Vandaag om 8u stipt voor een onderhoud langsgeweest bij m'n vaste garage die aan de A12 ligt in Wilrijk.
Omdat de voorste banden versleten waren en er nog extra vragen waren, heb ik zeker vijf keer over en 't weer gelopen tussen de wachtruimte en de werkplaats om o.a. typenummers te noteren en dan eens online te googlen naar de prijs van banden tov wat de garage zelf voorstelde. Dit detail wordt straks belangrijk.
Rond 11:30 komen ze mij halen om te melden dat de auto zijn groot onderhoud gehad heeft, en men vertelt mij doodleuk dat de auto onder de brug van de A12 staat, net tegenover de garage. Ik heb de auto binnengebracht 's ochtends op de privé parking van de garage, en men heeft de auto zonder mijn toestemming op de openbare weg achtergelaten.
Ik rij naar de Saturn ongeveer een kilometer verder en zet de neus van mijn auto tegen een betonnen muurtje, zodat er niemand in theorie van tegenrijden. Als ik terug uit de saturn kom, zie ik dat er een gigantische bluts in mijn nummerplaat zit (die ik niet eerder hd gezien vandaag) en het is exact de afdruk van een trekhaak die zowel in mijn nummerplaat als in de onderliggende bumper staat.
Ik rij terug naar de garage en ze vallen uit de lucht. Ik vraag of er een ongeluk gebeurd is tijdens de herstelling (wat me niet waarschijnlijk lijkt). Het enige waar ik kan opkomen is dat iemand tegen mijn nummerplaat is gereden tijdens het parkeren onder de brug van de A12, gezien de vakken voorzien zijn voor twee auto's achter mekaar. Ze zeggen dat het waarschijnlijk al eerder er in zat, en dat ze verzekerd zijn tegen dat soort zaken, maar dat hun mechaniekers dat normaal komen melden.
De hamvraag is: wie is aansprakelijk ? Ik gaf nooit mijn toestemming om mijn auto achter te laten op de openbare weg (veel groter risico dan op privé parking garage), maar ik kan niet bewijzen dat de bluts er voordien niet in zat.
Maar ik ben vandaag zeker vijf keer naar de werkplaats gelopen tijdens het onderhoud en heb de codes van de voorste banden genoteerd, en het feit dat er zo'n gigantische bluts in mijn nummerplaat zat, zou me toch moeten zijn opgevallen. Want als ik de werkplaats binnenkwam keek ik recht op mijn wagen, en ik heb hem zowel enkele meters omhoog op een lift gezien als op de begane grond, dus normaal kijk je niet naast zoiets.
Wie is aansprakelijk ? Ik heb een omnium maar ben niet bereid om weer 250 franchise op te hoesten.