studiefinanciering

Corde
Topic Starter

studiefinanciering

#1 , 27 dec 2011 18:03

Hallo

Ik ben van plan om in 2012 te gaan studeren. Volgend jaar word ik 23 en heb inmiddels 3 jaar voltijds gewerkt (grotendeels als ambtenaar). Daarom ben ik nu aan het uitzoeken over welke financiële middelen ik kan beschikken.

1: studietoelage van de Vlaamse overheid (http://www.ond.vlaanderen.be/studietoel ... onderwijs/" onclick="window.open(this.href);return false;)

Het lijkt me het beste om me het 1ste jaar in te schrijven als zelfstandig student, zodat dit de daaropvolgende jaren kan worden verlengd. De voorwaarde hiervoor is echter dat ik ten laatste in december 2013 alleen moet wonen. In het eerste jaar kan ik dus een kot huren, maar daarna moet ik overstappen op een studio oid om me er te domiciliëren.

Beantwoord ik nog aan de voorwaarden voor kotstudent als ik geen effectief kot heb, maar een studio huur en me daar domicilliër?

2: Ik moet nog bij het OCMW vragen of ik recht heb op bijkomende steun, want dit wordt geval per geval bekeken.

Heeft iemand hiervoor tips/suggesties?

Mijn huidige leefeenheid bestaat uit vader (plusminus 1000 euro per maand brugpensioen), moeder (geen inkomsten) en ikzelf (laatste 2 jaar gemiddeld 1800 netto/maand). Mijn ouders bezitten een woonhuis. Ik heb een appartement waarvan mijn ouders vruchtgebruik hebben.

Alle suggesties zijn welkom, ik wil voorkomen dat ik iets over het hoofd zie.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 27 dec 2011 21:25

1. Studio kan idd ook.
2. Ik zou het betwijfelen of je kans zal maken op steun van OCMW als je 1800 euro netto per maand hebt verdiend.

Artis

#3 , 28 dec 2011 13:35

Studenten en leefloon is geen evidente materie bij de ocmw's.
Waarom ben je gestopt met werken? Contract bepaalde duur? Ontslagen? Ontslag op eigen initiatief? ...
Denk dat daar vooral het schoentje zal wringen bij het ocmw. Je kan niet verwachten dat de gemeenschap je zal "onderhouden" als je zomaar stopt met werken. Er zijn talloze mensen die werken én studeren tegelijkertijd, moeilijk, doch haalbaar.

Voorts zal men an sich geen rekening houden met je vorige inkomsten, het is je huidige situatie die telt. Wel zal de behoeftigheid worden nagegaan, alsook de onderhoudsplicht van de ouders. De eigendom van hen en hun inkomsten kunnen in rekening gebracht worden, alsook jouw eigendom (appartement). Voor woningen is er een vrijstelling van 750 euro van het niet-geïndex. KI. De rest wordt vermenigvuldigd met drie en wordt in rekening gebracht op het leefloon op jaarbasis.

Maar om je beter van dienst te zijn: lees volgend artikel van de VVSG eens, zeer interessant!
http://www.vvsg.be/sociaal_beleid/OCMW- ... oornen.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Reclame

JPV

#4 , 28 dec 2011 13:37

Artis, ik ben niet 100% bekend met de praktijk, maar is het niet zo dat men, bij het beoordelen van de steun die iemand nodig heeft (vooral bij het opnieuw studeren), men kijkt naar de mogelijkheid die die persoon heeft om zelf een inkomen te verwerven? Dat is wat me toch ooit verteld is.

verbeter me gerust indien ik een verkeerd beeld heb van de praktijk.

eylis

#5 , 28 dec 2011 17:21

Corde, werk je nu nog? Ik denk dat als je zelf een (zeer) goedbetaalde job zelf opzegt om te gaan studeren het OCMW je totaal geen steun zal willen/kunnen geven. Immers je had een vaste baan. Waarom bekijk je niet of je je binnen je job de studie via sociale promotie kunt aanvatten. Je werkgever moet je dan ook tijdskrediet verschaffen voor je studie. en met het huidige systeem van studiepunten kan je een studie perfect uitspreiden voer meerdere jaren als je werkt.
Het is wel iets anders als je contract gewoon ten einde loopt. Dan heb je géén inkomen meer naturrlijk.

Fore

#6 , 28 dec 2011 18:23

Hmm, ik studeer momenteel met iemand die ook eerst 2-3 jaar les heeft gegeven.
Die krijgt momenteel gewoon dop. (De studie is wel voor knelpuntberoep)
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

Corde
Topic Starter

#7 , 28 dec 2011 18:56

Allereerst bedankt voor de antwoorden.

Ik ben momenteel militair, een vaste baan dus. In augustus 2012 neem ik zelf ontslag. Tijdskrediet oid zit er helaas niet in.

Een van de voornaamste redenen om te gaan studeren is trouwens dat mijn huidige functie geen interessante toekomstperspectieven heeft.

Ik had wel verwacht dat ik enkel recht had op een studietoelage; jammer maar niet onoverkomelijk.

Artis

#8 , 28 dec 2011 19:03

Artis, ik ben niet 100% bekend met de praktijk, maar is het niet zo dat men, bij het beoordelen van de steun die iemand nodig heeft (vooral bij het opnieuw studeren), men kijkt naar de mogelijkheid die die persoon heeft om zelf een inkomen te verwerven? Dat is wat me toch ooit verteld is.

verbeter me gerust indien ik een verkeerd beeld heb van de praktijk.
Inderdaad, men zal kijken naar de capaciteiten van die persoon en men zal nagaan waarom hij/zij heden geen job (of een ander inkomen) heeft, maar wel leefloon aanvraagt. Vooral bij studenten speelt die vraag extra op.
In het algemeen (en in de praktijk) is het iets genuanceerder. Vaak spelen feitelijke gegevens en de situatie op datum van LL-aanvraag de doorslaggevende rol. Geen of onvoldoende inkomsten (noch uit arbeid noch via bvb eigendom), geen andere instanties die een uitkering kunnen verschaffen, werkbereidheid nagaan (voor zover het rekbaar is), bevoegdheid checken (feitelijk verblijf), leeftijd, nationaliteit en dat is het zowat.
De capaciteiten die iemand bezit zijn een middel om die onafhankelijkheid te sturen op (korte) termijn. Maar op het moment van de hulpvraag kan zo'n persoon met perspectieven wel hulpbehoevend zijn en in aanmerking komen voor het leefloon. Een dergelijk iemand zal in principe wel niet 'jaren' op het leefloon kunnen staan.

Wat de TS betreft: er zullen vragen gesteld worden waarom hij niet meer werkt. Eerst werken, stoppen met werken, en dan studeren met leefloon lijkt me moeilijk, enfin, bij ons hier toch ;) Elk ocmw is wel wat anders, maar eentje die wat nauwgezet is, zal geen leefloon toekennen (met de beknopte info hier voorhanden natuurlijk).

En wat hierboven ook reeds is vermeld:
heb jij uberhaubt geen recht op werkloosheid? Wat is de reden van stopzetting van je tewerkstelling?
Laatst gewijzigd door Artis op 28 dec 2011 19:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Artis

#9 , 28 dec 2011 19:07

Allereerst bedankt voor de antwoorden.

Ik ben momenteel militair, een vaste baan dus. In augustus 2012 neem ik zelf ontslag. Tijdskrediet oid zit er helaas niet in.

Een van de voornaamste redenen om te gaan studeren is trouwens dat mijn huidige functie geen interessante toekomstperspectieven heeft.

Ik had wel verwacht dat ik enkel recht had op een studietoelage; jammer maar niet onoverkomelijk.
Je hebt het recht een aanvraag in te dienen natuurlijk, maar de kans lijkt me miniem zeker nu blijkt dat je zelf ontslag nam om opnieuw te studeren.
Wat ga erna doen? Studeren en (deeltijds) werken combineren? Kan je - als het je interesseert uiteraard - niet terecht bij politie/justitie/beveiligingssector/...

Corde
Topic Starter

#10 , 28 dec 2011 19:32

Je hebt het recht een aanvraag in te dienen natuurlijk, maar de kans lijkt me miniem zeker nu blijkt dat je zelf ontslag nam om opnieuw te studeren.
Wat ga erna doen? Studeren en (deeltijds) werken combineren? Kan je - als het je interesseert uiteraard - niet terecht bij politie/justitie/beveiligingssector/...
Politie is plan B.

Misschien kan ik in het 2de jaar werkstudent worden, dat zie ik dan wel. Slagen is prioritair.

JPV

#11 , 28 dec 2011 20:46

Hmm, ik studeer momenteel met iemand die ook eerst 2-3 jaar les heeft gegeven.
Die krijgt momenteel gewoon dop. (De studie is wel voor knelpuntberoep)
dop en leefloon zijn 2 verschillende zaken. En als iemadn z'n contract gewoon afloopt is dat zoals hier ook elders gezegd duidelijk een andere zaak.

@arctis: bedankt

Terug naar “Andere”