Tja, noem dat maar compensatie voor al die sukkels die niet weten waarom ze niet staken....
Kleine redeneringsfout: als je niet weet waarom er een reden is om al dan niet te staken, staak dan NIET. Als je mensen wil lastigvallen, dan verwacht ik op zijn minst dat je weet WAAROM. En dit is blijkbaar niet het geval. De niet-stakers vallen tenminste niemand lastig (of ze al dan niet uit overtuiging niet staken, maakt niet veel uit. Ik staak bewust NIET en weet goed genoeg waarom.)
Als ik deze uitleg dan dien door te trekken hebben alleen de ja knikkers het recht te beslissen over diegenen die niet weten waarover het gaat? Klinkt me bekend in de oren. Alleen werd het toen in het begin afgedwongen door knokploegen in bruine hemden met knuppels en boksijzers.
Als vakbondsafgevaardigden onwetenden kunnen overtuigen te staken hebben deze evenveel recht dat grondwettelijk recht uit te oefenen als diegenen die zich niets van hun eigen lot aantrekken of diegenen die menen dat iedere werkgever (en zeker de grote) zich enkel zorgen maakt om zijn werknemers en niet de eigen winstmarge voorop stelt.
Praktisch ieder sociaal basisrecht momenteel verworven werd verworven met bloed, met doden. Voel je vrij om dit op te zoeken. Iedere uitbreiding ervan werd verworven met de dreiging dat indien nodig men opnieuw zover wou gaan.
Zijn er misbruiken in de vakbonden? natuurlijk.
Is het rijkelijk laat dat sommige deze nu pas aanpakken? 100% akkoord.
Zijn er profiteurs en tamzakken die zich achter het beschermd statuut verbergen om werkzekerheid te hebben? Zeker.
Het is laat in sommige gevallen maar ze worden nu één voor één aangepakt.
Maar noem mij eens één, één, sociaal recht op dat niet zonder deze vakbonden en hun acties verworven is?
Het is niet omdat deze rechten nu verworven zijn dat we op ons gat moeten gaan zitten en ze braafjes weer laten afbreken. Het is niet omdat het eenvoudiger is de werkende zot extra te belasten dat men niet aandacht mag vestigen op de diverse punten waar werkgevers schaamteloos profiteren van belastingsopbrengsten (oa. de jouwe) en waar ze in alle talen over zwijgen als ze weer hun klaagzang over de loonlast aanhalen.
Als, om maar één punt aan te halen, de vennootschapsbelasting op 33.99% wordt geplaatst en de top 3000 bedrijven betalen slechts gemiddeld 18.7%, dan is er wat fout met het innings en vrijstellingsmodel of mag men spreken van een fiscale wetgeving voor bedrijven waar opzettelijk achterpoortjes in worden gecreëerd. Als men zich dan realiseert dat de correcte inning van enkel deze top 3000 conservatief geschat een meerwaarde van + € 10.000.000.000 zou opleveren, wel dan is er verdomme ruimte over om wat aan de loonlast voor iedere werkgever te doen en er nog op over te houden ook.
Het is pervers werkgevers te lokken naar België met fiscale voordelen en hen dan nog eens te bevoordelen door de kosten van dit systeem te verhalen op de werknemer. Jij, ik en praktisch iedere poster op dit forum betaalt dan tweemaal waar het enkel de werkgever is die winst maakt.
Als jij dit geen reden tot staken vindt, dat is jou recht maar kom mij niet vertellen wat het mijne is!