Beste,
een vriendin van mij heeft twee identieke laptops binnen gebracht bij een lokale computerwinkel (buiten garantie) met vraag tot herstelling van minstens één laptop (er is geen backup vd gegevens gevraagd). De computers zijn onherstelbaar verklaard door de techniekers van desbetreffende winkel. Mijn vriendin vroeg of ik de laptops wou ophalen. Tot mijn grote verbazing werd er 50 euro gevraagd voor het "werk" dat ze hebben gehad aan de laptops. Toen ik vroeg wat ze dan precies gedaan hadden, werd het even stil. Ik ben zelf licentiaat informatica en heb een grondige hardware kennis waardoor ik meteen kon uitmaken dat ze zelfs de moeite niet hebben gedaan om het probleem op te sporen (enkel de harde schijf is eruit geweest). Al snel moest ik nog maar 30 euro betalen maar ook dit vind ik principieel niet kunnen. Ondertussen was de zaakvoerder er al komen bijstaan en die zei dat backups maken tijdrovend is en geld kost. Allemaal goed en wel maar er is in eerste instantie niet gevraagd voor een backup en uit ondervinding weet ik dat dit proces vooral bestaat uit -u raadt het goed- wachten. Bovendien vind ik het niet meer dan normaal dat ze een backup maken voor het geval ze zelf iets verprutsen tijdens de herstelling -als die er al is tenminste. Naar mijn inzien is het helemaal niet de intentie geweest om de laptops te herstellen, maw zij wisten bij het indienen van de laptops al dat ze "onherstelbaar" zouden worden verklaard. Dit levert de zaakvoerder een leuk extraatje op zonder iets te doen. Of hij ontvangt 50 euro, of hij heeft dure wisselstukken (ram, hd, scherm enz) indien de klant beslist de 50 euro niet te betalen. Ik ben dan maar vertrokken zonder de laptops en zonder duidelijke diagnose van het defect. Nu mijn vraag, is het wettelijk dat er geld wordt gevraagd voor niets? Mag ik als consument assertief genoeg zijn om de laptops terug te eisen zonder er voor te betalen? Alvast bedankt voor uw advies!