Overname electriciteit & water, huurwoning

Fore

Re: Overname electriciteit & water, huurwoning

#16 , 16 jan 2012 09:42

Huur hoofdverblijfplaats -Artikel 10 Waarborg

§ 1. Indien, behoudens de zekerheden voorzien in artikel 1752 van het Burgerlijk Wetboek, de huurder om de naleving van zijn verplichtingen te waarborgen, een van de in het volgende lid bepaalde vormen van waarborgen verstrekt, mag die niet meer bedragen dan het bedrag dat gelijk is aan 2 of 3 maanden huur, afhankelijk van de vorm van de huurwaarborg.

De in het vorige lid vermelde waarborgen kunnen naar keuze van de huurder drie vormen aannemen : ofwel een geïndividualiseerde rekening op naam van de huurder bij een financiële instelling, ofwel een bankwaarborg die het de huurder mogelijk maakt de waarborg progressief samen te stellen, ofwel een bankwaarborg ten gevolge van een standaardcontract tussen een OCMW en een financiële instelling.

Wanneer de huurder kiest voor een geïndividualiseerde rekening, mag de huurwaarborg niet meer bedragen dan een bedrag gelijk aan 2 maanden huur. De opgebrachte rente wordt gekapitaliseerd ten bate van de huurder en de verhuurder verwerft voorrecht op de activa van de rekening voor elke schuldvordering ten gevolge van het volledig of gedeeltelijk niet-nakomen van de verplichtingen van de huurder.

Wanneer de huurder kiest voor een bankwaarborg, waarbij hij zich verbindt die volledig samen te stellen middels constante maandelijkse afbetalingen gedurende de duur van de huurovereenkomst, met een maximumduur van drie jaar, is deze gelijk aan een bedrag van maximaal drie maanden huur. De financiële instelling moet die zijn waar de huurder in voorkomend geval zijn rekening heeft en waar zijn beroeps- of vervangingsinkomsten worden gestort.

Indien de huurder stopt met het storten van zijn beroeps- of vervangingsinkomens bij de desbetreffende instelling, is die gerechtigd om de integrale en onmiddellijke samenstelling van de waarborg te eisen, onverminderd de mogelijkheid om die over te brengen naar een andere financiële instelling.

Niettegenstaande de wet op het statuut van en het besluit op de kredietinstellingen van 22 maart 1993, kan een financiële instelling deze waarborg niet weigeren om redenen in verband met de kredietwaardigheid van de huurder. De wet van 12 juni 1991 op het consumentenkrediet is niet van toepassing. De Koning kan, bij een besluit vastgesteld na overleg in de Ministerraad, de nadere regels bepalen inzake de verplichting voor de financiële instelling om een huurwaarborg samen te stellen in het geval dat een kandidaat-huurder, op het moment van zijn aanvraag, gebonden is door meer dan één andere samenstellingsverplichting voor huurwaarborgen die voorheen toegekend werden. Na een evaluatie die zal plaatsvinden één jaar na het van kracht worden van dit systeem, zal de Koning, bij een besluit vastgesteld na overleg in de Ministerraad een openbare waarborg kunnen organiseren om de waarborgen te dekken die door de financiële instellingen toegekend werden aan bepaalde categorieën huurders die Hij vaststelt, volgens de financieringsmodaliteiten die Hij vaststelt. De huurder zal geen enkele debetrente verschuldigd zijn aan de financiële instelling, die hem rente zal uitkeren vanaf de dag dat de waarborg volledig is samengesteld. De financiële instelling beschikt over de voorrechten van het gemeen recht ten overstaande van de huurder in geval hij zijn verplichting om de waarborg progressief samen te stellen, niet naleeft.

Wanneer de huurder kiest voor een bankwaarborg die gelijk is aan een bedrag van maximaal drie maanden huur ten gevolge van een standaardcontract tussen een OCMW en een financiële instelling, is het dat OCMW dat daar om verzoekt bij de financiële instelling, die de waarborg toestaat ten gunste van de verhuurder.

De Koning legt het formulier vast waarmee de financiële instellingen ten aanzien van de verhuurders zullen bevestigen dat de huurwaarborg toegekend is, ongeacht de manier waarop deze waarborg wordt gevormd.

§ 2. Wanneer de verhuurder in het bezit is van de waarborg en nalaat die te plaatsen op de manier bepaald in § 1, derde lid, is hij ertoe gehouden om aan de huurder rente te betalen aan de gemiddelde rentevoet van de financiële markt op het bedrag van de waarborg, vanaf het moment dat die overhandigd wordt.

Deze rente wordt gekapitaliseerd. Vanaf de dag dat de huurder de verhuurder in gebreke stelt om te voldoen aan de verplichting hem opgelegd door § 1, derde lid, is de verschuldigde rente echter de wettelijke interesten op het bedrag van de waarborg.

§ 3. Er mag niet beschikt worden over de bankrekening, noch in hoofdsom, noch in rente, noch van de bankwaarborg, noch van de rekening waarop de waarborg opnieuw werd samengesteld, dan ten voordele van een van beide partijen, mits voorleggen van ofwel een schriftelijk akkoord, dat ten vroegste opgesteld wordt bij het beëindigen van de huurovereenkomst, ofwel van een kopie van een rechterlijke beslissing. Deze beslissing is uitvoerbaar bij voorraad, niettegenstaande verzet of voorziening en zonder borgstelling of kantonnement.
Dat begon al met die 3 maanden huishuur als waarborg, en die wou dat dan op een rekening waarop verhuurder titularis was
Bovenstaande staat niet vermeld in de opsomming en dus was 3 maanden huur legaal.
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Paurths
Topic Starter

#17 , 16 jan 2012 14:12

Dat schreef ik inderdaad, maar je quote bevat maar een deel van wat ik schreef : Eerst dacht ik van 'ja inderdaad, er zijn moeilijke mensen', maar nu lijkt het me dat het weleens de verhuurder zou kunnen zijn die de moeilijke is. Dat begon al met die 3 maanden huishuur als waarborg, en die wou dat dan op een rekening waarop verhuurder titularis was maar dat heb ik ook geweigerd en ik ben nu titularis van die rekening, en een voorschot van 600 euro voor de maand februari.

Dus eigenlijk had ik maar 1200 moeten storten op die rekening ipv 1800... Ben ik nu strafbaar?

Bij Intergem wisten ze me te vertellen dat ik gewoon zelf 1 februari afwacht. Eenmaal ik de sleutel die dag heb geef ik de meterstand door bij een leverancier naar keuze en word ik nieuwe klant, en daarmee eindigt het probleem voor mij. (momenteel ben ik geen klant bij een energieleverancier maar mijn wederhelft wel, ex-wederhelft welteverstaan)
Zal toch maar eens bij de huurdersbond binnenstappen denk ik.

Fore

#18 , 16 jan 2012 16:51

Dus eigenlijk had ik maar 1200 moeten storten op die rekening ipv 1800... Ben ik nu strafbaar?
neen.

Reclame

Vandebos

#19 , 16 jan 2012 17:39

Neen het is enkel een bezwarend element voor de verhuurder. Nu eerlijk gezegd, vanuit het oogpunt van een verhuurder is twee maand waarborg niets op het ogenblik dat er effectief schade aan het pand wordt berokkend. Die waarborg vertegenwoordigt minder dan 1% van de waarde van het pand, als je een wagen huurt of least bedraagt de waarborg 4 à 8%.

De huidige strategie binnen de huurwetgeving is er eentje van de wetgever die tracht de impact en vraag op de sociale woningmarkt te minimaliseren en deze dan maar zoveel mogelijk door de strot van de privé-markt ramt. Het dalende aantal woningen op deze markt en het steeds kritischer worden van de verhuurder, is naast het opduiken van dubbel borg verzekeringen en het uit handen geven van verhuur aan immo-makelaars (met de gekende wantoestanden), hiervan het gevolg.

Slimme verhuurders zullen dan ook van de uitzondering op de regelgeving gebruik maken en de huurder laten verstaan dat het kunnen huren afhangt van diens gewilligheid om middels een verzekeringsbon de waarborg te regelen.

Paurths
Topic Starter

#20 , 17 jan 2012 10:46

Dit wordt een soep.
Nu zegt de verhuurder me dat als ik de nutsvoorzieningen niet overneem vanaf 30-11-2011 dat ik dan kan fluiten naar de sleutels op 1 februari.
Het contract is getekend, waarborg gestort, heb alles correct gedaan van mijn kant.
Wat nu?

Fore

#21 , 17 jan 2012 10:49

indien dit niet gebeurd, via het vredegerecht het contract afdwingen.

Paurths
Topic Starter

#22 , 26 jan 2012 23:42

Intussen ben ik via Intergem, Electrabel en de VWM op de hoogte van hoe dit op te lossen.
De dag dat ik de woning betrek, de start van de huurovereenkomst, geef ik de meternummers en meterstanden door, en begint mijn contract te lopen. (bij Electrabel gebeurt dit telefonisch, 'k moet er zelfs niet voor langskomen, maar bij de VWM moet ik wel langskomen)
De facturen tot en met 31-01-2012 vallen ten laste van de vorige huurder. Ik vind dit spijtig voor hem, want tenslotte heeft hij wel een overname formulier getekend, gedateerd op 30-11-2011, maar bij electrabel en VWM vertelden ze me dat hij dat zelf had moeten doorgeven aan hen, en niet dat over te laten aan de verhuurder. Ook de verhuurder ging niet vrijuit, deelden ze me mee tijdens de telefoongesprekken, want die had zijn handtekening moeten zetten voor een leegstand contract, op die manier blijven de meters open zonder dat er abonnementsgeld diende betaald te worden.
Maar de verhuurder heeft nogal wat verbouwingswerken uitgevoerd, en dat gaat niet natuurlijk als de meters zouden zijn afgesloten, daarom dus dat ze dat mij in de schoenen wilden schuiven. Ik vermoed dat de vorige huurder niet echt opgezet gaat zijn met wat de verhuurder hiermee uitspookt.

mava105
Juridisch actief: Nee

#23 , 27 jan 2012 12:17

Maar de verhuurder heeft nogal wat verbouwingswerken uitgevoerd, en dat gaat niet natuurlijk als de meters zouden zijn afgesloten, t.
Bij een laagstandskontrakt met de eigenaar worden de meters NIET afgesloten. Eigenaar kan werken uitvoeren, en zal het verbruik daarvoor ook aangerekend krijgen. Hij betaald alleen geen vast recht of meterhuur.

Vandebos

#24 , 27 jan 2012 12:21

Je betaalt de huur van de meter maar geen enkel voorschot op verbruik. de maatschappij zal dan ook een hogere prijs per gebruikte eenheid aanrekenen bij de afrekening en het opnieuw regulier in gebruik nemen van de teller.

Paurths
Topic Starter

#25 , 29 jan 2012 11:19

Dit draait uit op een regelrechte ramp.
De verhuurder heeft een plaatsbeschrijving opgemaakt, die niet strookte met de werkelijkheid en we hebben hierover redelijk gediscussieerd.
Tevens blijkt de zolderkamer omgebouwd te zijn tot slaapkamer, en is een regelrechte overtreding van bouwvergunning. ('k moet dit nog verder uitzoeken, maar het zou erom gaan dat de ramen die erin gemaakt zijn een overtreding zouden zijn. ???)
Gisteren heb ik dan met de buurvrouw gepraat en die vertelde me dat er een proces lopende is tussen vorige huurder en verhuurder, ivm verbouwingswerken die uitgevoerd zijn enkel in het weekend. Die mens huurde dat voor arbeiders van zijn firma, en die verbouwingswerken zouden dan perfect gedurende de week kunnen gebeurd zijn, maar dat was dus niet zo.
Tevens wist de buurvrouw me te melden dat de verhuurder meermaals de woning had betreden toen er niemand aanwezig was.
Zoals ik al eerder zei, het contract is getekend, en nu ben ik het die zin heeft om alles al zo te laten en die woning niet te betrekken. Er heerst al een conflict situatie die niet mooi meer is.
De startdatum van het contract is 1 februari 2012.
Kan ik hier nu nog zelf onderuit? 'k Word er een beetje moedeloos van...
Het contract bevat geen paginanummering, en is niet geparafeerd op elke pagina, enkel gehandtekend op de laatste pagina. (daar stond zelfs iets in over onderhoud van de garagepoort, terwijl er helemaal geen garage aanwezig is...)

Vandebos

#26 , 29 jan 2012 16:00

Als u het contract heeft getekend zal de enige snelle ontbinding voor de rechtbank kunnen. Om dit zonder schadevergoeding te kunnen zal u overtuigende elementen dienen te hebben.
U kan met het contract, de afwijkende plaatsbeschrijving, de niet reguliere afhandeling van de nutsvoorzieningen en andere feiten hier niet vermeld nar de vrederechter stappen en deze verzoeken het contract te verbreken ten nadele van de verhuurder of gelet op de pogingen van de verhuurder de wetgeving te omzeilen de vrederechter te verzoeken een expert aan te duiden die op kosten van de verhuurder een regulier contract en plaatsbeschrijving voor het pand opstelt voor de huurperiode voorzien.

Daarbuiten... vrees ik dat u gebonden zal zijn aan de overeenkomst.

Wat betreft het zich toegang verschaffen is de zaak zeer eenvoudig, vanaf het moment dat u het pand huurt mag u andere sloten steken zonder hiervan een kopie aan de verhuurder te overhandigen.

Paurths
Topic Starter

#27 , 29 jan 2012 21:38

Als u het contract heeft getekend zal de enige snelle ontbinding voor de rechtbank kunnen. Om dit zonder schadevergoeding te kunnen zal u overtuigende elementen dienen te hebben.
U kan met het contract, de afwijkende plaatsbeschrijving, de niet reguliere afhandeling van de nutsvoorzieningen en andere feiten hier niet vermeld nar de vrederechter stappen en deze verzoeken het contract te verbreken ten nadele van de verhuurder of gelet op de pogingen van de verhuurder de wetgeving te omzeilen de vrederechter te verzoeken een expert aan te duiden die op kosten van de verhuurder een regulier contract en plaatsbeschrijving voor het pand opstelt voor de huurperiode voorzien.

Daarbuiten... vrees ik dat u gebonden zal zijn aan de overeenkomst.

Wat betreft het zich toegang verschaffen is de zaak zeer eenvoudig, vanaf het moment dat u het pand huurt mag u andere sloten steken zonder hiervan een kopie aan de verhuurder te overhandigen.
Op de pagina die gehandtekend is, van het huurcontract, staat ook "De eigenaars zijn niet verantwoordelijk voor gebeurlijke ongevallen, diefstal en of andere vormen van beschadiging aan de gestalde voorwerpen en voertuigen in de garage. De huurder staat in voor he goede onderhoud van de garagepoort."

Er is helemaal geen garage!?!? :shock:
Moet ik nu ook moeilijk doen en eisen dat ze er eentje bouwen? (ook zonder bouwvergunning, want het blijkt dat ze dus helemaal geen bouwvergunning hadden om van die zolder een kamer met ramen te maken)

Het wordt nog gekker hoor. Dit lijkt zo weggelopen uit een slechte film...
Vandaag hebben ze in mijn brievenbus, op mijn oude adres, twee pagina's gestoken. Ik kreeg telefoon met de mededeling dat ik in mijn brievenbus moest kijken, want dat daar nog een deel van het huurcontract in zat. Dat zijn dus pagina's die ik niet eerder gezien had. Nu mag ik niet meer behangen, en niet meer schilderen ook, tenzij in zachte pastelkleuren!!! Zo staat dat op die pagina's!!! Ik heb twee jonge kinderen en hun kamers ging ik naar hun leeftijd inrichten, want nu is het of die kamers zijn weggelopen uit midden vorige eeuw... :evil:
Tevens, "de registratie van het huurcontract moet geschieden door de zorgen van de huurder, die daarvoor beschikt over vier maanden vanaf de dag van ondertekening van de huurovereenkomst. Hij moet op het kantoor der registratie drie exemplaren van de huurovereenkomst aanbieden, waarvan twee gezegeld, die hem zullen worden teruggegeven voorzien van de vermelding van registratie. Eén van deze exemplaren moet hij dan overmaken aan de verhuurder. Het is dus nodig de huurovereenkomst in vier exemplaren op te stellen, opdat, gedurende de formaliteit van de registratie, de verhuurder een examplaar van de overeenkomst, door de huurder getekend, in handen zou hebben. De kosten van zegels en van registratierecht zijn ten laste van de huurder."
Zoals ik al zei, het huurcontract bevat geen pagina nummering, en is enkel getekend op de laatste bladzijde. Met andere woorden, die kunnen er zo nog wat pagina's bijmaken??? :shock:
Wat nu? :? :?

Iemand zin in een nachtmerrie? :cry:

Turaki

#28 , 30 jan 2012 08:25

Niet aangetekend verzonden? Volgens mij heeft u nooit iets ontvangen (en laat ze maar anders bewijzen).
Contract eenzijdig wijzigen? Kan ook niet.
Registratie is voor de verhuurder, dus doet u niet (niet-registratie is zelfs interessanter voor u, u kan dan vertrekken wanneer u wil zonder schadevergoeding).
Verven en behangen doet u zoals u wil, iedere bewoner heeft een eigen smaak, en zal dit vaak toch opnieuw doen.

Beste is zodra u de woning betrekt de sloten veranderen, en alle verdere communicatie via AS te laten verlopen.

mava105

#29 , 30 jan 2012 10:21

De huurovereenkomsten van de verhuurder dateren dudelijk van de jaren stillekens. Takszegels bestaan al een eeuwigheid niet meer. Ook lijken me meer artikels niet van toepassing te zijn. Zo staat die garage waarschijnlijk in het originele dokument dat betrekking had op een ander pand, en werd dit gewoon gekopieerd.

Franciscus

#30 , 30 jan 2012 19:13

Controleer bij dienst registratie of contract al geregistreerd is. (AKRED). ... gezien de verhuurder het u opdraagt... zal het dus niet gebeurt zijn maar controleer het indien je wil opzeggen op één maand.
http://fiscus.fgov.be/interfakrednl/Taken/overzicht.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Controleer of het pand voldoet aan de Vlaamse wooncode ( via de gemeente)
http://www.vlaanderen.be/servlet/Satell ... ijn%2FView" onclick="window.open(this.href);return false;
Controleer via de gemeente of er bouwovertredingen zijn op dat pand.
Welk type verwarming zijn de attesten voor controle verwarmingstoestel / schouw aanwezig en getoond en of een copie bezorgd ?

Terug naar “Huren”