Is bril kledij of niet?

Vandebos

Re: Is bril kledij of niet?

#16 , 22 dec 2011 16:49

Voor oogoperatie goed anderhalf jaar geleden kostten mijn brilglazen me 2 jaarlijks gemiddeld € 800... € 110 --> peanuts.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Konijntje32
Topic Starter

#17 , 22 dec 2011 21:34

Beste reageerders, alvast dank voor uw scherpe kritiek. Alleen jammer dat er niet gelezen wordt wat er gevraagd wordt. Ik wil langs geen kanten mijn verantwoordelijkheid ontlopen of niet iets niet betalen (maar misschien was ik daar niet duidelijk genoeg in - mijn fout dan). Ik vroeg me dus af of het kledij was of niet. En inderdaad, ik werd (zoals bijna steeds) niet betrokken in de gang van zaken. Enkel toen het financiële ter sprake kwam, was ik plots nodig, net als tijdens het huwelijk...

Natuurlijk is het beter voor het kind om voor al zo een pietluttigheden geen discussies te houden en dergelijke. En ik zou maar al te graag zakelijke gesprekken voeren met ex en tot een vergelijk komen. Maar als je nu weet dat ik vorig jaar tijdens de kerstvakantie op skireis wou gaan met mijn kids en de ex de KIDS-ID's-aanvraag tegenwerkte en ik uiteindelijk de politie heb moeten die kaarten laten ophalen bij haar, dan begrijp je misschien wel waarmee zij zich bezig houdt en hoe "lekker" onze communicatie loopt... ;-)

Maar dus alvast dank toch voor de uitleg. Medisch leek me ook logisch, maar een collega deed me dus twijfelen (o.a. wegens de verzekering en zo)

Nu nog wachten op de papieren (of kopies) waarop staat wat de kosten zijn. Hopelijk wil ze nu wel ook een bewijs met hoeveel van terugbetaling CM afgeven want anders moet ik haar op haar woord geloven en dat ligt nogal moeilijk na een hele periode van leugens en bedrog... Maar das weer een andere historie :-)

duma

#18 , 23 dec 2011 11:46

Je hoeft haar niet op haar woord te geloven. Je vraagt gewoon die papieren, zo simpel is het.
Als je ex het écht zo vuil speelt, zou ik gewoon ... niet 'meespelen', maar harder op mijn strepen staan.

Ik kan je eerlijk zeggen: Hier wordt niets meer betaald zonder dat er een factuur getoond wordt en dat heeft ze enkel alleen aan haar leugens in het verleden te danken. Wij zijn geen liefdadigheidsinstelling, maar dat lijken exen soms wel eens te vergeten.

Dus: Niets betalen tot je het factuur en het terugbetalingsbewijs van de CM in het handen hebt.

Reclame

hendrik1

#19 , 23 dec 2011 14:32

@konijntje 32,

een rechtvaardige rechter heeft mij ooit veroordeeld tot het betalen van allerlei aangerekende kosten die helemaal niet in mijn EOT akte stonden en die grotendeels zelfs niet werden bewezen. Zijn uitleg: "ge moet de akte niet te letterlijk nemen...,ge moogt er redelijkerwijs vanuit gaan dat de kosten werden gemaakt...., ge moet niet krenterig zijn....,het bedrag is redelijk...".
Om maar te zeggen: als betalende partij loop je vaak achter de feiten aan en ben je gewoon een melkkoe/stier.

Maak uw eigen rekening en kies voor de goedkoopste oplossing!
Jammer maar helaas,

succes

PAPA EN ZOON

#20 , 24 dec 2011 10:09

Na ontvangst van de bewijzen, factuur en tussenkomst mutualiteit, kan je over gaan tot het betalen van je deel.
Geeft ze dat niet, dan zie ik niet in waarom je haar zou moeten betalen want dan kan ze vragen wat ze wil.

Blijkbaar is het voor jullie of haar moeilijk om een afspraak na te leven.
Stel je eens voor dat jullie die bril samen gingen kopen, en bij de optieker ontsaat er een menigsverschil tussen jullie
hoe gaat het kind zich daar dan weer bij voelen, indien je met je ex-partner goed overeen komt dan is dat geen probleem
maar we weten allemaal dat zoiets zeeeeeer zeldzaam is.

Afspraken maken met ex-partner is niet zo simpel, en zeker als er geen vertrouwen meer is.
CARPE DIEM

Konijntje32
Topic Starter

#21 , 26 dec 2011 22:56

Wat de bril betreft, had ik graag toch wat meer info gehad. Ik had bvb kunnen afspreken hoeveel ik max wou betalen door eerst eens een opticien te contacteren... Samen gaan zou ik niet doen. Het is voor haar al te veel om samen het rapport op ta halen. De school moet er dus twee maken...

En wat met de terugbetalingen dan... Wel, via mail vroeg ik haar al meerdere keren om een bewijs van betaling en van CM. Het eerste kreeg ik meteen, het tweede niet. Ik moet dat maar zelf gaan opvragen... En dus blijf ik op regelmatige basis vragen om het bewijsje zodat ik kan betalen... Als ze stappen zet, dan gooit ze toch haar eigen ruiten in want ik ben vragende partij...??

Ah ja, we zien wel...

Turaki

#22 , 27 dec 2011 00:24

Als u de juiste stappen heeft gezet (via AS vragen om bewijsstukken), lijkt het mij idd vrij dom van haar om dit voor de rechter te brengen.

eylis

#23 , 27 dec 2011 09:25

Zoals turaki zegt, maar bovendien zou ik wél al een "redelijk" bedrag storten (met duidelijke mededeling: bril, montuur, x kind) ). zodat ze helemaal geen poot meer heeft om op te staan. berekene een gemiddelde prijs voor een goed montuur, vraag aan de ziekenkas hoeveel er terug betaald is (als ouder mag je daar elke trimester de overzichtjes van opvragen) en je vraagt aan de opticien hoeveel er betaald is. dit is even wat getelefoneer en gedoe: maar daarmee sta je zéér sterk in je schoenen:
je hebt een juist bedrag betaald en mevrouw heeft verzaakt aan haar informatie- en overlegPLICHT.
Daarmee gaat ze af als en gieter voor de rechtbank;
en een flinke bolwassing van de rechter.

Konijntje32
Topic Starter

#24 , 27 dec 2011 13:23

Maar mag ik dat zomaar opvragen? Privacy??

Bovendien is zij degene toch die moeite moet doen om het juiste bedrag te krijgen en niet ik?? Ondertussen heb ik zelf kosten gemaakt voor logopedie en dokterskosten. Het is een heel geloop om daarvan de betaling van de CM op mijn rekening te krijgen. Ik ga dus wel alle "bewijzen" aan haar overmaken. Waarschijnlijk ga ik voorstellen om de kosten die elk de helft zijn, gewoon af te trekken van wat zij aan mij vraagt...

Hopelijk raakt dit eindelijk van de baan. Ik vraag het al zo lang en krijg steeds geen reactie. Het lijkt alsof ze mij gewoon in de val wil lokken...

PS dank voor de info...

eylis

#25 , 27 dec 2011 14:17

je bent ook ouder van het kind en bij wet hebben jullie co-ouderschap. Dat betekent dat de ziekenkas jou ook inlichtingen kàn geven. En ze doen het ook als je dat vraagt: het zijn simpele overzichtjes van terugbetalingen van medische kosten.
Wat eigen dokterskosten voor de kinderen betreft: ik snap niet waar het probleem zit voor de terugbetaling: daar is géén geloop mee gemoeid. Als jij een doktersbriefje (van je kind) binnenbrengt, krijg je dat op jouw rekening terugbetaald als je dat vraagt. Het feit dat jij het doktersbriefje binnenbrengt, wil zeggen dat JIJ de kosten hebt gemaakt, dus wordt JIJ daarvoor terugetaalt.. Simpel. Dit is gewoon de wet; je vraagt aan de ziekenkas ook zelf de naamklevertjes voor je kinderen: die moeten ze je ook geven, want je bent hun ouder.

Konijntje32
Topic Starter

#26 , 27 dec 2011 23:39

@ Eylis, dat klopt... Maar heb wel eens contact opgenomen want als ik zomaar de briefjes in hun bus deponeer, dan gaat het geld wel naar de moeder. Ik moet dus of mijn nummer erop zetten of het binnen brengen en vermelden. Dus wel degelijk wat werk aan. maar ik klaag niet hoor, ben blij dat het kan...

Maar of je zomaar de terugbetalingen kan opvragen die op haar rekening zijn terechtgekomen, daar twijfel ik aan... Waarschijnlijk gaan ze het wel doen, maar ik loop liever geen risico met wet op privacy. Die ex van me pakt alles aan om me te "pakken". Had ze beter vroeger wat meer gedaan, op andere manier dan :-)

eylis

#27 , 28 dec 2011 09:05

het heeft niets met privacy te maken, want het gaat niet over privégegevens van je ex: het gaat over je kind en er is informatieplicht: ook van de ziekenkas tegenover jou.
Je vraagt een administratief overzicht (dat wordt per trimester gemaakt geloof ik) waarop de data, de medische codes van de verrichtingen en de teruggestorte bedragen op vermeld staan. Je ziet dus niet op welke rekening en aan wie ze teruggestort zijn (dat heb je ook niet nodig, je ziet vanzelf welke medische handelingen je zelf betaalt hebt inj eigen boekhouding) : maar je ziet in totaliteit welke medische handelingen je kind gehad heeft en welk bedrag daar voor terugbetaald wordt.
Je ex kan en mag je daar niet op pakken, integendeel ze kan er zelf op aangepakt worden. Want als zij je deze info niet geeft, begaat ze een fout. en mag je het zelf aan de ziekenkas vragen. Dit is ook een kordate manier om haar "echtscheidingspuberen" wat af te remmen.

PS: als je de ziektebriefjes in de envelop stuurt (en dus niet "lijfelijk" binnenbrengt) : gewoon geschreven berichtje bijsteken: ik X, vader van X, wens de terugbetalingen op mijn rekeningnummer Y te krijgen.
Vermits dit in een gesloten envelop zit, kan dat alleen maar van jou komen: dus krijg je dat ook zelf terug betaald. Heb dat zo 2 jaar gedaan: nooit een probleem mee gehad.En heb ook altijd trimestrieel overzicht gekregen van de medische verrichtingen van de kinderen.

Terug naar “Echtscheiding”