tuinhuis

sleper
Topic Starter

tuinhuis

#1 , 18 jan 2012 11:12

mijn dochter zoekt huis te kopen . Een half open bebouwing , momenteel nog alleenstaand , dus nog niet tegenaangebouwd . langs de andere zijde ligt een vrijstaand perceel bedoeld om een openbebouwing op te zetten .In de tuin , die volledig omheind is met 1,80 m hoge vlechtschermen die op een betonnen plaat steunen dus +- 2 meter hoogte , staat een tuinhuis tamelijk groot welke volgens de verkoper niet aangegeven is . Notaris heeft echter tussendoor een aanvraag ingediend waar op zal gewacht moeten worden . wat zijn de mogelijke gevolgen als mijn dochter het huis koopt met onvergund tuinhuis ? Kan men eventueel verkopers aansprakelijk stellen voor tenslotte hun nalatigheid ? In ieder geval hebben de verkopers er op gewezen dat het tuinhuis voorlopig nog onvergund is . Ik schat tuinhuis toch een 3 meter hoog zijnde .

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 18 jan 2012 12:33

welke oppervlakte heeft dat tuinhuis? Mogelijks is er geen bouwvergunning nodig, maar is er enkel meldinsgplicht.

sleper
Topic Starter

#3 , 18 jan 2012 14:10

welke oppervlakte heeft dat tuinhuis? Mogelijks is er geen bouwvergunning nodig, maar is er enkel meldinsgplicht.
ik schat een meter of 4 op 3 en daaraan een terras van dezelfde afmeting totaal +- 25 m2 en een 3 meter nokhoogte +-

Reclame

bartvdv

#4 , 18 jan 2012 14:45

In het ergste geval: afbreken. Als je op de hoogte bent, kan je achteraf moeilijk nog verhaal gaan halen.

Mariette

#5 , 18 jan 2012 15:31

ik schat een meter of 4 op 3 en daaraan een terras van dezelfde afmeting totaal +- 25 m2 en een 3 meter nokhoogte +-
even navraag doen bij de gemeente. Volgens mij hoeft men voor zulk tuinhuis geen bouwaanvraag meer in te dienen.

sleper
Topic Starter

#6 , 18 jan 2012 17:50

even navraag doen bij de gemeente. Volgens mij hoeft men voor zulk tuinhuis geen bouwaanvraag meer in te dienen.
vermits notaris een aanvraag ging indienen vermoed ik dat het toch wel nodig zal zijn maar misschien zelf eens navraag doen om zekerheid te hebben is een mogelijkheid ; dank U

mava105
Juridisch actief: Nee

#7 , 18 jan 2012 19:59

Lees dit eens: http://www.vlaanderen.be/servlet/Satell ... ijn%2FView" onclick="window.open(this.href);return false;

sleper
Topic Starter

#8 , 19 jan 2012 08:02

vermoedelijk zal enkel meldingsplicht moeten gebeuren , zal wel verkopen .
persoonlijk maak ik me er geen zorgen over . dank U

Jan S

#9 , 19 jan 2012 14:18

Art. 1.2. De bepalingen van dit besluit zijn van toepassing, onverminderd andere regelgeving, inzonderheid de regelgeving inzake beschermde monumenten, beschermde stads- en dorpsgezichten, landschappen en archeologische sites, waarvoor een apart systeem van toelatingen geldt.

Art. 1.3. De bepalingen van dit besluit zijn van toepassing, voor zover deze handelingen niet strijdig zijn met de voorschriften van stedenbouwkundige verordeningen, of met de uitdrukkelijke voorwaarden van stedenbouwkundige vergunningen.

Art. 1.4. De bepalingen van dit besluit zijn van toepassing, voor zover deze handelingen niet strijdig zijn met de voorschriften van gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen, algemene plannen van aanleg, bijzondere plannen van aanleg of verkavelingsvergunningen die niet opgenomen zijn in de gemeentelijke lijst, opgemaakt in toepassing van artikel 4.4.1, §3 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening.

Art. 2.1. Een stedenbouwkundige vergunning is niet nodig voor de volgende handelingen:
11° van het hoofdgebouw vrijstaande niet voor verblijf bestemde bijgebouwen, met inbegrip van carports, in de zijtuin tot op 3 meter van de perceelsgrenzen of in de achtertuin tot op 1 meter van de perceelsgrenzen. De vrijstaande bijgebouwen kunnen in de achtertuin ook op of tegen de perceelsgrens geplaatst worden als ze tegen een bestaande scheidingsmuur opgericht worden en als de bestaande scheidingsmuur niet gewijzigd wordt. De totale oppervlakte blijft beperkt tot maximaal 40 vierkante meter per goed, met inbegrip van alle bestaande vrijstaande bijgebouwen. De hoogte is beperkt tot 3 meter;
Indien voldaan aan bepalingen van bovenstaand artikel 2.1.11° EN indien geen andersluidende (gemeentelijke) regelgeving is het tuinhuis m.i. niet vergunningsplichtig. Notarissen doen meestal, waarschijnlijk om de paraplu open te trekken, sowieso een aanvraag. Is aldus niet altijd een goede referentie...
Bovenstaand bericht omvat enkel mijn persoonlijk visie en geen sluitend juridisch advies.
Raadpleeg ook steeds de bevoegde overheid.

gilops

#10 , 19 jan 2012 14:42

Je kan in een notariële akte voorzien dat de verkoper opdraait voor alle kosten met betrekking tot het tuinhuis overeenkomstig toekomstige stedenbouwkundige en gerechtelijke uitspraken.
Dus regularisatie dienen zij af te werken.
Eventuele afbraak is ook op hun kosten.
Je kan in de akte voorzien dat het geregulariseerde tuinhuis wordt betaald door de koper voor X Euro eens dat het zover is.
Maar de notaris weet dat het best.
Ik heb zo een notariële akte bij mij thuis liggen : een woning werd gekocht in 2008 en de zonder vergunning gemetste bakstenen bijbouw is in 2012 nog steeds de verantwoordelijkheid van de verkopers. Als de regularisatie niet lukt moet het op kosten van de verkopers afgebroken worden.

sleper
Topic Starter

#11 , 19 jan 2012 19:20

Dank voor de raadgeving !

j.demoor

#12 , 20 jan 2012 08:59

“Art.2.1.Een stedenbouwkundige vergunning is niet nodig voor de volgende handelingen :...11° van het hoofdgebouw vrijstaande niet voor verblijf bestemde bijgebouwen, met inbegrip van carports, in de zijtuin tot op 3 meter van de perceelsgrenzen of in de achtertuin tot op 1 meter van de perceelsgrenzen. De vrijstaande bijgebouwen kunnen in de achtertuin ook op of tegen de perceelsgrens geplaatst worden als ze tegen een bestaande scheidingsmuur opgericht worden en als de bestaande scheidingsmuur niet gewijzigd wordt. De totale oppervlakte blijft beperkt tot maximaal 40 vierkante meter per goed, met inbegrip van alle bestaande vrijstaande bijgebouwen. De hoogte is beperkt tot 3 meter...”(16 JULI 2010. - Besluit van de Vlaamse Regering tot bepaling van handelingen waarvoor geen stedenbouwkundige vergunning nodig is).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

gilops

#13 , 20 jan 2012 11:11

De wetgeving is in 2010 inderdaad gewijzigd.
Men kan eens langsgaan met een schets bij de dienst Stedenbouw van de gemeente en vragen wat mag en niet mag.
Die zullen de schets korrigeren.
In woongebied moet men uiteindelijk enkel eenvoudigweg de bouw van een tuinhuis melden met de "correcte" schets.
In ruimtelijk kwetsbaar gebied zoals natuur- en parkgebied blijft een stedenbouwkundige aanvraag nodig die het schepencollege moet goedkeuren.

Jan S

#14 , 20 jan 2012 11:56

In woongebied moet men uiteindelijk enkel eenvoudigweg de bouw van een tuinhuis melden met de "correcte" schets.
Bron?
Bovenstaand bericht omvat enkel mijn persoonlijk visie en geen sluitend juridisch advies.
Raadpleeg ook steeds de bevoegde overheid.

sleper
Topic Starter

#15 , 23 jan 2012 16:25

Bron?
zie verwijzing van mava op18 januari

Terug naar “Kopen”