Mijn tante uit X is overleden in haar huurappartement. Ik vermoed dat ik de vrederechter erbij moet halen mbt huurgeschil/waarborg...
Gesteld dat ik de erfgenaam zou zijn, dan neem ik het huurcontract dus automatisch over...
Ikzelf woon in Y.
Kan ik :
1. Als ik zelf een vordering of klacht wil indienen, kan ik dan terecht bij het vredegerecht van Y of moet
dit het vredegerecht zijn van X (daar waar het huurappartment ligt) ?
2. Stel dat de verhuurder (afkomstig uit X) een klacht indient bij het vredegerecht van X tegen mij,
kan ik dan vragen om deze klacht te laten behandelen bij het vredegerecht van Y.
Reden van deze rare vraag is de volgende:
a. het is praktischer voor mij om het in Y te laten afhandelen (is mijn woonplaats);
b. de verhuurder werkt bij het vredegerecht van X (vermoed ik), want ze zei dit ("ik werk bij het vredegrecht") en ging eens aan de rechter vragen hoe het zat met de opzeggingstermijn=> het zijn dus precies collega's (lees vriendjes...)
(PS hiermee wil ik dus zeker niet insinueren dat de vrederechter van X niet onpartijdig zou zijn !),
maar het lijkt mij gewoon "beter" om het vredegerecht van Y de zaken te laten behandelen...
PS Nogmaals iedereen bedankt die op mijn vragen op dit forum antwoord(de). Ik waardeer dat ten zeerste !!!!