Vergoeding na een (opzettelijke) brand

Thatslife
Topic Starter

Vergoeding na een (opzettelijke) brand

#1 , 11 jan 2012 21:19

Hey mensen,

Ik zit met een beetje een moeilijke vraagstelling.

Ik lees op het internet dat de verzekering tussenkomt wanneer je huis afbrandt bij brandstichting door onbekenden.

Maar stel dat de brand wordt opzettelijk veroorzaakt door één van de familieleden die ontoerekeningsvatbaar is door een psychische aandoening. En de rechtbank vordert internering van deze persoon.

Normalerwijze zou er toch geen sprake kunnen zijn van "opzet", aangezien de dader geen controle heeft over zijn/haar (criminele) handelingen?

Is de bank verplicht om tussen te komen voor de brandschade?

Bedankt alvast,

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 12 jan 2012 10:08

Lees er uw polis eens op na. Iedere polis is anders, afhankelijk van wat de eigenaar ervan wil verzekerd zien. En wat komt de bank in dit verhaaltje doen?

Thatslife
Topic Starter

#3 , 12 jan 2012 10:32

Helaas wordt er over familieleden die ontoerekeningsvatbaar zijn en brand stichten in de polis niet gesproken. En de bank is de verzekeringsmaatschappij in dit geval trouwens. (had ik niet vermeld)

Reclame

Franciscus

#4 , 12 jan 2012 12:39

Is er een proces verbaal opgesteld en een gerechtelijk onderzoek geweest?
Hoe weet u dat de dader ontoerekeningsvatbaar is?

Thatslife
Topic Starter

#5 , 12 jan 2012 19:21

Er is pv opgesteld en er is een gerechtelijk onderzoek geweest. Op basis daarvan vordert de rechtbank de internering van deze persoon.

Moet de verzekeringsmaatschappij opdraaien voor de kosten die voortvloeien uit deze brand?

Franciscus

#6 , 12 jan 2012 19:26

Woonde die persoon daar?

Thatslife
Topic Starter

#7 , 15 jan 2012 11:50

Ja, de persoonsnaam is zelfs opgenomen in de brandverzekering. Het is één van de verzekeringsnemers.

Terug naar “Algemeen”