Lease-wagen is getakeld

dupe_vant_systeem
Topic Starter

Lease-wagen is getakeld

#1 , 23 jan 2012 14:40

hey allen,

Mijn lease-wagen is deze ochtend weggesleept geweest door de verkeerspolitie ("verkeerd" geparkeerd waar er tijdelijke borden stonden ivm wegenwerken)...

enfin, ik hoor dus net van de politie dat de takelkosten 185 € bedragen, die in de vorm van "belasting" aan de eigenaar van de wagen worden gefactureerd.

aangezien ik de wagen dus ook niet meekrijg van de takeldienst, ben ik dus verplicht zélf die kosten eerst te betalen, maar krijgt de leasing-firma wel de (reeds betaalde) factuur, die zij weer netjes als "beroepskost" kunnen inbrengen.

is er enig wettelijk achterpoortje om (een deel van) die takelkosten terug te vorderen?

misschien dat iemand dat al heeft meegemaakt...

alvast bedankt!

ik houd niet van onrecht, maar dit is echt afripperij.

btw: de wagen is getakeld in Antwerpen :-)

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lanox
Juridisch actief: Nee

#2 , 23 jan 2012 14:56

Tamtam maken bij de takeldienst, eventueel politie laten komen wegen diefstal van Uw wagen. Takeldienst mag Uw auto niet achterhouden. Zij dienen de factuur te sturen naar hun klant, zijnde de politie.

dupe_vant_systeem
Topic Starter

#3 , 23 jan 2012 15:02

Tamtam maken bij de takeldienst, eventueel politie laten komen wegen diefstal van Uw wagen. Takeldienst mag Uw auto niet achterhouden. Zij dienen de factuur te sturen naar hun klant, zijnde de politie.
jah, dit hoor ik ook vaker, maar jah... uiteindelijk zal ik toch de rekening krijgen.

en hier is t best mogelijk dat politie en takeldiensten onder één hoedje spelen, dus de kans is wel groot dat de politie zegt: betalen

ik kan ook niet langer dan 1 dag zonder firmawagen rijden, natuurlijk

Reclame

Turaki

#4 , 23 jan 2012 15:09

Politie is hier niet bevoegd, wegens een burgerlijke zaak. correcte procedure is laten vaststellen door deurwaarder, en dan vrijgave via rechtbank eisen (met kosten deurwaarder).

mava105

#5 , 23 jan 2012 15:28

Betalen zou ik zeggen. uiteindelijk zal jij het toch moeten bekostigen, ook als de faktuur naar de leasmaatschappij gaat. Die rekenen dat wel door aan uw werkgever, en die dan weer aan u. En boetes kan je niet je niet inbrengen als beroepskost. :mrgreen:

dupe_vant_systeem
Topic Starter

#6 , 23 jan 2012 16:01

Betalen zou ik zeggen. uiteindelijk zal jij het toch moeten bekostigen, ook als de faktuur naar de leasmaatschappij gaat. Die rekenen dat wel door aan uw werkgever, en die dan weer aan u. En boetes kan je niet je niet inbrengen als beroepskost. :mrgreen:
thx, ik ging sowieso moeten dokken, hoor!

maar t is onrechtvaardig dat die leasing-firma mijn boete kan inbrengen als kost...

zie tessenderlo en hun 98 miljoen € boete die ze willen inbrengen :-)

Franciscus

#7 , 23 jan 2012 17:17

Waarom u bent de overtreder dus u kan toch vragen de factuur op u naam te zetten.
Trouwens u dient zich bij de politie aan te bieden en u krijgt als de zaak is zoals u schrijft een vrijgave formulier mee.
Probleem is u bent niet de eigenaar van het voertuig en ook niet de titularis van de nummerplaat. Dus uw werk zal met een document van de leasingmaatschappij kunnen verklaren dat u de normale gebruiker bent en dan kan u de wagen gaan ophalen.
Dat lijkt me normaal. In principe wordt een voertuig alleen maar vrijgegeven aan de eigenaar of aan zijn wettelijke vertegenwoordiger.
Wie de rekening betaald dat speelt geen rol.
Politie stelt PV op en daarvan gaat als de bestuurder gekend is het afschrift rechtstreeks naar de overtreder.
Niets belet u de zaak te laten voorkomen en uw frustratie kenbaar te maken aan de rechter.
Gezien inzake deze materie dwingende richtlijnen zijn van het college procureurs-generaal (procedure is in gans het land dezelfde) ......
Achterpoortjes ..... daar wil U gebruik van maken maar politie en takelbedrijf spelen onder een hoedje..... ik weet niet hoe ik dat dan moet noemen.

PS als de wagen gewoon op uw naam had gestaan was dat allemaal niet gebeurd maar ja het is het een of het andere...

mava105

#8 , 23 jan 2012 20:29

En waarom zou de leasingmaatschappij dat dan kunnen inbrengen als kost? Zij gaan u boete niet betalen hoor. Ze sturen u de faktuur door.
En boetes zijn ook voor hun niet aftrekbaar.

Terug naar “Andere”