Verhuur aan BVBA met negatief vermogen

wschoenm
Topic Starter

Verhuur aan BVBA met negatief vermogen

#1 , 31 jan 2012 16:21

Ik heb een handelshuis met magazijn en woonst te huur.

Een partij wil dit huren, deze partij is al eens overkop gegaan en heeft nu een andere BVBA gekocht met negatief vermogen. De bedrijfsleider is wat je noemt een "sloeber".

Wanneer deze BVBA opnieuw in faling gaat of de huur niet meer betaalt, zie ik deze gevolgen:
- Geen huurinkomsten meer.
- Indien ze er nog wonen en gedomicilieerd zijn (is met woonst bij), krijg ik ze er dan op korte termijn terug uit?

Ik weet dat er wettelijke bepalingen zijn, maar ik vermoed dat ik bepaalde clausules kan opnemen in het huurcontract waardoor ik ze er sneller kan uitzetten indien het fout loopt?
Kan ik ze verbieden om er een domiciliëring te plaatsen (het is een handelshuur) en is het daarmee opgelost?
Splits ik de contracten beter op ( handelshuur + privaat verhuur ),want een handelshuur kan sneller worden beëindigd?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bartvdv

#2 , 31 jan 2012 16:26

Verhuur dan liever meteen aan iemand anders i.p.v. je allerlei problemen op de hals te halen bij betalingsachterstal of faillissement.

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 31 jan 2012 16:44

),want een handelshuur kan sneller worden beëindigd?
Je bent duidelijk slecht geïnformeerd. Het verbreken van een handelshuur is juist moeilijker dan een gewone huur.

Reclame

wschoenm
Topic Starter

#4 , 31 jan 2012 17:37

Bij wanbetaling kan een handelshuur toch sneller worden beëindigd dan een private huur?

Franciscus

#5 , 31 jan 2012 18:03

Is een beslissing van de curator dus heel die periode zit je zo wie zo al vast tot er een uitspraak is.

mava105

#6 , 31 jan 2012 19:53

Is een beslissing van de curator dus heel die periode zit je zo wie zo al vast tot er een uitspraak is.
En curatoren kunnen dat soms maanden trekken, en in de tussentijd heb jij geen huurinkomsten. De curatoren durven zelfs nog de huurwaarborg opeisen om de schulden te betalen, en, ondertussen blijf jij zitten met de huurschade.
Huurachterstand is meestal één van de laatste schulden die een curator betaald, voor zover er nog centen beschikbaar zijn (en dat is meestal niet het gevall)

wschoenm
Topic Starter

#7 , 01 feb 2012 16:48

Is dit misschien een oplossing:

1.) Mag ik (wettelijk dan) een contract opstellen voor slechts 3 maand huur, op voorhand te bepalen. Na deze 3 maand loopt dit contract af. Als hij wil blijven, maken we een nieuw contract voor 3 maand, weer op voorhand te bepalen.
Zo ben ik zeker van mijn centen, de borg kan ik dan misschien ook wat laten zakken, naar vb 1 maand.
Indien hij failliet gaat binnen die maand, heb ik toch al zeker mijn centen. En daarna loopt het contract sowieso af.

2.) Stel, hij gaat failliet, het contract van 3 maand loopt ten einde en woont er nog (privé dus). Moet hij er dan onmiddellijk uit, of moet ik dan een uitzettingsprocedure starten.

bartvdv

#8 , 01 feb 2012 17:51

Je bent blijkbaar een beetje masochistisch aangelegd? Waarom zou je je al die problemen met deurwaarders/vredegerecht op de hals halen voor een 'sloeber'?

Franciscus

#9 , 01 feb 2012 18:49

U zal dan een uitzettingsprocedure moeten starten die weer enkele maanden kan duren.

Terug naar “Huren”