hond!

vaniity001
Topic Starter

hond!

#1 , 26 jan 2012 22:53

ik huur een appartement en in het contract staat dat we geen huisdieren mogen hebben .
we hebben alsnog een puppy gekocht en dachten dat we het zo goed als verborgen konden houden voor de huisbaas.
Onze huisbaas vermoed dat we een hondje hebben zitten.
Kan hij hier voor ons uit het appartement zetten of een schade vergoeding eisen ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 26 jan 2012 22:57

Als u op dit forum zoekt zal u zien dat de rechtspraak beide kanten uitgaat. Het is mogelijk dat bij een eventueel geding de vrederechter bij vonnis de verwijdering van het beestje vordert. Voor hetzelfde geld zal hij het echter toelaten te blijven onder voorbehoud dat het dier voor geen overlast tov de andere bewoners zorgt.

Over welk ras van hond spreken we ( Een chihuahua is niet hetzelfde als een Stafford of een Sint-Bernard...)?

vaniity001
Topic Starter

#3 , 26 jan 2012 23:02

Mijn hondje is iets groter net iets groter dan een chihuahua het is een dwergkees en echt heel groot is het niet.
en overlast maakt ze niet echt, ik ben er heel de tijd bij en het blaf nooit meer dan 1x omdat ik haar direct straf.
maar hij is er echt op tegen niemand van het appartements gebouw mag het,
Maar als hij hier kom^pak hij zijn hond ook mee en loopt hier ook altijd rond, dat vind ik het strafste van allemaal.

Reclame

Vandebos

#4 , 26 jan 2012 23:05

Verhuurder kan sowieso niet uitzetten zonder vonnis... en bij geding zijn er vonnissen aan te halen die een verbod op dieren ongrondwettelijk noemen.

Thema werd hier reeds verscheidene keren uitgebreid behandeld.

vaniity001
Topic Starter

#5 , 26 jan 2012 23:09

oke bedankt, ik weet hier dan al genoeg mee en wat we kunnen verwachten .

Paurths

#6 , 26 jan 2012 23:36

Ik wil hiervoor geen nieuwe thread opstarten (tenzij dat verplicht zou zijn?)
Maar staat dit niet zowat in elk huurcontract, "Huisdieren zijn niet toegelaten"?
Ik ben niet meteen van plan me een huisdier aan te schaffen, 'k weet uit ervaring dat jonge katjes me toch weten te vinden, dat lijkt al mijn hele leven zo te zijn :D
Ik ga niet op een appartement maar in een huis wonen, met koer en tuin. Tegen mei verwacht ik wel ge-miauw te horen :lol: , en ik kan dan niet anders dan dat eten geven... dus blijft dat terugkomen natuurlijk. Zo geraak ik aan huisdieren die eigenlijk niet mijn huisdieren zijn. 'k Vraag me af of de verhuurder me ervoor uit de woning kan 'sjotten'...

Vandebos

#7 , 26 jan 2012 23:52

Nope. Niet zonder hulp van een vonnis.

Niets belet de verhuurder natuurlijk om op te zeggen om redenen voorzien in art 3 van de woninghuurwet.

vaniity001
Topic Starter

#8 , 27 jan 2012 10:57

ik vind het gewoon stom dat er in sommige woningen geen huisdieren mogen.
Als hij een vonnis start ik zal het heel erg vinden als ik mn hondje moet wegdoen,
hij kan beter eerst alle dinge inorde maken wie hier nog kapot zijn

Joeri_J

#9 , 27 jan 2012 11:34

De verhuurder kan nooit eisen dat u uw hond weg doet.
(hij kan dit wel vragen...)

Hij kan 'proberen' via vonnis uw huurcontract op te zeggen (met kosten langs uw kant) wegens niet navolgen wat er in vermeld staat.

Haal gewoon aan dat als er schade komt (of dat nu door dieren is of door bewoner is) dan wordt deze vergoed ( plaats beschrijving etc...)
Verder heeft de verhuurder (volgens mijn mening) daar geen zaken mee.

Veebee

#10 , 27 jan 2012 13:58

Los van de diervriendelijkheid of niet, als het contract stipuleert "geen huisdieren toegelaten" waarom dan wel achter de rug om eentje in huis nemen en dan verontwaardigd reageren als er problemen van komen?

En wat die andere gebreken betreft, daar kan je de verhuurder op wijzen (threads genoeg met voorbeelden), dat staat los van de huisdierenkwestie.

tismoeilijk

#11 , 27 jan 2012 15:59

in ons huurcontract staat niks vermeld van het al dan niet houden van huisdieren. De eigenaar die er ooit woonde had er ook een (getuige de vele krabben op de deur tussen living en veranda) en de laatste bewoner ook. Je moet gewoon een diervriendelijke huisbaas vinden.

j.demoor

#12 , 28 jan 2012 10:45

“Een bepaling uit het huishoudelijk reglement, waarnaar de huurovereenkomst verwijst, voorziet de beëindiging van de huurovereenkomst bij de niet-naleving van het volledig verbod enig huisdier te houden. Omdat deze bepaling strijdig is met art. 8.1 E.V.R.M. en bovendien als uitdrukkelijk ontbindend beding voor niet geschreven wordt gehouden (art. 1762bis B.W.), heeft ze geen uitwerking.”( Rb. Luik 21 oktober 1986, J.L. 1987, 578).

“De niet-naleving van het contractuele verbod in een appartement, gehuurd van een sociale huisvestingsmaatschappij,huisdieren te houden, is een onvoldoende ernstige tekortkoming aan een overigens bijkomstige contractsbepaling, om de ontbinding van de huurovereenkomst ten nadele van de huurder te rechtvaardigen. Het is in onze moderne samenleving immers gebruikelijk, en het wordt eveneens gedoogd, dat huurders van appartementen toebehorende aan sociale huisvestingsmaatschappijen, een huisdier bij zich houden, in zoverre de aanwezigheid van deze dieren aan het geheel van de gemeenschappelijke uitrusting van het appartementsgebouw en aan de andere bewoners geen schade noch burenlast veroorzaakt“(Rb.Dendermonde 20 februari 1989,R.W.1990-91,616-619.)

Zie ook Rb.Luik 16 januari 1990,TBBR 1990,474;Anders Vred.Mechelen 16 december 2009(M.G.W./A.V.),R.W.2010-11,1066-1069.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Huren”