oude huurwaarborg : recht op interesten of niet?

dulle griet
Topic Starter

oude huurwaarborg : recht op interesten of niet?

#1 , 03 jan 2012 15:13

Hallo,
ik zou graag weten vanaf wanneer dat mijn moeder recht heeft op interest op haar huurwaarborg. Ze huurde een woning sedert 1979 , het contract stipuleert : 12.000 Bfr , zonder in terest. Begin 2011 werd de woning verkocht en mijn moeder moest eind september 2011 het pand verlaten. Tot op heden heeft ze de waarborg nog niet teruggekregen. Ik heb nu twee vragen: 1. mag de koper de waarborg wettelijk bijhouden tot hij de eindafrekening heeft van de verwarming (gezamelijke meter) en 2. heeft ze recht op interest vanaf 1 oktober '11 of vanaf maart 2011 (verandering van eigenaar) of zelfs nog vroeger? Ik las ergens dat er een wet is gemaakt dat men vanaf 2008 toch interest kan krijgen voor oude contracten van voor 1983. Of heeft ze helemaal geen recht op enige interest?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JohnD

#2 , 03 jan 2012 16:26

Ja hij mag tot dan de waarborg inhouden indien die niet op een geblokkeerde rekening stond. Of hij mag de waarborg gewoon niet vrijgeven indien die wel op een geblokkeerde rekening stond. Pittig detail: Indien de zaak voorkomt voor de vrederechter en die beslist dat de waarborg in feite moest vrijgegeven worden vanaf datum x, kan u zelf vanaf datum x tot de uiteindelijke betaling niet de waardeloze bankintrest er bij rekenen maar de wettelijke intrest, en die was verleden jaar (2011) 3,75%. Been there (ook).
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

j.demoor

#3 , 05 jan 2012 10:26

“Art.2. De wet beschikt alleen voor het toekomende; zij heeft geen terugwerkende kracht.”(Burgerlijk Wetboek).

“Art.12. Artikel 1752bis van het Burgerlijk Wetboek is niet van toepassing op de lopende huurovereenkomsten.”(Wet 29 december 1983,Belgisch .Staatsblad 30 december 1983).

Het huidige art.10 Woninghuurwet 20 februari 1991 dat voornoemd art.1752bis verving is dit evenmin.

De verandering van eigenaar wijzigt voornoemde regelingen niet,zodat er geen interesten verschuldigd zijn.

De waarborg dient slechts teruggegeven nadat ALLE huurschulden(inclusief verwarming) betaald zijn.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

dulle griet
Topic Starter

#4 , 08 jan 2012 12:37

Hartelijk dank voor de inlichtingen! We hebben ondertussen TechemCaloribel gecontacteerd (zij nemen de meterstanden op) en zij lieten ons weten dat ze sinds 1 oktober wachten op de facturen van Electrabel die de nieuwe eigenaar hen moet bezorgen. Zonder kan er namelijk geen eindafrekening gemaakt worden. Is dit geen verzuim van de nieuwe eigenaar?
Zo krijgt mijn moeder haar waarborg dan nooit terug! Ze heeft ook sinds maart verder voorschotten betaald voor de verwarming, samen met de borg is dit veel meer dan wat
ze verschuldigd zal zijn! Ik verstuur morgen een aangetekend schrijven naar de huisbaas met het verzoek alles dringend over te maken aan TechumCaloribel, anders komt er geen schot in de zaak. Ik vrees dat we gerechtelijke stappen zullen moeten ondernemen als hij verder niets doet?

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 08 jan 2012 12:53

Vanaf een ingebrekestelling kan je de wettelijke % vorderen.
Dus in de AS ook de eigenaar in gebreke stellen.

mava105
Juridisch actief: Nee

#6 , 08 jan 2012 15:30

Hou er rekening me dat Electrabel maar 1 (één) rekening maakt per jaar. Caloribel kan niets doen met een tussentijdse rekening.
Wil je wel een afrekening, zal er moeten betaald worden aan Electrabel voor een tussentijdse meteropname en afrekening, en dat kan soms duur uitvallen.

Terug naar “Huren”