ik ben in sept 2010 een zaak gestart in kortgeding, deze zijn we verloren en dus startte mijn advocaat een nieuwe procedure ten gronde,hier werd een gerechtdeskundige aangesteld . het voorschot voor de expert heb ik reeds betaald plus ook 1800euro rechtplegingvergoeding aan de verweerders . de verweerders startte op hun beurt een zaak tegen de verkopers van wie zij een jaar eerder de woning gekocht hadden. Nu zou ik ook die verweerders in gedwongen tussenkomst een rechtplegingvergoeding moeten betalen van 1200eur ( nu ook al 1800 eur wegens bijkomende kosten) Mijn advocaat zei in de 2 gevallen niet te betalen , maar ze hebben al 1800eur geind via loonbeslag bij mij. Hij zei me altijd dit te gingen oplossen en er gebeurt gewoon niks! Nu gaan ze terug loonbeslag leggen voor de 1800eur van de verweerders in gedwongen tussenkomst, ook dit ging hij oplossen en deze maand hadden ze weer 350 eur van mijn loon gehouden! Voor ons is dit echt wel allemaal een brug te ver, je bent jong en wilt een huisje kopen, je word totaal belazerd want je huis kan instorten en nog zoveel meer. Alles was zo perfect gecamoefleerd! Dan beginne we een procedure met ons laatse spaargeld want we hadden alles afgegeven voor het huis. En nu moete wij ook nog eens alles betalen . Waar zit de logica in justitie?Beste,
Ik probeer voorzichtig te zijn, want ik wil geen kritiek geven op het werk van collega's zonder het dossier te kennen en in tegenstelling tot wat u hierboven leest, mag u er zeker van zijn dat uw advocaat in 99% van de gevallen (overal zitten zwarte schapen) géén intentie heeft om tegen u te liegen en géén intentie heeft om uw zaak slecht te behandelen.
Hij heeft er ook geen enkel voordeel mee om uw zaak in de soep te draaien. Zijn carrière is gebouwd op zijn reputatie en slecht werk beschadigt zijn reputatie bij de rechtbank, bij zijn collega's en bij zijn cliënten en dat kan elke zelfstandige missen als kiespijn.
In mijn ervaring en afgaande op de inhoud van uw mail is er hier vooral sprake van een gebrek aan duidelijke informatie. Uw advocaat heeft een aantal beslissingen genomen die in zijn ogen gepast waren in het kader van de verdere evolutie van uw dossier, maar heeft de precieze betekenis en draagwijdte ervan duidelijk niet goed aan u uitgelegd. U weet niet welke kosten u moet betalen en weet niet waarom u ze moet betalen en u heeft er duidelijk geen idee van welke regelingen hij trof of niet trof met de andere partijen. Bovendien heb ik het gevoel dat u niet weet wat het doel van de zitting van de 23e is. U zou misschien best aan uw advocaat duidelijk maken dat u een beter zicht wil op uw dossier en dat hij u dit duidelijk moet uitleggen.
Veranderen van advocaat kan nog. U kan dan waarschijnlijk de 23e normaal de zaak wel laten uitstellen om uw nieuwe advocaat de kans te geven het dossier voor te bereiden, al is het nooit vooraf zeker dat zo'n uitstel ook wordt toegekend.
Maar eerder dan een nieuwe advocaat te zoeken, zou u misschien eens een afspraak moeten maken met uw huidige advocaat en van hem vragen dat hij u in begrijpelijke taal uitlegt wat de stand van uw dossier is, wat hij gedaan heeft en wat hij gaat doen en vooral ook waarom hij die keuzes gemaakt heeft. Hij zal u ongetwijfeld het probleem met de gerechtskosten kunnen uitleggen en u duidelijk maken waarom hij u heeft gevraagd om die niet te betalen.
Uw advocaat hoort een vertrouwenspersoon te zijn en vertrouwen kan pas ontstaan als u zelf begrijpt wat hij voor u wil doen. U heeft als cliënt het recht om hem te vragen om zijn strategie uit te leggen opdat u zou begrijpen wat hij doet en waarom hij het doet. het feit dat hij dat misschien onvoldoende deed, maakt van hem geen slechte advocaat. Alleen heeft hij misschien niet ingeschat dat u niet volledig me was in zijn verhaal.
(Overigens over de inhoud en onder alle voorbehoud want ik ken het dossier niet: ik vind het vreemd dat er al gerechtskosten zijn in een procedure die blijkbaar nog niet afgelopen is, aangezien er nog een expertise bezig is en een zitting bepaald is op 23 december. Als ik zo in het wilde weg een gokje mag doen ,gaat het dan om de voorschotten van de erelonen van de expert en is er discussie over wie die voorschotten moet betalen. In dat geval kan het best zijn dat uw advocaat goede redenen heeft om te beslissen dat u voorlopig niets betaalt. Maar dat is natuurlijk maar een gokje op basis van uw info en zonder het dossier te kennen.)
Met vriendelijke groeten,
Sirius Legal
We verloren inderdaad in kortgeding en werden veroordeeld tot de kosten van het geding, mijn advocaat zei me niet in beroep te gaan maar een procedure ten gronde te starten .Informeer eens goed wat er op 23 december gaat gebeuren. Komt de zaak wel echt voor? Het zou de eerste keer niet zijn dat een advocaat zijn cliënten wijs maakt dat een zaak voorkomt terwijl er niets voorkomt ...
Ik zeg dit omdat uw verhaal nogal tegenstrijdig is: u verloor in kort geding, maar er is wel een gerechtsdeskundige aangesteld. En een deskundige die zijn verslag moet komen toelichten is iets zeer uitzonderlijk. Dat gebeurt bijna nooit.
Stelt de zaak in toepassing van art 973Ger.W voor evalutie van het verloop van de deskundigenonderzoek op de terechtzitting van 23.12.2011Dat uw advocaat zegt dat u de gerechtskosten van de procedure kort geding niet moet betalen, en er daarna loonbeslag volgt voor deze kosten is niet normaal. Uw advocaat heeft u dan belogen.
U moet weten of u nog vertrouwen hebt in die advocaat. Als dat niet het geval is wacht dan niet langer om een andere advocaat te raadplegen.
Hebt u zelf een schrijven van de rechtbank ontvangen i.v.m. de zitting van 23 december?
Zou het kunnen dat dit een zitting is van de opvolging van het deskundig onderzoek? Om na te gaan of de deskundige zijn verslag heeft neergelegd en, indien niet, welke maatregelen moeten genomen worden? Dit is uiteraard maar een veronderstelling van mij. Want blijkbaar is het deskundig verslag nog niet neergelegd, zodat de zaak nog niet ten gronde kan behandeld worden.
ook staat er in het vonnis : het eindverslag dient te worden neergelegd binnen de 2maanden na het verstrijken van de laatste termijn om opmerkingen op het voorlopig verslag te formuleren, doch ten laatste op 30.11.2011Stelt de zaak in toepassing van art 973Ger.W voor evalutie van het verloop van de deskundigenonderzoek op de terechtzitting van 23.12.2011Dat uw advocaat zegt dat u de gerechtskosten van de procedure kort geding niet moet betalen, en er daarna loonbeslag volgt voor deze kosten is niet normaal. Uw advocaat heeft u dan belogen.
U moet weten of u nog vertrouwen hebt in die advocaat. Als dat niet het geval is wacht dan niet langer om een andere advocaat te raadplegen.
Hebt u zelf een schrijven van de rechtbank ontvangen i.v.m. de zitting van 23 december?
Zou het kunnen dat dit een zitting is van de opvolging van het deskundig onderzoek? Om na te gaan of de deskundige zijn verslag heeft neergelegd en, indien niet, welke maatregelen moeten genomen worden? Dit is uiteraard maar een veronderstelling van mij. Want blijkbaar is het deskundig verslag nog niet neergelegd, zodat de zaak nog niet ten gronde kan behandeld worden.
dit is wat letterlijk in het vorige vonnis staat van 27mei
mvg
Het is niet omdat u van advocaat verandert dat u de vorige niet moet betalen. Daar is een uitzondering op en dat is bij pro-deo advocaten. Als u daar klacht indient dat hij zijn werk niet goed doet en u krijgt een andere toegewezen dient u deze niet terug 120€ te betalen (bij prodeo met gedeeltelijke tussenkomst).En als ik nu van advocaat zou veranderen kan deze advocaat mij dan gewoon geen gepeperde factuur sturen?
Dat ik die advocaat moet betalen weet ik ook wel maar mijn vraag was of die me gewoon geen hogere factuur dan normaal kan sturen omdat ik verander van advocaat.Het is niet omdat u van advocaat verandert dat u de vorige niet moet betalen. Daar is een uitzondering op en dat is bij pro-deo advocaten. Als u daar klacht indient dat hij zijn werk niet goed doet en u krijgt een andere toegewezen dient u deze niet terug 120€ te betalen (bij prodeo met gedeeltelijke tussenkomst).En als ik nu van advocaat zou veranderen kan deze advocaat mij dan gewoon geen gepeperde factuur sturen?
Dit is niet merkwaardig. Als men dagvaardt in kort geding en de rechter stelt vast dat de vordering niet hoogdringend is, is de vordering ongegrond. Kort geding is (behalve echtscheiding en nog enkele speciale uitzonderingen) voor zaken die hoogdringend zijn.Dat is al een uitspraak die kan tellen als er dat alleen staat in het vonnis. U hebt hoogdringendheid (kortgeding) aangevraagd en de rechtbank zegt gewoon dat het niet hoogdringend was volgens hun. M.a.w. er is niets gezegd over de zaak zelf. Ik vind dit hoogst merkwaardig.