Beste
Graag zou ik willen weten of de nutsmaatschappijen zoals AWW. In hun bijlage bij de tussentijdse faktuur zomaar dreigementen kunnen uiten van indien niet op tijd betaald een aanmaning kost 5 euro en 10% met een minimum van 30euro bij externe vordering.
Uiteraard kunnen ze dat.
Ik heb zojuist 12/01/2012 een faktuur binnen gekregen met faktuur datum 09/01/2012 met vervaldatum 29/01/2012.
Hier is het probleem dat brieven of facturen niet meer afgestempeld hoeven te worden en u dus geen enkel bewijs hebt of kan voorleggen dat die brief 3 dagen later pas verstuurd werd, en dat is nog snel ook want 7 dagen later dan de datum op de brief zelf is normaal.
Dat wil dus zeggen nu naar de bank of postkantoor lopen om de betaling in te geven of boete betalen.
Waarschijnlijk woont u in een nog onontgonnen streek van Belgie, want u op 12.01 moeten haasten om een bankverrichting te doen voor 29.01 is lichtjes overdreven.
Ik zou wel eens graag willen zien als er iemand weigert deze aanmaning te betalen en het toch nog voor de rechter komt wat die zou beslissen.
Die zou doodeenvoudig beslissen dat u die aanmaningskosten of wat dan ook moet betalen. Erger nog: als u geen aanmaning krijgt om welke reden dan ook zal u ook al de gerechtskosten moeten betalen omdat vrederechters u doorgaans niet geloven.
U kan veel beter bellen naar de dienst facturatie of achterstallige betalingen en meestal, als het niet te dikwijls op een jaar gebeurd, zal men u die aanmaningskosten kwijtschelden met een credietnota.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard