nee, ik heb dat al verschillende malen gelezen in "tips voor toeristen" en zulke dingen. In feite is het een zeer goede raad : in Egypte op een cruise moesten we allen onze paspoorten afgeven en kregen die pas terug op het einde van de rit.
Zodat ze zeker zijn dat je je drankenrekening betaalt op het einde van de cruise

In feite hebben ze het recht niet om je paspoort achter te houden, maar ja op dat soort reizen worden mensen dan ook als kuddes schapen behandeld en elke poging om die kudde te verlaten wordt steevast afgeraden of ontmoedigd. Veel meer zit er niet achter en het is hen niet om de veiligheid van uw paspoorten te doen. Er is dan ook erg weinig risico op diefstal op het traject dat men tijdens een klassieke Nijlcruise aflegt. (Heb het ook gedaan en ben regelmatig aan de kudde ontsnapt)
Wij spelen altijd Emiel en Rita als wij op een hotelkamer komen. Is er een kluis Emiel? Ja Rita, en ze is nog gratis ook! Maar we hebben ze zelden gebruikt, toch zeker in Europa.
Voor mij hangt veel af van het land en de plaats, en we doen zelden verblijfsvakanties. We zijn een keer gewapend overvallen geweest in Mexico en ik heb toen 'alles' moeten afgeven waaronder paspoort, rijbewijs, visa kaart, traveller cheques, cash, vliegtuigticket. Een money belt onder je kledij op je buik dragen helpt dan niet want dat weten ze wel zitten. Gelukkig had mijn partner het zijne nog. We waren op doorreis tussen twee verblijfplaatsen dus moesten onze originele documenten wel op zak hebben.
Als ik ergens een week in hetzelfde hotel zou blijven en niet meer zou doen dan naar het zwembad of het strand te lopen en af en toe een obligate excursie, dan zou ik mijn documenten misschien wel in een kluis laten, maar zo reis ik niet dus ik heb meestal alles altijd op zak en probeer zo goed mogelijk streetwise te zijn.
In sommige landen was ik wel voorzichtiger en liet documenten achter daar waar mogelijk maar als je rondtrekt en individueel reist is dat meestal onmogelijk.