bankgeheim

frieda.M
Topic Starter

bankgeheim

#1 , 18 dec 2011 20:26

Een bank mag uit zichzelf geen gegevens aan de fiscus geven. Behalve bij geldstortingen (cash)van meer dan 10000 euro en bij overlijden (saldo dag voor het overlijden van al de rekeningen)

Wanneer er vermoeden van fraude, zwart geld of drugsgeld is mag de fiscus vragen aan de bank overzicht van de bezittingen te kennen. Klant moet wel eerst zijn akkoord geven, dacht ik.

3 vragen

- Is bovenstaande juist?

- Wat gebeurt er indien klant weigert (zou ik niet doen maar zie het geval De Gucht)

- Is de Nationale bank (toch ook een bank) ook gebonden aan bankgeheim.

Ik denk oa aan de zogenaammde zwarte lijst van schuldenaars. Die kan toch door andere banken geraadpleegd worden dacht ik.( en warschijnk ook door de fiscus) Maar dan is er geen bankgeheim

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper

#2 , 19 dec 2011 20:47

Frieda

Er bestaat niet echt een bankgeheim maar wel een discretieplicht.
Een bank zal je gegevens enkel kenbaar maken bij een bankonderzoek door de fiscus. Een bankonderzoek gebeurt niet lichtzinnig en moet getekend worden door een topambtenaar van financien. Dat gebeurt niet voor kleine zaken. Meestal werkt de belasting omgekeerd : ze doet een ambtshalve aanslag. Ofwel betaal jij die, ofwel teken je bezwaar aan en op dat moment komt de bewijsplicht bij jou te leggen.
De andere elementen die je opnoemt :

Een storting van > 10.000 € wordt niet doorgegeven aan de fiscus, anders zouden we nogal werk hebben. Het is wel zo dat elke verrichting > 10.000 euro identificeerbaar moet zijn (dus niet anoniem). Enkel indien die verrichting abnormaal lijkt zal het bankkantoor die verrichting melden aan een intern orgaan, die het zal onderzoeken en desnoods bij ernstige aanwijzingen doorgeeft aan de witwascel van justitie. (vb 20 jarige die regelmatig grote bedragen stort in kleine coupures (drugshandel?).
Bij overlijden gebeurt er door de bank geen aangifte, maar door de erfgenamen. Zij krijgen daartoe wel een attest van tegoden op dag overlijden.
De discretieplicht wordt opgeschort door tal van wetten waarvan de meest voorkomende hier al vermeld zijn. De positieve en negatieve kredietlijst zijn eveneens het gevolg van wetgeving op consumentenkredieten.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 19 dec 2011 22:05

Niet vergeten plegen van misdrijven .... op heterdaad politie doet onderzoek en legt beslag anders onderzoeksrechter die verregaande verdere onderzoeksdaden kan stellen.

Reclame

Terug naar “Bank & Beurs”