben ik niks mee. Ik heb de eerstkomende jaren geen groot feest in het vooruitzicht (lees de eerste 5 jaar). Ik heb dit ook meegedeeld maar nu negeren ze mij. Geen antwoord op mijn mails, geen contact via telefoon, ... Ik wil mijn geld terug want ze hebben het recht niet om het te houden. Ik zou nog begrijpen dat ik een annulatiekost moet betalen maar daar spreken ze niet van.

Hoe kan ik toch zorgen dat ik mijn geld terugkrijg? Dreigen met politie, advocaat?
Laatst gewijzigd door TamieL op 06 feb 2012 15:12, 2 keer totaal gewijzigd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 04 feb 2012 16:08

Staan er geen algemene voorwaarden op het dokument dat je ontvangen hebt?
Het opgeven van namen is niet toegestaan op dit forum. Je haalt hem best wel om problmen te voorkomen.
Staat in de algemene voorwaarden van dit Forum. :D

Franciscus

#3 , 04 feb 2012 16:58

Wat heeft een vriend met het overlijden van uw schoonvader te maken?
6 weken verschil is zo wie zo al geen reden lijkt mij.

Reclame

Lanox

#4 , 04 feb 2012 17:24

Ik vermoed dat de schoonvader de vader van de vriend is.

TamieL
Topic Starter

#5 , 06 feb 2012 15:11

@ Mava: sorry niet opgelet. heb het veranderd.

het is inderdaad mijn vriend zijn vader die overleden is en tis voor mijn vriend dat ik een verrassingsfeest ging organiseren.

De eigenaar heeft op een los blaadje papier enkel geschreven dat hij 370€ ontvangen heeft van mij. Dus er staat niks van voorwaarden op. Ook op hun site is hierover niks terug te vinden.

@ Franciscus: na 6 weken een feest geven is wél te vroeg voor mijn vriend aangezien hij enorm aangeslagen is door het plotse overlijden.

Lanox

#6 , 06 feb 2012 16:01

Was die 370€ de totale kostprijs van het feestje of slechts een voorschot?

TamieL
Topic Starter

#7 , 07 feb 2012 10:13

het was het huurgeld van de boot om de reservatie te bevestigen. bijkomende kosten zoals huur muziekinstallatie, drank en hapjes moesten nog betaald worden.

Lanox

#8 , 07 feb 2012 10:24

Klinkt dus als een voorschot. Lijkt mij dan ook normaal dat U dit verliest bij annulatie.

TamieL
Topic Starter

#9 , 07 feb 2012 15:58

met alle respect, dit is niet logisch. Het is het huurgeld dat betaald is. Dat ze een percentage willen afhouden als annulatiekost, daar kan ik mee leven maar niet het ganse bedrag.

En de reden voor annulatie is niet zomaar een reden om het niet te laten doorgaan maar meer dan gegrond. Dus een beetje begrip van de eigenaars hun kant zou zeker op z'n plaats zijn.

Lanox

#10 , 07 feb 2012 16:23

Het blijft handgeld. Zonder enige vorm van contract zult U terugvallen op het burgerlijk wetboek.

“Art.1590.Indien bij de verkoopbelofte handgeld is gegeven, is ieder van de contractanten vrij van de verkoopbelofte af te zien :Hij die het handgeld heeft gegeven, door het te laten behouden. En hij die het handgeld heeft ontvangen, door het dubbel terug te geven.”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

TamieL
Topic Starter

#11 , 08 feb 2012 08:36

de eigenaar heeft beslist om mij het geld terug te geven. Met klaar en duidelijke overredingskracht is de boodschap overgekomen. :-) bedankt voor de info.

Terug naar “Andere”