Langstlevende ouder

Jura
Topic Starter

Langstlevende ouder

#1 , 18 mei 2007 19:02

Hey, graag zou ik meer informatie willen over de langstlevende ouder. Mijn vader is 4 jaar geleden gestorven. Ik ben meerderjarig, maar mijn zus niet. Nu vroeg ik me af waar ik hierover info of wetgeving kan vinden, want als ik het goed begrijp wordt een langstlevende ouder niet gelijkgesteld met een voogd.
Kan iemand me helpen aub?
Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2

#2 , 18 mei 2007 22:17

Een voogd krijgt men maar als beide ouders overleden zijn. Indien ??n ouder overleden is, oefent deze het ouderlijk gezag alleen uit.

Burgerlijk Wetboek
Artikel 389
De voogdij over minderjarigen ontstaat indien beide ouders overleden zijn, wettelijk onbekend zijn of in de voortdurende onmogelijkheid zijn om het ouderlijk gezag uit te oefenen.

(maar ik heb geen beroepservaring in deze branche; het is wat ik denk)

Vaoke

#3 , 23 mei 2007 17:06

Bij mijn weten heeft de langstlevende ouder dezelfde verplichtingen.. als een voogd.
Meer nog, de betrokken minderjarige (voor zover deze niet verlengd minderjarig werd verklaard) kan gedurende 5 jaar.. na z'n (haar) 18 verjaardag.. de gebeurlijk alsnog aangestelde voogd dagvaarden voor die zaken waar deze in gebreke is gebleven.
En verder, persoonlijke rechtsvorderingen.. verjaren pas na 10 jaar.
Moraal van het verhaal, de niet-verlengd minderjarigen zijn eigenlijk beter af; (toeziende) voogden durven "in groep" wel eens te knoeien.. derwijze dat het niet meer mooi is om aan te zien!

Reclame

Terug naar “Andere”