Twist over erfenis

duma

Re: Twist over erfenis

#16 , 08 dec 2011 11:36

Creatief,

Is niet iedereen vrij om hier zijn vraag te stellen? Vanuit zijn eigen standpunt? Het is toch niet aan 'ons' om daarover te oordelen?

Mensen stellen een vraag. Mensen geven een antwoord/proberen die persoon verder te helpen.
Waarom moet iedereen hier tegenwoordig ook nog zijn eigen, persoonlijke, emotionele mening tussen proppen? Daar vraagt niemand toch om?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Creatief

#17 , 08 dec 2011 12:50

Verwijderd.
Laatst gewijzigd door Creatief op 09 dec 2011 13:01, 2 keer totaal gewijzigd.

duma

#18 , 08 dec 2011 13:20

Dan begrijp ik je reactie beter, maar ik vind het toch niet correct om zomaar te gaan oordelen. Hij vraagt toch alleen maar naar de wettelijk mogelijkheden? Of zie ik het nu zo verkeerd?

Reclame

Review
Topic Starter

#19 , 08 dec 2011 14:32

Als je toch persoonlijke gevoelens wil laten meespelen dan begrijp je misschien de situatie beter door het volgende te weten.

Het kind dat oppert benadeeld te zijn woonde op 2 km van het ouderlijke huis, en keek laatste 20 jaar niet meer naar zijn ouders om. Enkel nog eens binnenspringen op Nieuwjaar om geld te komen halen.

Andere 2 kinderen woonden stuk verder maar stonden dagelijks klaar om eten te koken, kledij te wassen, ...

Mijn insziens is het logisch dat deze 2 kinderen dat al eens wat toegestopt kregen. Ik als ouder zou ook zo reageren..

Maar de wet blijft inderdaad de wet..

jojan

#20 , 08 dec 2011 14:34

Het is jammer voor de benadeelde erfgenamen, maar wettelijk gezien is het nu eenmaal mogelijk om kinderen te benadelen - met het respecteren van de wettelijke reserves.
En daarbij is het helaas nog steeds zeer goed mogelijk om buiten het wettelijk deel allerlei constructies te bedenken en uit te voeren om erfgenamen te bevoordelen en te benadelen. Dit bewijzen is zeer moeilijk. De bewijslast ligt ook bij de erfgenaam die zich benadeelt voelt. En banken leveren dit niet gratis aan.

En zelfs die 10 jaar waar iedereen over praat ben ik niet eens zeker of dat wel degelijk zo is. Volgens mijn partner die bij een settlement bank werkt keren banken maximum 5 jaar terug. Dus als partikulier zou je op je eigen rekeningen hoogsten afschriften van 5 jaar oud kunnen opvragen. Misschien dat als er een gerechtelijke vordering is er langer kan worden teruggekeerd. Maar daar heb ik geen idee van. Als partikulier bent u in elk geval niet verplicht om afschriften langer dan 5 jaar te bewaren (u doet dit best wel als u er bewijzen inzitten over schulden die over een langere periode lopen).

wanton

#21 , 08 dec 2011 19:49

Dit zijn zo van die vragen en discussies waar ik mij ver van hou.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Creatief

#22 , 08 dec 2011 20:04

Verwijderd.
Laatst gewijzigd door Creatief op 09 dec 2011 13:00, 1 keer totaal gewijzigd.

jojan

#23 , 09 dec 2011 09:50

@Creatief: ik hou mij niet bezig met welles/nietes spelletjes. Als u mijn stellingen wil weerleggen: argumenten en verwijziging naar informatie graag.

Creatief

#24 , 09 dec 2011 10:07

Verwijderd. Info zal nog maar bij mondjesmaat worden weergegeven. Niet deskundigen denken het beter te weten.
Laatst gewijzigd door Creatief op 09 dec 2011 13:00, 1 keer totaal gewijzigd.

jojan

#25 , 09 dec 2011 10:36

Bewijs het dan zwart op wit? Bovendien spreek ik nergens over een gerechtelijke verdeling. Enkel dat ik mijn eigen rekeninguittreksel maximum vijf jaar bij mijn bank (met enkel een hoofdzetel, geen andere kantoren) mijn eigen rekeninguittreksels tot 5 jaar lang kan opvragen. Ik spreek toch duidelijk over partikulier en EIGEN rekeningen.

En als u verwijst naar febelfin - dat is enkel voor de aangesloten leden, als iemand overlijdt en hij heeft rekeningen bij niet aangesloten leden krijgt u daar geen informatie over - tot dit jaar was de Duitse Bank bijvoorbeeld geen lid van febelfin.

Creatief

#26 , 09 dec 2011 10:47

Verwijderd.
Laatst gewijzigd door Creatief op 09 dec 2011 12:59, 1 keer totaal gewijzigd.

jojan

#27 , 09 dec 2011 11:55

Website febelfin: "Indien de overledene bij één van onze banken-leden een rekening of tegoed had of er een kluis huurde, zal die instelling u rechtstreeks antwoorden."

Bij niet aangesloten banken - en die zijn er, bereikt een erfgenaam dus niks.

Website mijnspaarbank: (bekende nederlandse orangje bank - heeft ook een wielerteam):" Hoe lang worden mijn rekeninguittreksels bewaard?Tot 5 jaar na datum kan u uw rekeninguittreksels opvragen. U kan ze zelf uitprinten of bewaren in PDF-formaat."

Welke wanen leef ik?

Review stelt in zijn eerste post DUIDELIJK de vraag of de rekeningen van zijn ouders ook gecontroleerd kunnen worden, dit zijn duidelijk partikuliere rekeningen, die niets te maken hebben met het openvallen van een erfenis.

Bovendien gaat deze draad niet over uw zaak, maar over de vragen die TS stelt.

j.demoor

#28 , 14 dec 2011 13:36

“Art.970.Het eigenhandig testament is niet geldig, indien het niet geheel met de hand van de erflater geschreven, gedagtekend en ondertekend is; het is aan geen andere formaliteiten onderworpen.”(Burgerlijk Wetboek).

Mijns inziens kan u daarin ook een negatief beding opnemen,zoals ’broer (voornaam, familienaam) krijgt geen frank van mijn erfenis‘.

Om alle twijfel daarover uit te sluiten kan u ook vermelden : “Mijn effectendossier van bank b gaat naar neef X, dit van bank c gaat naar neef Y en mijn zus schenk ik de rest van mijn nalatenschap”.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Review
Topic Starter

#29 , 09 feb 2012 21:48

Een update geven over deze situatie:

de banken in kwestie hebben te kennen gegeven dat ze geen afschriften meer hebben (want langer dan 10 jaar geleden)

Is de bewijskracht ook 10 jaar toepasselijk?

Of iemand die bv toch uittreksels heeft, kan deze als bewijsstukken gebruiken?

Creatief

#30 , 09 feb 2012 22:34

Verwijderd.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”