hoederrecht en kiezen van kids

ixinixo
Topic Starter

hoederrecht en kiezen van kids

#1 , 12 mei 2007 22:29

hallo, ik hoor van mijn exman dat er een nieuwe wet is,, dat een kind met 12 jaar zou mogen kiezen waar het wil wonen,, bij de vader of bij de moeder,, ik ben nu bijna een jaar gescheiden en ik heb het hoederrecht over onze dochter die nu 11 jaar is, nu is hij al ff aan het trekken aan haar, hij is ook opnieuw getrouwd met een vrouw die haar kids bij de vader heeft gelaten,, mijn dochter in de pubertijd dus we botsen wel eens,, nu zegt hij,, ze wil bij mij komen wonen,, en ze mag dat beslissen als ze 12 jaar is ?????
wat is daar van waar ?? of is dit compleet uit de duim gezogen ???
hoop op een antwoord,,
groetjes ixinixo

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roderidder
Contacteer: Website

#2 , 12 mei 2007 23:46

Een kind kan net zogoed kiezen naar welk land het wil verhuizen of dat het niet graag meer naar school gaat en dus als hoofdverblijfplaats Bobejaanland kiest.

Dat een kind van 12 mag kiezen bij welke ouder is dus pure larie !

Ja er is een nieuwe wet.
Deze is gemakkelijk op te zoeken door in google " bilocatiewet" in te geven

RR

ixinixo
Topic Starter

#3 , 13 mei 2007 00:25

heb het ??n en ander opgezocht, maar die wet is van toepassing bij een scheiding die nog bezig is ?? is die ook van toepassing als de scheiding al rond is ? ik heb het hoederrecht,, ik laat onze dochter zo veel mogenlijk bij de vader op bezoek gaan,, hij krijgt haar om het weekend en elke week op woensdag vroege avond,, ook omdat ik vind dat wat onze ruzie's ook mogen inhouden,, hij heeft recht op zijn dochter,, en zij op hem,, zou nooit tussen dochter en vader komen,, maar ik bibber bij de gedachte dat hij het hoederrecht zou kunnen opeisen,,en bibberde bij de gedachte dat een kind van 12 zou mogen kiezen, pubertijd enzo,,ik voed op,,hij is superpapa,, als hij tijd heeft,, hij is vrachtwagenchafeur dus kan hij wel in het weekend zorgen voor haar,, door de week zou zijn vrouw dit moeten doen,, en zij heeft dus drie kids bij de vader gelaten,,ik ken die kids en weet dat ze vaak in de moeilijkheden waren,, ik bibberde dus echt,,

Reclame

roderidder

#4 , 13 mei 2007 23:52

Naar mijn normen heb je de verkeerde dingen gevonden in je zoektocht.

mijn motivatie:

Hoederecht bestaat niet meer: De wet spreekt al 10 jaar van ouderlijk gezag. En net als jij tijdens je huwelijk voor 1 maand naar Jakamaka zou gaan voor je werk, blijf je je ouderlijk gezag behouden, net op die manier zouden (beide) ouders na scheiding hun ouderlijk gezag moeten behouden. Iemand zijn gezag afpakken is een paardemiddel, dit is die persoon eigenlijk ontouderen

2 mogelijkheden je hebt ouderlijk gezag, ok dan ben je ouder en mag je mee beslissingen maken (bij welke kapper je kind zijn haar moet laten knippen, of het kind een korte of een lange broek moet dragen)

Heb je geen oudelijk gezag (net zoals die Chinese toerist die nu onderweg is naar zavemtem) --> Die Chinees heeft ook geen beslissingsrecht over je kind
Wel dan heb je exact dezelfde beslissingsmogelijkheden als die Chinees

Vroeger voor 1995 was er hoede- en bezoekrecht. Had je hoederecht, wel dan had de andere bezoekrecht (dit was zo bij wet geregeld)
Maar een ouder die bezoekrecht heeft, ... heeft net zoveel beslissingsmogelijkheid als die Chinees !!!

Dus doe me een plezier... Vertel hier nooit meer op dit forum dat je kind(eren) op bezoek is geweest bij de vader. Besef dat je hart zal scheuren dat iedereen tegen je plots zal zeggen "soffie (fakename voor je 5 jarig dochtertje) is op bezoek geweest bij U. Nee het is aangenamer te horen of te kunnen vertellen dat sofie vanavond, volgende week etc etc naar huis komt!!!!

RR

ixinixo
Topic Starter

#5 , 14 mei 2007 00:29

dat ken ik en voel ik,, wanneer hij onze dochter niet naar haar moeder brengt op moederdag,, weet hoe het voelt als een hart scheurt,, gewoon omdat het zijn week is,, ik weet de normen en termen niet voor dit,, weet alleen datgeen er bij mij op de officiele papieren staat,, ik zei in mijn vorige bericht ook dat ik nooit tussen vader en dochter zou komen,, mag en doe ik niet,, nooit,, vertel mij dus niet wat ik moet schrijven of voelen,, haar vader ,, is geen vreemde,, geen chinees,, maar gewoon en simpel haar vader,, net als ik haar moeder ben,, wil gewoon weten wat wettelijk is,, omdat ik de ene dreiging na de andere krijg,, gewoon wil weten hoe en wat met de wet,, omdat dit het enigste is waar ik nu houvast aan heb,, en dit alleen om onze dochter te beschermen,, voor iets waar jij geen weet van hebt,,

j.demoor

#6 , 14 mei 2007 11:35

?Art.374...? 2. Ingeval de ouders niet samenleven en hun geschil bij de rechtbank aanhangig wordt gemaakt, wordt het akkoord over de huisvesting van de kinderen door de rechtbank gehomologeerd, tenzij het akkoord kennelijk strijdig is met het belang van het kind.Bij gebrek aan akkoord, in geval van gezamenlijk ouderlijk gezag, onderzoekt de rechtbank op vraag van minstens ??n van de ouders bij voorrang de mogelijkheid om de huisvesting van het kind op een gelijkmatige manier tussen de ouders vast te leggen.Ingeval de rechtbank echter van oordeel is dat de gelijkmatig verdeelde huisvesting, niet de meest passende oplossing is, kan zij evenwel beslissen om een ongelijk verdeeld verblijf vast te leggen.
De rechtbank oordeelt in ieder geval bij een met bijzondere redenen omkleed vonnis, en rekening houdend met de concrete omstandigheden van de zaak en het belang van de kinderen en de ouders.?(Burgerlijk Wetboek;Inwerkingtreding : 14-09-2006).

?het belang van de kinderen ? houdt zeker hun keuzerecht niet in voor de ?meestbiedende?.

?Art.931...Evenwel kan de minderjarige die over het vereiste onderscheidingsvermogen beschikt, in elk geding dat hem betreft, op zijn verzoek of bij beslissing van de rechter, worden gehoord door de rechter...De partijen zijn bij dit onderhoud niet aanwezig...Wanneer de rechter beslist om de minderjarige te horen, kan laatstgenoemde weigeren gehoord te worden.De minderjarige wordt alleen gehoord, behalve wanneer de rechter in het belang van de minderjarige beslist dat hij moet worden bijgestaan.Het horen van de minderjarige heeft niet tot gevolg dat hij partij in het geding wordt. Het onderhoud geschiedt op een plaats die door de rechter geschikt wordt geacht. Van het onderhoud wordt een proces-verbaal opgemaakt dat bij het dossier van de rechtspleging wordt gevoegd, zonder dat evenwel een afschrift ervan aan de partijen wordt bezorgd.?(Gerechtelijk Wetboek).

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Prinsesje

#7 , 15 mei 2007 09:35

Zeker in de beginfase, u bent pas een jaar gescheiden(?) is het voor ouders niet gemakkelijk dat ze hun kind deeltijds moeten missen.
Zelf had ik het daar ook heel moeilijk mee!

Na een tijdje ga je beseffen dat die andere ouder ook het beste met jullie kinderen voor heeft en wordt het een stukje makkelijker. Maar het blijft voor beider ouders moeilijk, ze zijn je eigen vlees en bloed!

Mijn ex heeft enkele vriendinnen gehad vooraleer hij een relatie begon met zijn huidige vriendin . Al die andere vriendinnen waren jonge snotapen die een huis en een man wel zagen zitten, maar onze 2 kinderen niet. Zij lieten hen maar lopen.

Ik kan niet goed opschieten met zijn huidige vriendin, maar ben wel blij dat ze heel goed voor onze kinderen is( al blijven er serieuse wrijvingen en meningsverschillen tussen ons)

En neen, ik heb nooit het woord bezoekrecht of vakantie bij papa gebruikt.
Als twee mensen zielsveel van hun kinderen houden en het beste ervoor willen, dan moet je ook aanvaarden en respecteren dat ze er goed zijn en daar ook een thuis hebben! (Wat zeker niet altijd gemakkelijk is.)

P.S.Een moeder die haar kinderen bij hun vader heeft 'gelaten', hoeft per definitie geen slechte moeder te zijn!

Veel succes

roderidder

#8 , 15 mei 2007 16:37

Beste ixinixo

Een van de komende dagen komt er een intervieuw vrij waarin BoB Geldof geintervieuwd wordt, een klein deel is al vrij gegeven (men wil ons benieuwd maken over dat intervieuw. Zijn we benieuwd? Ja ja, zeker weten)

Als je niet vlot engels kan is dit niet zo erg, wil je of de anderen hier maar gewoon meegeven hoe papa Geldof reageerd op de vraag en dat kun je zien in de video http://daphnebarak.homestead.com/BobGel ... oClip.html

--> de kern van het verhaal zal ook wel zijn dat de moeder het beste wilt (in dit geval wilde omdat ze later is overleden aan een overdosis heroine. Ze had inmidels ook een andere dochter Lily en die vader heeft zich verhangen) --> de moeder bouwde ook een muurtje om kinderen zich heen (wie bouwt er nu liefst geen muurtjes om hun kinderen?, iedereen toch...) Hij adopteerde ook Lily en het is de manier waarop Geldof reageerd... Toch heel normaal, wat heeft Lily nu schuld aan die situatie, ze hoort bij haar familie te zijn, bij hen die haar kent en van haar houd (het is de manier waarop Bob Geldof dat vertelt waar veel boodschap in zit)

Op je vragen kom ik vandaag normaal gezien nog terug om er antwoorden op te geven

http://www.dailymail.co.uk/pages/live/a ... ge_id=1773

By SHARON CHURCHER - More by this author ?
Last updated at 15:39pm on 14th May 2007

Comments (12)

Bob Geldof has launched an emotional attack on custody laws that forced him to "jump through humiliating hoops" during his bitter divorce from his late wife Paula Yates.

The poverty campaigner and musician complains in a forthcoming TV interview that he was subjected to anti-male bias when he sought custody of his three daughters after Big Breakfast star Yates left him for her doomed romance with singer Michael Hutchence.

More....

Watch a clip of the Bob Geldolf interview

Bob with American TV journalist Daphne Barak in the revealing interview

Bob Geldolf and former wife Paula Yates (left), Bob with daughters Peaches, Pixie and Fifi Trixibelle
In an interview with American TV host Daphne Barak, airing on the eve of next month's G8 summit, he says the discovery that the law was "skewed" in Yates's favour - just because she was a woman - plunged him into an "ocean of grief."

"It freaked me out," he told Barak. "I could not live without my kids. I missed the sound of them turning in their sleep. I just wanted to go to some dark, grey corner of the world and howl into the void.

The Geldof family dining at RYO in Soho earlier this year
"The key in my pocket still fit in the door, but I was no longer allowed (to put) this key in the door and go into my home.

"It's very hard to get your head around that. I went to the door, and I was too humiliated to knock on my own front door.

"That's my house, my home, my children. I could hear them laughing in there. I was too scared of (knocking) and one of my kids opening the door and saying 'Hi Dad' and not being allowed to let me in.

"I didn't want to impose that on them. I didn't want it to happen to me. I didn't want her to come to the door and say, 'What are you doing here? You're not allowed to come here.'"

"So, I went back out, and I sat in the car and I just cried. I just stayed and watched their bedroom lights go off, and I went home. That shouldn't happen to anyone.

"If you put impediments in the way of men seeing their children - making them jump through all sorts of humiliating hoops - the kids become a weapon, a sword and a shield simultaneously.

"You're suffering so much. Eventually, no person can take that and the kids lose a father. It is hurtful."

Geldof, 55, finally was awarded custody of Fifi, Pixie and their sister, the model, Peaches, following a 1996 drug raid on the house where Yates and Hutchence were living.

After his ex-wife died in 2000 from a heroin overdose and Hutchence was found hanged, he adopted the tragic couple's daughter, Tiger Lily.

"What's she got to do with any of the mess?" he told Barak.

"She should be with those she knows and loves. She's a hoot. She's gorgeous."
Laatst gewijzigd door roderidder op 15 mei 2007 17:28, 3 keer totaal gewijzigd.

roderidder

#9 , 15 mei 2007 17:00

omdat ik de ene dreiging na de andere krijg
Met wat wordt er gedreigd?

RR

roderidder

#10 , 15 mei 2007 17:28

refr.:
Niemand laat zijn eigen kind alleen
Je bouwt het liefst een muurtje om haar heen
Je wilt zo graag haar jeugd bewaren
En haar veel verdriet besparen

Jij wou altijd, altijd naast me staan
Je hebt ontzettend veel voor mij gedaan
Jij gaf mij wat je beloofde
Een leven waar ik in geloofde
Jij wou altijd, altijd naast me staan

refr.

Wat ik bij jou vond en nu nog vind
Dat, draag ik nu over op mijn kind
Niets zal ooit dat beeld uitwissen
Nooit mag zij mijn liefde missen
Je doet toch alles, alles voor je kind

Niemand laat zijn eigen kind alleen (Bedankt pa)
Je bouwt het liefst een muurtje om haar heen (Fijn gevoel was dat)
Je wilt zo graag haar jeugd bewaren
En haar veel verdriet besparen

ixinixo
Topic Starter

#11 , 15 mei 2007 20:32

hij kan ze zo gek niet verzinnen,, alles wat overeen gekomen was heeft hij met voeten getreden,, ik wou bijvoorbeeld geen zogenaamde helft van het huis omdat het huis was en is bedoeld voor onze dochter die hier wou blijven wonen, ze is hier geboren,,, dit staat op papier en in de scheidingsakte, ik heb levenslang woonrecht, dit gaf hij gemakkelijk omdat hij dacht dat ik snel sterven zou (kanker) i'm alive and kicking,, en dat valt vies tegen,, hij heeft al verschillende malen geprobeert om me toch maar hier weg te treiteren ook al is dit huis ook het huis van zijn dochter, onze woonplek, iedere keer als iets niet gaat zoals hij wil dan betaald hij bijvoorbeeld de hypotheek niet dreigt ie met bankbeslag (mijn huur van het huis is vooruitbetaald, is de afkoopsom als je het zo noemen mag) ook dit staat op papier opgemaakt door de notaris en bijgevoegt bij de scheidingsakte,,hij dreigt gewoon in bijzijn van onze dochter, dit doet ie ook als dochter bijvoorbeeld een dag vergeet om hem te smssen,, want daar meet hij de liefde van zijn dochter voor hem mee,, dan zegt hij,, hier moet ik mijn consequentie uit nemen, en dat zal je zwaar vallen,,
hij is toen hij hier vertrok, direkt bij haar ingetrokken op een appertement die hij dus al geregeld had ,,
als je de dingen opschrijft lijken ze klein en onbeduident, maar als je net uit het ziekenhuis komt en niet weet of je leven zal en steun verwacht is het heel wat, kan er boeken over schrijven,,

Terug naar “Echtscheiding”