Verplichtingen bank bij afsluiten huurwaarborgcontract

targaboy13
Topic Starter

Verplichtingen bank bij afsluiten huurwaarborgcontract

#1 , 30 jan 2012 00:04

mag een bank weigeren om de huuwaarborg terug te geven indien het contract voor de huurwaarborg niet ondertekend is door de drie partijen ?
de feiten stellen zich bij een koppel dat al 4 jaar woonachtig is in een appartement maar waarvan er geen huurcontract werd geregistreerd door de eigenaar het huurcontract werd wel getekend door beide partijen . De huurder heeft wel het waarborgbedrag gestort op een rekening maar de waarborgovereenkomstcontract werd niet door de verhuurder ondertekend.
nu wil het koppel vehuizen maar weigerd de bank het geld terug te geven omdat de verhuurder zijn goedkeuring niet heeft gegeven maar de verhuurder heeft naar mijn menen dat recht niet te weigeren want het heeft in die mate al die tijd nagelaten het contract voor de huurwaarborg te ondertekenen.

Kan dit zomaar als er geen wettelijk getekend contract is.
gezien er niet werd ondertekend door de verhuurder kan ik dus aannemen dat er geen geldigheid is om dit te weigeren.
klopt mijn stelling?
Klopt mijn stelling als ik zeg dat door het feit dat de bank dit weigerd al in de fout gaat door zich een rekening toe te eigenen die geen eigendom is van de bank maar van de klant.
klopt mijn stelling dat indien de huurovereenkomst niet geregistreerd is dat de verhuurder daar zwaar in de fout is en daar strafbaar kan worden voor gesteld

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 30 jan 2012 00:37

klopt mijn stelling?

Deels, de bank neemt zich zeker zodat ze later geen tegenproces aan haar been heeft van de verhuurder. De enige oplossing hiervoor is ofwel de verhuurder mee laten tekenen voor vrijgave of de vrijgave via vonnis van de vrederechter bekomen.

Klopt mijn stelling als ik zeg dat door het feit dat de bank dit weigerd al in de fout gaat door zich een rekening toe te eigenen die geen eigendom is van de bank maar van de klant.

De bank eigent zich geen rekening toe, ze blijft immers bestaan op naam van diegenen die ze heeft geopend.

klopt mijn stelling dat indien de huurovereenkomst niet geregistreerd is dat de verhuurder daar zwaar in de fout is en daar strafbaar kan worden voor gesteld.

Een huurovereenkomst moet geregistreerd worden, doch tegenover niet registratie staat praktisch geen enkele sanctie. (enkel dat bij een 9jarig huurcontract de huurder kan opzeggen zonder termijn en schadevergoeding)

targaboy13
Topic Starter

#3 , 06 feb 2012 22:06

bedankt voor de info

Reclame

Terug naar “Huren”