Oplichting Tweedehands Wagen Particulier

barvana
Topic Starter

Oplichting Tweedehands Wagen Particulier

#1 , 01 feb 2012 02:20

Beste mensen,

Ik ben 19 jaar en heb onlangs een tweedehands oldtimer gekocht van een particulier. Na lang zoeken vond ik wat ik zocht.
Men had mij gewaarschuwd van de wagen goed te controleren, dit heb ik gedaan en alles zag er prima uit.
Ik betaalde 6500 €, wat een correcte prijs was voor een wagen in die staat (althans hoe hij er uit zag).
De wagen was niet gekeurd en op de schriftelijke overeenkomst stond: " Verkocht, in de staat waarin het zich bevindt".
Wanneer ik de wagen effectief wou keuren vertelden ze mij dat het chassis volledig doorroest was en zelfs te broos om nog veilig mee te rijden.
Van keuren was er zelfs geen sprake meer.
De roest onderaan de wagen is met zwarte verf bespoten waardoor ik het op eerste zicht niet kon vaststellen.
Bij nader onderzoek op de keuring konden ze de effectieve staat vastleggen en vertelden ze mij dat het een doodskist op wielen was en amper 1000€ waard was.
Ik heb de verkoper proberen contacteren en confronteren maar deze weigert te reageren.

Welke stappen kan ik het best ondernemen?
Waarop kan ik steunen?
En wat zijn de kansen dat het in mijn voordeel uitdraait?

Alle tips of informatie zijn meer dan welkom!

Dank bij voorbaat!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Oude Belg

#2 , 01 feb 2012 03:19

Een niet gekeurde wagen? Was er een geldige carpass? Indien die er niet bij was, is de verkoop onwettig en kan je je geld terugvragen. Zie http://www.car-pass.be/
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

octopus

#3 , 01 feb 2012 08:09

moet ook een oldtimer gekeurd worden voor verkoop?

Reclame

bartvdv

#4 , 01 feb 2012 08:47

Ik dacht dat er ergens een uitzondering was als de wagen wordt ingeschreven als oldtimer; en moet de koper een en ander regelen. Anderzijds, als het gaat om een oldtimer, dan is de wagen al minstens 25 jaar oud en kan je nu eenmaal (ernstige) mankementen veronderstellen. Dus je gelijk halen zal moeilijk zijn.

Oude Belg

#5 , 01 feb 2012 08:55

Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Lanox
Juridisch actief: Nee

#6 , 01 feb 2012 09:14

Yep, carpass is een goede ontsnappingsroute als die niet bijgeleverd is.

Terug naar “Consumenten Koop”