Staking maandag 30/01

Vandebos

Re: Staking maandag 30/01

#46 , 02 feb 2012 13:15

Maar als we allemaal boven onze stand hebben geleefd dan dient ook iedereen aangepakt te worden en niet één bepaalde groep en dat vormt de kern van het huidige protest, van de ene groep, werknemers, verwacht men zware inleveringen doch de werkgevers, die decennia mee hebben genoten van een hele resem aan gunstige tarieven en voordelen via boekhoudkundige handgrepen, die blijven de fiscale voordelen behouden? (voordelen waarvan een kleine greep reeds werd vernoemd)
Ook alles op de werkgevers steken is veel te simplistisch.

De notionele aftrek is niet efficient genoeg en daarnaast ook onrechtvaardig naar kleine ondernemingen toe. Men zou die beter afschaffen. Maar we moeten er ons rekenschap van geven dat die aftrek inderdaad als compensatie bedoeld is, en dat ze zomaar afschaffen gevolgen gaat hebben.

Het is wel heel eenvoudig om bij bedrijven te doen alsof de vennootschapsbelasting de enige is die ze moeten betalen. Er zijn in België op alle niveau's tal van taxen die bedrijven moeten betalen. Oppervlaktebelastingen, drijfkrachtbelastingen, ..., er zijn er echt tientallen.

Het grootste probleem blijft echter onze enorme loonkost. Wie dat na de afgelopen dagen met Van Hool, Crown en nu Bekaert niet wil zien, moet echt dringend de oogkleppen afleggen.
Fiscaal-theoretisch gezien gezien betalen werknemers zelf de bijdragen op hun loon, maar de werkgevers moeten dat eerst wel op tafel leggen en er nog een pak patronale bijdrages bijdoen. Dat loopt vaak op tot meer dan 150% van het nettoloon. Bij vakantiegelden en 13de maanden gaat de staat zelfs nog met veel meer lopen. Naast een enorme kost voor de werkgevers, zorgt die afroming bij werknemers mee voor de werkloosheidsval. Een van de redenen waarom de overheid de index zo'n leuk principe vindt is trouwens dat een bruto-indexering lekker veel extra taxatie oplevert.
Is absoluut onder geen enkel beding mijn bedoeling, noch het ontkennen van de hoge loonkost. (ikzelf raad werknemers altijd aan hun nettoloon te verdrievoudigen om een ruw idee te hebben van wat ze hun werkgever maandelijks kosten..)
Wat ik wel wens te benadrukken is dat de verdeling van de kosten van deze crisis ongelijk verdeeld worden voor zover er in het regeringsakkoord besluiten kunnen teruggevonden worden. Dat en de werkgeversorganisaties die zich wel de vrijheid veroorloven om de hypocrisie binnen de vakbonden aan te halen (die zeker in een aantal aspecten nog aanwezig is), te klagen over de loonkost maar in alle talen zwijgen over de andere voordelen die ze in de loop der tijd verworven hebben en waar momenteel niet aan geraakt wordt.

Een eerlijke verdeling; is dat zoveel gevraagd? Is dat het niet waard om voor te staken? Voor mij wel.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#47 , 02 feb 2012 13:17

Notionele aftrek voor een bedrijf met productiecapaciteit en/of researchcentra en administratie in België? geen probleem. Voor een multinational in een constructie die meer kost aan het land dan ze oplevert? Wel een probleem.
Wat met werklozen die meer aan uitkeringen kosten dan dat ze aan bijdragen opgeleverd hebben? Een probleem of geen probleem? Net dezelfde discussie, maar op veel kleinere schaal. Maar al die "kleine schaaltjes" samen, zijn een gigantisch grote schaal, geloof me vrij.
met het principe van "sociale bijstand aan bedrijven" (bescherming tegen faillissement, schuldherschikkingen, zélfs met inlevering van loon indien blijkt dat het bedrijf al het mogelijke heeft gedaan (ook in eigen zak...)) heb ik geen probleem, net zoals ik het principe van werkloosheidsuitkeringen nooit een probleem wil vinden, zelfs al heeft iemand op 40 jaar slechts 1 jaar gewerkt en de rest werkloos is. Op voorwaarde dat die persoon wél actief begeleid is op zoek naar werk en daarvoor ook de moeite heeft gedaan. Wat, zie Vandebos én de praktijk ook nu gedaan wordt (toch bij de controle bij de RVA), vdab is daar minder efficient in, maar da's het Vlaamse probleem...
2011: ruim 400.000 werklozen. Stel dat ik ervan uitga dat deze allemaal een gemiddeld inkom krijgen van 800 € per maand (zwaar onderschat, maar kom). Dit geeft een jaarlijkse kost van 4 miljard. Met dit geld zou de staatschuld toch al een stukje kunnen afbetaald worden, niet?
Exacte cijfers zijn gemakkelijker hoor :).
Over de laatste 12 bekende maanden zijn er gemiddeld zo'n 315.000 voltijds werklozen (zonder de oudere werklozen), die samen zo'n 3,3 miljard euro kregen. Daarin zitten alle werklozen die via interim werken en 1 dag werkloos waren in een maand.

De totale kost van uitkeringen bij de RVA is 9,7 miljard.

patjebrussel

#48 , 02 feb 2012 17:23

Een werknemer van Bekaert http://www.hln.be/hln/nl/942/Economie/a ... mand.dhtml" onclick="window.open(this.href);return false; vandaag op de radio : 'iedereen vraagt zich af waarom er gestaakt werd, ewel voor dit hier sie,...'

En dat was er 'pil' op !

Reclame

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#49 , 03 feb 2012 07:45

Een werknemer van Bekaert http://www.hln.be/hln/nl/942/Economie/a ... mand.dhtml" onclick="window.open(this.href);return false; vandaag op de radio : 'iedereen vraagt zich af waarom er gestaakt werd, ewel voor dit hier sie,...'

En dat was er 'pil' op !
Neen, da's er niet "pil" op. Door te staken gaan er nog meer van dit soort zaken gebeuren. DAT is de waarheid. Denk je dat grote bedrijven zich iets aantrekken van de politiek van een klein landje als België? Neen, helemaal niet! Als de loonkost te hoog wordt (omdat de overheid niet anders kan dan de loonkost zo hoog te maken, omdat met die inkomsten de "sociale zekerheid" moet kunnen betaald worden, omdat de vakbonden anders het land op zijn kop zetten), verhuizen ze gewoon naar het buitenland.

Vakbonden zijn mede schuldig aan wat er bij Bekaert gebeurt. Zij hebben het klimaat gecreëerd (of zijn hebben de overheid gedwongen een klimaat te creëren) waardoor bedrijven hier niet willen blijven. Punt andere lijn. En ondertussen hun leden maar een rad voor de ogen draaien. En die leden trappen er nog in ook...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

JPV

#50 , 03 feb 2012 08:29

Sorry, Gebruiker21, maar de loonkost heeft niks te maken met het probleem van Bekaert. Die markt is WERELDWIJD ingestort. Over andere bedrijven kan je dat wél zeggen, maar je gebruikt het foute voorbeeld.

En dat de loonkost te hoog is, zijn ook vakbonden het mee eens. Dat wil echter NIET zeggen dat je de loonkost verlaagt door het loon te verlagen. Of door via nepstatuten te werken.

patjebrussel

#51 , 03 feb 2012 09:10

Hopelijk kom jij nooit in die situatie Tom, waar je bedrijf waar je werkt miljoenen subsidies krijgt, de know how weggeeft aan de andere kant van de wereld, en hier alles sluit. Iets klopt er niet hoor !
Weet je wel hoeveel werknemers Bekaert telde vroeger tegen nu ? En die gasten aan de top krijgen de titel van baron ?
In dit geval sta ik achter de werknmers van Bekaert, velen hebben daar hun ganse leven gewerkt, en staan daar nu, met niets.

Vandebos

#52 , 03 feb 2012 09:47

Bekaert is een spijtig klassiek geval van drie factoren dat in feite niets te maken heeft met vakbonden:

- het bedrijf heeft de laatste jaren explosief kunnen groeien door de overheersende aanbieder van een bepaald product te worden, een product dat ze konden aanbieden aan een prijs/kwaliteitsniveau waar geen enkele andere producent ook maar in de buurt kon komen. Bovendien werd er door hype en een wereldwijd subsidiesysteem een vraag naar deze precursor gecreeerd die iedere maand de vorige in veelvoud oversteeg. De ongelofelijke wanverhouding tussen vraag en aanbod heeft ervoor gezorgd dat vele bedrijven zich in deze nichemarkt hebben gestort waardoor bekaert zijn monopoliepositie en mogelijkheid tot prijsbepaling heeft kwijtgespeeld.

- Bekaert had/heeft geen alternatief klaarstaan voor wanneer deze markt zou verdwijnen. Dat is geen verwijt, gewoon de realiteit op dit ogenblik. Het is niet altijd mogelijk bouwend op succes nr X, succes nr Y voor te bereiden. Enige jaren geleden verkeerde UCB in dezelfde situatie wanneer de patenten voor zijn geneesmiddel Zavirex vervielen en er geen opvolger klaarstond om diens plaats in te nemen. (die opvolger zal pas dit jaar op de geneesmiddelenmarkt verschijnen trouwens)

- Geen enkel bedrijf is voorbereid op het plots wegvallen van zijn markt door externe omstandigheden en dat is exact wat er hier is gebeurd. Door het wereldwijd (doch voornamelijk Europees) wegvallen van subsidies aan inwoners is de vraag naar zonnepanelen weggesmolten, dus ook de vraag naar de precursors nodig om deze te produceren.

Bovendien zijn er de volgende feiten:

- het bedrijf heeft bijna een jaar getracht zijn werknemersbestand te behouden door diverse technieken zoals oa. Technische en economische werkloosheid. Geen klein feit in deze tijden!
- de productie van zaagdraad heeft gezorgd voor 11.000 nieuwe werkplaatsen wereldwijd, daarvan verdwijnen er 7.000. Alhoewel dat een hoog cijfer is wil dat wel nog steeds zeggen dat er door deze productie 4.000 nog steeds nieuwe arbeidsplaatsen zijn.
- Alhoewel er veel ontslagen vallen worden de vestigingen zeer expliciet behouden, dat wil zeggen dat Bekaert in de zeer nabije toekomst een nut voor ze heeft doch de kaarten zeer dicht tegen de borst speelt; wat momenteel enkel verstandig genoemd kan worden.
- indien men wat beter naar het nieuws had geluisterd in plaats van enkel de hoofding in de gazet te lezen zou men hebben gehoord dat ten eerste bedrijf en vakbonden zeer nauwe contacten hebben onderhouden doch dat iedereen op snelheid is gepakt en ten tweede dat de werkneerlegging uitging van het personeel en niet de vakbonden die zelf bevestigd hebben dat de reactie onder geen beding als een staking kon geïnterpreteerd worden en dat men vandaag het werk zou hervatten na het bekomen van het nieuws.

Maw. een slecht voorbeeld voor beide partijen in dit debat.

Gebruiker21

#53 , 03 feb 2012 11:08

Sorry, Gebruiker21, maar de loonkost heeft niks te maken met het probleem van Bekaert. Die markt is WERELDWIJD ingestort. Over andere bedrijven kan je dat wél zeggen, maar je gebruikt het foute voorbeeld.
Da's idd ook een factor, maar in vele andere "afdankingsrondes" is dit weldegelijk de doorslaggevende factor.
En dat de loonkost te hoog is, zijn ook vakbonden het mee eens. Dat wil echter NIET zeggen dat je de loonkost verlaagt door het loon te verlagen. Of door via nepstatuten te werken.
Je verlaagt de loonkost door de belastingsdruk te verlagen. En die verlaag je door de snoeien in werkloosheidsuitkeringen, mogelijkheden om veel te vroeg op pensioen te gaan, misbruiken in de ziekteverzekering, enz... Maar aan die dingen mag de overheid van de vakbonden niet raken. Bijgevolg blijft de loonkost in dit land hoog... door de eisen en de druk van de vakbonden. Het wordt hoog tijd dat de vakbonden inzien dat hun eisen alle voeling met de realiteit verloren hebben...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

xena

#54 , 03 feb 2012 14:20

Je verlaagt de loonkost door de belastingsdruk te verlagen. En die verlaag je door de snoeien in werkloosheidsuitkeringen, mogelijkheden om veel te vroeg op pensioen te gaan, misbruiken in de ziekteverzekering, enz... ...
kort samengevat laat de kleine man maar inleveren zodat de rijken ermee kunnen feestvieren

zoals het grapje van die 20 000€ bonus om 450 000 000€ te frauderen in de toekomst hervormen zeg maar legaliseren

de graaipolitiek moderniseren zoals de 100 000 000€ voor de langewapperbrug die in rook is op gegaan

de grand luxe woningen de buitenverblijven de sportwagens inbrengen de belastingvrije bonussen de belastingvrije meerwaarden , enz...................
moet toch ergens mee gefinancieerd worden

over de achterpoortjes inzake erfeniscenten zwijgen we dan maar

Gebruiker21

#55 , 03 feb 2012 15:14

Je verlaagt de loonkost door de belastingsdruk te verlagen. En die verlaag je door de snoeien in werkloosheidsuitkeringen, mogelijkheden om veel te vroeg op pensioen te gaan, misbruiken in de ziekteverzekering, enz... ...
kort samengevat laat de kleine man maar inleveren zodat de rijken ermee kunnen feestvieren
Deze reactie bewijs dat je zelfs niet WIL begrijpen wat ik zeg. Tenzij jij met "de kleine man" bedoelt: "de werkloze man, of de man die profiteert van de sociale zekerheid". Met "kleine man" bedoel ik: "de werkende mens die niet van het systeem profiteert". In uw opvatting is het inderdaad de kleine man die moet inleveren, mijn mijn opvatting helemaal niet.

Och, laat maar xena, er valt met u geen zinnige discussie te voeren. U bent overduidelijk "vakbondsmateriaal". Gelukkig hebben onze politici ietsje meer verstand dan de vakbonden en neemt de regering effectief de maatregelen die nodig zijn.

Vandebos

#56 , 03 feb 2012 15:29

Xena het lijkt me tijd om toch even de oogkleppen te ruilen voor een brilletje en er niet dossiers bij te slepen die er volledig los van staan.

Tom, jij lijkt nog steeds niet te beseffen dat van jou "kleine man" niet alleen verwacht wordt dat hij onevenredig bijdraagt om de begroting sluitend te maken doch dat zijn bijdragen eveneens gebruikt worden om diezelfde onevenwichtige toestand aan de kant van de werkgevers in stand te houden. Ik wens je toch eens aan te raden het regeerakkoord nauwkeurig te lezen.

ganapathi tantra

#57 , 03 feb 2012 19:39

Toch een leuke discussie om als "kleine zelfstandige" te mogen meelezen. :mrgreen: :mrgreen:

Toch wel raar dat velen zeggen dat wij de motor van de economie zijn maar in dit soort discussies eigenlijk geen stem hebben tenzij de
snelle wip verklaringen van sommige politici die net zoals eene chte snelle wip meestal niet echt bevredigend zijn.
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

Vandebos

#58 , 03 feb 2012 20:49

Bedoeling van de discussie....

Je ziet er in ieder geval met je 1000ste post al wat wijzer uit....

Waarom zou men jou überhaupt een stem geven als men aan een partij die 1/3 van de Nederlandstalige stemmen binnenhaalt dat zelfs niet gunt...

ganapathi tantra

#59 , 03 feb 2012 22:07

wie weet staat NVA ooit voor Nouvelle Vague dans l Assemblé :mrgreen:

ps wijzer is niet noodzakelijk grijzer of was het omgekeerd :wink:
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

Vandebos

#60 , 03 feb 2012 22:55

Kleine corectie, Bekaert is inderdaad één van de bedrijven die van ingenieus boekhouden gebruikt blijkt te maken om geen belasting op winst te betalen. (laatst neergelegde winst in België bedroeg ongeveer € 130.000.000) Het management lijkt ervan uit te gaan dat sociale bijdragen voor haar personeel reeds voldoende belastingen zijn... Het bedrijf "bespaart" wel een kleine € 40.000.000 dankzij de notionele intrest.

Geen verder commentaar op dit ogenblik.

Terug naar “Actuele Thema's”