Nota Di Rupo

hainaut

Re: Nota Di Rupo

#31 , 13 dec 2011 22:27

Voor zover ik weet zijn de maatregelen in de nota Di Rupo nog niet door het Parlement en dus nog niet in wetten gegoten.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
derikken

#32 , 22 dec 2011 10:42

Ik heb mijn tijdskrediet (50 jaar) aangevraagd bij mijn werkgever op 3 okt 11.(nmbs - 4 maand op voorhand en is goedgekeurd door werkgever).Nu lees ik in de media dat de aanvraag dossier tijdskrediet voor 28 nov 11 ingediend is dat het nog zal doorgaan.Maar ik heb bij de RVA inlichtingen genomen,en daar is nog niks binnengekomen.Daar zegden ze mij dat de spoorwegen het dossier altijd opsturen een maand voor dat mijn tijdskrediet ingaat.(vanaf 01 febr 12 gaat mijn tijdskrediet in)Dus als ik het goed begrijp ligt het niet aan mezelf, maar aan mijn werkgever indien dit niet zou doorgaan.Wat kan ik daar tegen doen indien ik die tegenslag zou hebben????

JPV

#33 , 22 dec 2011 12:29

wettelijk gezien ben jij verantwoordelijk om de papieren voor tijdskrediet zelf in te dienen. Dus vrees ik dat je te laat bent. indien je nu 50+ bent, kan je chter nog proberen je tijdskrediet nog dit jaar te laten ingaan, dan ben je nog aan de oude voorwaarden op tijdskrediet.

Reclame

derikken

#34 , 22 dec 2011 15:35

wettelijk gezien ben jij verantwoordelijk om de papieren voor tijdskrediet zelf in te dienen. Dus vrees ik dat je te laat bent. indien je nu 50+ bent, kan je chter nog proberen je tijdskrediet nog dit jaar te laten ingaan, dan ben je nog aan de oude voorwaarden op tijdskrediet.
Bij de spoorwegen krijg je nooit zelf de papieren voor tijdskrediet in de hand voor ze zelf binnen te doen.Anders had ik die zelf weggedaan.Niemand van mijn collega's heeft het gekregen.Maarja, daarmee heb ik het toch zitten als het niet in orde komt
.
Toch bedankt van je antwoord.

Arran

#35 , 23 dec 2011 13:51

Ik heb mijn aanvraag tot 1/5de tijdskrediet aangevraagd bij mijn werkgever op 25/05/2011. De papieren werden pas 2 weken voor aanvang op 01/01/2012 verstuurd naar mij toe en werden dus na 20/11/2012 verstuurd naar de RVA. Nu merk ik op de RVA site dat alle aanvragen die na 20/11/2011 werden verstuurd "voorlopig opgeschort" zijn. Ik zit dus momenteel in een zeer dubieuze situatie. De aanvraag werd gedaan, contract 4/5de werken werd getekend, maar er is geen dossier open bij de RVA. De RVA kan mij geen concreet antwoord geven (ze weten het zelf niet) en de werkgever weet het momenteel ook niet.

Start ik nu wél of niet met een 1/5de tijdskrediet op 01/01/2012 (dat is dus einde volgende week al)?

JPV

#36 , 23 dec 2011 14:13

er moet geen contract 4/5e getekend worden, enkel mss een overeenkomst over de te nemen dag/uren.

Als je nog nooit 1/5e tijdskrediet hebt genomen, zal je zeker met 1/5 kunnen starten als je reeds enkele jaren bij je huidige baas werkt en al lang werkte. Anders is het twijfelachtig.

Arran

#37 , 23 dec 2011 14:45

Goede middag,

Ik werk sinds 1994 bij dezelfde (vrij grote) firma en heb nog geen tijdskrediet genomen in mijn loopbaan. Verder klopt het dat er enkel een overeenkomst is over de te nemen dag (mijn excuses, dacht dat het een contractaanpassing was).

Ik vermoed dat het nu wachten is totdat de RVA weet wat te doen met deze aanvragen. Zie op de RVA site : "Veel werknemers zitten met vragen over de toekomst van hun loopbaanonderbreking of hun tijdskrediet. De nieuwe regeling ter zake, die deel uitmaakt van het sociaal-economische luik van het regeerakkoord, moet nog in wetteksten gegoten worden. Dat zal zo snel mogelijk gebeuren, en de RVA vraagt begrip van de betrokkenen voor deze overgangsperiode. "

Verder snap ik niet goed de regeling ivm een aanvraag 4/5de. Is het de RVA die moet goedkeuren dat je dit mag doen, of is hun goedkeuring enkel voor de premie / pensioen (pensioen loopt normaal ook door voor 5/5de tijdens een 4/5de)? Wat als ik toch een 4/5de start op 01/01/2012 en dat dit nadien niet word goedgekeurd door de RVA?

JPV

#38 , 23 dec 2011 20:00

tegen 31 december zal je het weten hoor, zal dan in het staatsblad staan :).

En je moet 2 zaken onderscheiden:
- verminderen met werken tot 4/5e kan wettelijk perfect zonder tijdskrediet, dat regel je gewoon met je baas. het probleem is dat je daarna niet noodzakelijk recht hebt om terug voltijds te werken en je bouwt ook geen recht qua pensioen etc op.
- tijdskrediet is een systeem waarbij je én een premie kan genieten én het recht kan opeisen voor tijdskrediet te nemen én dit (afhankelijk van het stelsel en de duur) kan laten meetellen voor pensioen.

Als je een 4/5e start met akkoord van je werkgever en dit later niet goedgekeurd wordt door de RVA zal je gewoon afwezigheid op je loonbrief zien staan.

Arran

#39 , 15 feb 2012 10:23

Alles werd perfect afgehandeld voor mij. Alvast bedankt voor de info en mijn 4/5de loopt zoals verwacht.

Terug naar “Andere”