afrekening energiekosten

Carabinieri
Topic Starter
Berichten: 5

afrekening energiekosten

#1 , 03 jan 2012 10:34

Graag wat goede raad:

Vorig jaar in november 2010 hadden we plots geen warm water meer in ons appartementje. (2 personen, +/- 90m²).
De huisbaas gecontacteerd en deze heeft zeer snel voor een oplossing gezorgd, blij dat we 's avonds al terug warm water hadden.

Wat we echter niet wisten, is dat hij zelf een goedkope, elektrische boiler geïnstalleerd heeft met een vat van 150 liter.

Op kerstdag 2011 (1 jaar later dus) krijgen we een afrekening van Electrabel, het astronomische bedrag van € 1.385,00 dient bijbetaald te worden.

Na lang zoeken, heb ik de oorzaak gevonden, namelijk die elektrische boiler. Deze vréét energie. Ik heb een digitale energiemeter gekocht en deze tussen de elektrische boiler en het stopcontact geplaatst. Van de 109:00h die hij momenteel geregistreerd heeft, heeft de boiler 36:05h gewerkt en daarbij 70,7 Kwh verbruikt. (Ons warm waterverbruik beperkt zich tot 's ochtends douchen en 's avonds een afwas.) De boiler draait dus bijna 8 uur per dag aan een gemiddelde van 1950 Watt.. (ter vergelijking, m'n Miele droogkast verbruikt 1600 Watt) en dat terwijl we dus amper warm water verbruiken!!
Dat ding kost omgerekend 2,5 euro per dag.. Doe dat x 365 dagen en je weet waar dat die gigantische afrekening vandaan komt..

Ik heb dit voorgelegd aan m'n huisbaas en 'm gevraagd om tussen te komen in de kosten. Hij weigert dit echter, omdat hij vindt dat ik moet betalen voor wat we verbruikt hebben.
Bovendien meent hij dat onze maandelijkse kost van 110 euro Electrabel te laag is en dat 160 à 170 euro wel normaal zou zijn. (Wat volgens Electrabel en mezelf uiteraard veel te veel is voor een appartementje.) Hij suggereerde verder ook dat hij niet kon weten of we misschien wel vijf uur per dag de warmwaterkraan open laten staan... (Belachelijk natuurlijk, maar het geeft aan waar hij naartoe wil, hij wil vooral niet tussenkomen in de kosten.)

Ik ben echter van mening dat hij ons op de hoogte had moeten brengen van het feit dat er een elektrische, energievrétende boiler geïnstalleerd zou worden (van een EPC certificaat: geen spoor te bekennen natuurlijk, had hij dit niet moeten voorleggen bij installatie van zo'n energievreter?) en dat hij eigenlijk in een energiezuinige hoogrendementsketel of een doorstromer had moeten investeren.

Ons verbruik is gestegen naar 6223 Kwh per jaar voor een klein appartement met twee personen. Ter vergelijking, bij Electrabel wist men mij te vertellen dat een gemiddeld gezin met vier personen in een huis ongeveer 5000 Kwh verbruikt.. De voorbije jaren lag het verbruik rond de 1500 tot 2000 Kwh in ons appartement. (gegevens Electrabel) Sinds vorig jaar werd er dus een gigantische stijging (verbruik x4) vastgesteld.. Kers op de taart, ons maandelijks bedrag is van 110 euro naar 198 euro verhoogd. Dat is toch waanzinnig veel geld voor een klein appartement met twee voltijds werkende bewoners??? Alle andere toestellen in ons appartement zijn energiezuinige A+ toestellen.

Als toemaatje ben ik er nog achter gekomen dat ons huurcontract niet geregistreerd is. (Terwijl een verhuurder dit om fiscale redenen toch verplicht is om te doen?)

Graag uw mening en what to do?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 03 jan 2012 10:46

Registratie heeft niets met fiscaliteit te maken.

Niet registratie heeft als enige consequentie voor een negenjarig contract dat de huurder kan opzeggen zonder vergoeding of opzeggingstermijn.

Als u aan de hand van verbruik kan aantonen dat de vorige boiler niet is vervangen door een product van evenredige kwaliteit kan u op basis hiervan de verhuurder aangetekend in gebreke stellen is de enige mogelijkheid.

In het artikel wie doet wat in onderschrift vindt u het traject terug dat u als huurder best aflegt om sluitende bewijslast op te bouwen.

Carabinieri
Topic Starter
Berichten: 5

#3 , 03 jan 2012 10:56

Tjah, dat van die registratie is ook mijn bekommernis eigenlijk niet.

Wat er precies als vorige boiler stond, weet ik niet, want wij woonden op het moment van de vervanging nog maar twee maanden in het appartement. Maar het moet er een geweest zijn die veel minder verbruikte, want in de voorgaande jaren werd het appartement ook door een koppel bewoond en lag de energiekost heel wat lager.

Ik denk dat ik me best eens informeer bij de huurdersbond om te bekijken wat hieraan gedaan kan worden.

Reclame

mava105
Berichten: 22881
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 03 jan 2012 11:24

Waar staat deze boiler? In het apprtement zelf? Mogelijks werd hij verkeerd aangesloten, en warmt hij de hele dag op, terwijl dit eigenlijk alleen zou moeten s'nachts en op nachttarief (halve prijs tussen 22 en 07 uur en het hele weekeinde). Kijk eens in uw zekeringenbord. Mogelijks staat hier een zekering met een zeer kleine schakelaar, waarmee je kan overschakelen van fulltimeopwarming naar enkel nachtopwarming.

Carabinieri
Topic Starter
Berichten: 5

#5 , 03 jan 2012 11:30

Hallo Mava,

de boiler staat in onze berging, maar wij hebben maar één meter, dus geen dag- en nachttarief. Ik kan op de boiler zelf ook geen thermostaat of temperatuurregelaar vinden. Het water dat eruit komt, is in ieder geval zeer heet.
(En dit is in principe niet nodig, water dat 50 tot 60° warm is, is meer dan voldoende, terwijl deze boiler het water misschien op 80° probeert warm te houden.)

Hij warmt in ieder geval te veel en te vaak op, dat is duidelijk te zien op de digitale meter die nu aangesloten zit. Ongeveer een acht uur per dag en daarbij worden gigantische hoeveelheden stroom verbruikt..

Carabinieri
Topic Starter
Berichten: 5

#6 , 03 jan 2012 11:34

Alle elektriciteitskasten, de meters, de watermeters en de gasmeters van de appartementen boven ons staan trouwens ook in onze berging, iets wat volgens Eandis helemaal niet kan of mag. (Opgemerkt bij een interventie van Eandis toen onze smeltzekering van 20 ampère het voor de tweede keer begaf..) Bij een keuring van de elektrische installatie, zou om die reden alles afgekeurd worden en zouden alle tellers en meters naar een gemeenschappelijk deel gebracht moeten worden. (Maar dat kost volgens de huisbaas veel te veel.)

mava105
Berichten: 22881
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 03 jan 2012 11:42

Dan kan de boiler natuurlijk niet aan verlaagd tarief opwermen. een temperatuur van ongeveer 70 ° is echter noodzakelijk om kalk en bacterievorming te voorkomen.
Je huurt blijkbaaar sedert september 2010 het appartement en de verhuurder heeft je geen EPC gegeven. Dat is nochtans wettelijk verplicht bij verhuring sedert 01 januari 2009.
Mogelijks kan je de verhuurder hiermee een beetje onder druk zetten om de installatie aan te passen of om een dubbeltarief meter te laten plaatsen op zijn kosten. Hij zal trouwens toch de hele installtie moeten veranderen gezien volgens EANDIS niet OK.
Eens gaan aankloppen bij de woningsdienst van uw gemeente ivm gevaarlijke elektrische installatie.

Carabinieri
Topic Starter
Berichten: 5

#8 , 03 jan 2012 11:47

We huren het appartement sinds augustus 2010, dat klopt. ( Ik ben definitief bij m'n vriendin komen wonen in december 2010).
We hebben van de verhuurder geen EPC gekregen en ik heb tweemaal gevraagd het huurcontract aan te passen omdat ik erbij kwam wonen.
Daar kwam echter weinig reactie op, verhuurder had daar geen tijd voor, als we de huur betalen, maakt het hem allemaal niet uit.

Ondertussen hebben we onze opzeg gegeven en verhuizen we in april. Ik wil gewoon weten in hoe verre ik kan eisen dat hij tussenkomt in de energierekening.
Ook voor de volgende huurder is dit belangrijk.. Als deze ketel niet vervangen wordt, zit de volgende met eenzelfde factuur.

Terug naar “Huren”