Moeder weigert zoontje te laten starten in school

Tori_B
Topic Starter

Moeder weigert zoontje te laten starten in school

#1 , 09 jan 2012 09:36

Het zoontje van mijn vriend wordt eind deze maand 2,5 jaar en mag na de krokusvakantie voor het eerst naar school. Hij is heel leergierig en ook op de crèche zeggen ze al van voor de kerstvakantie dat hij er echt wel aan toe is. Nu is de eerste dag na de krokus toevallig een dag dat zijn zoon bij ons is. De mama weigert dan ook om hem al naar school te laten gaan! Ze wil hem pas na Hemelvaartdag naar school laten gaan (want ook de eerste dag na de paasvakantie is de zoon bij ons en de eerste dag na Hemelvaart bij haar...). We hebben haar al laten weten dat ze uiteraard mee mag komen naar school. Dat lijkt me toch logisch, niet?! Maar om daarvoor haar zoon nog wat langer van school te houden, dat lijkt me toch echt ongelooflijk egoïtisch... Kunnen wij hier iets aan doen? Kunnen we hem toch naar school brengen (met alle gevolgen misschien van dien...wellicht een tirrade aan de schoolpoort). Wat als ze zegt tegen de school dat ze niet wil dat hij al start? We moeten hiervoor toch niet opnieuw naar de rechtbank gaan? (ze sleept ons voor het minste naar de rechtbank). Of moeten we echt maar aan haar grillen toegeven? De moeder heeft het altijd maar voor het zeggen blijkbaar...
Ik vind het echt zonde voor dat manneke want hij staat elke dag al te springen om naar school te mogen en hij verveelt zich echt op de crèche.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 09 jan 2012 09:55

Vraag dat de créche de schoolrijpheid van het kindje op een attestje zet. Vraag aan de créche ook op papier te zetten hoeveel babys op de wachtlijst staan voor een plekje.
VRaag aan de kleuterschool of ze de ruimte hebben voor een kleuter erbij. Vraag hier ook een attestje van.
Er is een nijpend tekort van plaatsen voor baby's en peuters in chéches. Elke crécheplaats die onnodig bezet wordt, verhindert een kindje dat op de wachtlijst staat om goede opvang te krijgen.
Stuur een brief/mail naar de moeder waarin je vraagt om de reden waarom ze zich verzet tegen het schoolgaan. Vermoedelijk zal dat geen reden zijn in het belang van het kind. Probeer haar antwoord op papier te krijgen.
Stuur haar dan de kopieen van attesten en bewijzen van de créche en de kleuterklas en de mededeling dat het (gezien alle feiten) wenselijk is dat het kindje naar de kleuterklas kan gaan.
Daarmee heeft ze géén zaak, en zal ze ook geen zaak aanvatten.

Tori_B
Topic Starter

#3 , 09 jan 2012 10:50

Bedankt voor de tip Eylis. Toen mijn vriend er haar vrijdag op aansprak dat dat toch geen goede reden is om hem zo maar thuis te houden, zei ze dat ze dan wel een reden zou verzinnen. Gisteren kreeg hij dan een mail in zijn mailbox dat ze nog eens wil nadenken over de schoolkeuze. Ze is er toch niet meer zo zeker van om hem daar naar school te sturen. En ze wil er nog eens een paar maanden over 'reflecteren' ?!?!
Nu zijn ze al sinds de grote vakantie aan het ruzie maken over de schoolkeuze. Eindelijk was er begin december een akkoord. En nu zegt ze dus dat ze er toch nog eens over moet denken (als excuus eigenlijk om hem langer thuis te kunnen houden). Mijn vriend wordt er echt gek van!
Kan ze met die (verzonnen) reden haar slag binnenhalen?

Reclame

eylis

#4 , 09 jan 2012 11:10

ik denk van niet.
zorg dat je haar "reden" op papier kan krijgen.
doe alvast ook andere voorstellen voor een school die voor beide ouders mooi gelijk bereikbaar is, of zelfs iets makkelijker voor haar.
Zet dit ook op mail.
als ze daarmee naar de rechtbank zou stappen, heeft ze echt geen verhaal.
hou samen het hoofd koel... Is inderdeed niet makkelijk.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 09 jan 2012 13:59

Met een AS haar in kennis stellen dat kind naar school gaat.
Zeker vermelden dat ze in december al akkoord was en daar nu op terugkomt.
Ouders kunnen hierover van mening verschillen.
Indien ze anders wil kan ze zich altijd naar de jeugdrechtbank wenden.
Als u werkt zoals eylis voorstelt maakt ze weinig kans.

nieuwestart

#6 , 09 jan 2012 16:04

Beste Tori_b

Als dit zoontje einde deze maand verjaart, is het trouwens het beste om hem reeds voor 1 februari in te schrijven (de school heeft dit liever omdat hij dan al meetelt voor subsidies) en zijn eerste schooldag op 1 februari te laten doorlopen.

Tevens heeft dit kind nog geen leerplicht, dus eigelijk kunnen jullie hem desgevallend naar school laten gaan en zijn moeder niet (hoewel het voor de continuïteit van het kind niet ideaal is)

Bedenking: Werd er schriftelijk tot een overeenkomst gekomen over de schoolkeuze?
Zo ze hierover blijft moeilijk doen: Zorgen dat je in het vervolg alle overeenkomsten schriftelijk maakt... (mail?!)

Mijn bevinding: eens een kind werd ingeschreven en en naar school gaat zal een jeugdrechtbank niet makkelijk de schoolkeuze meer wijzigen in het voordeel van de ouder die GEEN agressieve beslissingen heeft genomen SCHANDALIG.

Nieuwestart

Tori_B
Topic Starter

#7 , 09 jan 2012 22:59

Bedankt voor jullie raad! Hun zoontje is wel degelijk ingeschreven in december. En het akkoord staat ook op mail. We kunnen maar hopen dat ze op school geen tamtam gaat maken zeker? Anders gaan ze hem misschien weigeren en dan zijn we weer geen stap verder. Maar ze is heel labiel en het valt niet te schatten wat ze nu weer uit haar mouw gaat schudden. Sommigen adviseren me om zelf al naar de rechtbank te stappen, om zeker te zijn, maar dat doe ik liever niet. Ik hoop nog altijd dat het veel praat is nu, en dat ze toch gaat inzien dat haar zoontje echt wel klaar voor school is. Zijn mond staat er gewoon niet stil over.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#8 , 09 jan 2012 23:28

Misschien wel eventjes met directie en juf kortsluiten over wat er kan gebeuren en dat jullie ttz de vader dadelijk verwittigd worden.
Dit alles op de achtergrond.
Op de voorgrond het voorstel dat mama en papa samen zoon naar school brengen. Desnoods haar gaan ophalen.

Terug naar “Echtscheiding”