Driehoeksverkeer

Rudolfo
Topic Starter

Driehoeksverkeer

#1 , 23 jan 2012 14:04

Hallo iedereen,

Ik heb enkele vragen i.v.m. een oefening van de cursus BTW.

Oefening:

- Belgische verkoper verkoopt goederen aan een Duits bedrijf;
- Duits bedrijf factureert aan Frans bedrijf;
- Goederen worden rechtstreeks van België naar Nederland vervoerd.

Vraag: bepaal de plaats van de dienst/levering en schuldenaar van de BTW en geef bijhorende wetsartikels.

Noot: ik dacht eerst aan driehoeksverkeer, maar is er niet enkel spraken van driehoeksverkeer als in bijhorende opgave de goederen rechtstreeks van België naar Frankrijk zouden gaan. Nederland is namelijk geen contracterende partij..

Alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Matthias.H

#2 , 02 feb 2012 11:19

Dit is zoals je zegt geen driehoeksverkeer, de vraag is wel wat onduidelijk.
Is de levering in nederland aan een filiaal van het franse bedrijf?

Volgens mij zal dit voor het belgische bedrijf een icl zijn aan Duitsland, de plaats van levering met vervoer = de plaats van aanvang van het vervoer.
zie artikel 15. Indien het om een dienst gaat is de plaats van de dienst de plaats van de afnemer (nederland dus) en moet je zelf geen btw aanrekenen.
op de factuur vermeld je dan btw te voldoen door medecontractant art. 21§2

gebruiker

#3 , 05 feb 2012 20:40

Hallo iedereen,

Ik heb enkele vragen i.v.m. een oefening van de cursus BTW.

Oefening:

- Belgische verkoper verkoopt goederen aan een Duits bedrijf;
- Duits bedrijf factureert aan Frans bedrijf;
- Goederen worden rechtstreeks van België naar Nederland vervoerd.

Vraag: bepaal de plaats van de dienst/levering en schuldenaar van de BTW en geef bijhorende wetsartikels.

Noot: ik dacht eerst aan driehoeksverkeer, maar is er niet enkel spraken van driehoeksverkeer als in bijhorende opgave de goederen rechtstreeks van België naar Frankrijk zouden gaan. Nederland is namelijk geen contracterende partij..

Alvast bedankt
Je vraagstelling ontbreekt minstens één element : wie verricht het vervoer en aan wie wordt dit vervoer gefactureerd?
Al wat nodig is om het kwaad te laten triomferen, is dat goede mensen niets doen (Edmund Burke)

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”