Tweedehandsauto verkocht, maar koper haakt af...

romcars
Topic Starter

Tweedehandsauto verkocht, maar koper haakt af...

#1 , 16 jan 2012 08:34

Beste,
iemand die advies kan geven hierover :
Dit weekend komt er een particulier naar mijn auto kijken, en beslist hem te kopen.
we maken een verkoopovereenkomst tussen particulieren op, hij geeft een voorschot van 200eu, verkoopsprijs 8000eu.
hij ondertekent en geeft een kopie van zijn ID kaart.
maar gisteren stuurt hij een SMS dat hij hem niet hoeft....
ondertussen had ik de auto naar een garage gebracht om remmen te laten vervangen en te laten keuren voor verkoop.

Kan ik een verbrekingsvergoeding vragen ? of kan hij zelfs zijn voorschot terug eisen ? ik weet het niet.

dank voor jullie advies !

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Joeri_J

#2 , 16 jan 2012 08:58

Het voorschot dient als verbrekingsvergoeding, en mag u houden.
bewaar zijn sms goed dat hij de wagen niet wilt.
Dit is bevestiging dat hij de overeenkomst verbreekt.

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#3 , 17 jan 2012 08:31

Makkelijk (en terecht) verdiende 200 € :). Maar ik vrees dat het vervangen van de remmen duurder zal geweest zijn? :(.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

Fore

#4 , 17 jan 2012 10:26

Artikel 1590 BW

Indien bij de verkoopbelofte handgeld is gegeven, is ieder van de contractanten vrij, van de verkoopbelofte af te zien:

Hij die het handgeld heeft gegeven, door het te laten behouden,

En hij die het handgeld heeft ontvangen, door het dubbel terug te geven.
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

rechtvaardig

#5 , 17 jan 2012 13:27

Makkelijk (en terecht) verdiende 200 € :). Maar ik vrees dat het vervangen van de remmen duurder zal geweest zijn? :(.
denk dat dit een kost is die verkoper zowiezo altijd wel moest maken.
wil jij een auto kopen met kapotte remmen ??
wie is verantwoordelijk voor"gebreken" ?? toch wel de verkoper
hoe denkt de verkoper door de keuring te geraken met kapotte remmen ?

een voorschot staat dan ook volledig los van de kosten die de verkoper hier moest maken voor herstel en keuring

Gebruiker21

#6 , 17 jan 2012 15:29

hoe denkt de verkoper door de keuring te geraken met kapotte remmen ?
Als uw remmen afgekeurd worden, moesten ze al lang vervangen geweest zijn. Normaal gezien worden remschijven / blokken vervangen voor ze afgekeurd zouden worden door de keuring. De topic starter had dus kunnen proberen door de keuring te raken, zonder de remmen te laten vervangen. Veel kans dat dit probleemloos zou gegaan zijn. Ik ben ook ooit met een stokoude passat door de keuring geraakt, waarna de garage enkele weken later meldde dat de remmen echt wel héél erg versleten waren en moesten vervangen worden...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

romcars
Topic Starter

#7 , 22 jan 2012 09:29

allen, dank voor de input !

ondertussen is duidelijk dat hij na 2 keer van gedacht te veranderen, niet meer zal opdagen... neemt ook geen tel. meer op...

louter technisch gezien ; idd : de keuring keurt remmen enkel en alleen op verschil in remkracht tussen links en rechts. op de technische school vergeleken ze het altijd zo : steek de -net niet- compleet versleten remmen van een 2-pk van 500kg onder de zwaarste Hummer, en de technische keuring in B zal hem goedkeuren. Absurd maar waar....

Maar los hiervan : ik bood de auto zowel gekeurd als ongekeurd aan, omdat tenslotte ook een garagist of een exportbedrijf interesse kan hebben, en dan is technische keuring en remmen vervangen niet nodig.
De koper koos voor 'gekeurd', omdat ik alles netjes in orde wilde hebben heb ik de auto naar de garage gebracht, voor vervanging remmen en voorrijden naar de keuring met garage platen. Deze kosten worden dus niet gedekt door de 200eu voorschot :-(

is er een mogelijkheid om deze kosten, voortvloeiend uit zijn eenzijdig verbreken van het aankoopcontract, te verhalen op hem ? om te beginnen via een aangetekend schrijven, misschien vredegerecht ?

enfin , 't is de laatste keer dat ik 'maar' 200 eu voorschot vraag...

Eddy009

#8 , 22 jan 2012 11:17

Je maakt melding van een verkoopsovereenkomst. Gelet op je specfieke probleemmelding, neem ik aan dat er in de overeenkomst niets werd bepaald omtrent de vergoeding bij éénzijdige verbreking door de koper.

Ik raad je aan om uw standaard-verkoopsovereenkomst eens na te laten zien door een advocaat. Dergelijke situatie (waarvan ik uit de praktijk weet dat deze vaker voorkomt) kan perfect opgevangen worden in de overeenkomst (bvb. "bij éénzijdige verbreking van de overeenkomst door de koper, is de verkoper gerechtigd op een annulatievergoeding van 20 % op de aankoopprijs).

Voor wat betreft uw concrete vraag : stel de wederpartij in gebreke via een aangetekend schrijven en eis de schade op die u werkelijk hebt geleden.

Franciscus

#9 , 22 jan 2012 18:09

Keuring voor verkoop ..... dus geperforeerd inschrijvingsbewijs.
Is dus een beperkte geldigheid
dit staat in http://www.wegcode.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://wegcode.be/forum/showthread.php/ ... len-wat-nu" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruiker21

#10 , 23 jan 2012 07:45

Voor wat betreft uw concrete vraag : stel de wederpartij in gebreke via een aangetekend schrijven en eis de schade op die u werkelijk hebt geleden.
De TS kan dit proberen, maar ik denk niet dat hij een punt heeft. De TS is niet verplicht geweest om zijn wagen te laten keuren. De potentiële koper had interesse in een gekeurde wagen, de TS had hier evengoed NIET op kunnen ingaan. Als hij de wagen nu aan een andere particulier verkoopt, had hij die kosten evengoed moeten doen.

Het voorschot kan de TS gerust houden, maar een bijkomende schadevergoeding? Ik durf het te betwijfelen...

Terug naar “Consumenten Koop”