Nota Di Rupo

scorpioen
Juridisch actief: Nee

Re: Nota Di Rupo

#16 , 03 dec 2011 12:19

Het regeerakkoord (dit is wat uiteindelijk is overeengekomen, dus niet "nota" Di Rupo) is terug te vinden op verschillende sites. Op Google even zoeken met "regeerakkoord Di Rupo). Het telt 180 blz.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
apers

#17 , 05 dec 2011 20:19

Men spreekt in het regeerakkoord over alle aanvragen die ingediend werden na 20 november. Maar er is nog geen wet,en RVA heeft nog geen richtlijnen gekregen in dat verband, en blijft dossiers goedkeuren conform de wetten van vandaag. Het kan nog een hele tijd duren voor het akkoord effectief in een wet is omgezet en gepubliceerd is in het staatsblad. Wat zal er gebeuren als ik vandaag tijdskrediet aanvraag, en RVA mijn dossier goedkeurt, en ik tijdskrediet begin te nemen vanaf 01/01/2012. Ik heb al 1 jaar halftijds tijdskrediet opgenomen, enkele jaren geleden.
Ik vraag me af of de regering niet verplicht zal zijn de datum van 01/11/2012 te herzien om rechtsproblemen te vermijden?
Ik heb het over het niet thematisch halftijds tijdskrediet, waar ik, onder mijn huidige CAO , 5 jaar recht op heb.

JPV

#18 , 05 dec 2011 20:21

daar hebben we ook nog over gediscussieerd vandaag op het werk. Ik betwijfel of de regering dit zal kunnen doorduwen.

Reclame

BOND

#19 , 06 dec 2011 23:34

Ik heb in juli 2011 toestemming gekregen voor Halftijds-tijdskrediet 50+ tot mijn pensioenleeftijd 2026. Ik ben pas 50 geworden dit jaar. Toen ik voor een inlichting belde naar de RVA en ter sprake kwam, dat ik voor mijn zieke moeder zou zorgen en daarom ook goed vond, dat ik tijdskrediet kon nemen, vertelde men mij, dat ik dan beter medische bijstand zou nemen. Dit zou voor mij voordeliger zijn en ik zou toch ten alle tijden terug kunnen omschakelen naar het reeds toegestane tijdskrediet 50+. Ik heb nog maar net toestemming gekregen voor deze medische bijstand.
Met deze nota di rupo, vroeg ik me af of het ook nog zo gemakkelijk is om terug te gaan naar het reeds toegestane tijdskrediet 50+. Na een telefoontje met de RVA, kreeg ik als antwoord, dat ze het nog niet wisten.
Kan me iemand antwoord hierop geven ? Op wat kan ik nu best doen ?

JPV

#20 , 07 dec 2011 05:57

Niemand kan zekerheid geven, alleen is het héél onzeker of je wel nog zal kunnen omschakelen.

Moest ik jou zijn, zou ik, indien nog mogelijk (raadpleeg hiervoor de RVA), onmiddellijk je zorgkrediet stopzetten en het halftijds tijdskrediet 50+ opnieuw aanvragen. Doe dit via aangetekende brief of afgiftebewijs, zodat je een bevestiging hebt van de datum van indiening.

Naar wat ik hoorde, behandelt de RVA momenteel nog alle dossiers zoals de huidige wetgeving het voorschrijft. Pas later zouden ze dit (moeten?) intrekken met terugwerkende kracht, iets wat me juridisch onmogelijk lijkt, ze kunnen dit enkel naar de toekomst toe.

Raadpleeg echter eerst de RVA om te kijken hoe ver je staat met dat zorgkrediet.

Xa4

#21 , 07 dec 2011 10:04

Ik heb een aanvraag gedaan voor ouderschapsverlof op 27/10 bij mijn werkgever, door dat de bevoegde persoon van de personeelsdienst 1 maand in verlof gegaan is heb ik gisteren nog maar mijn dossier voor de RVA ontvangen.

Ik heb contact opgenomen met de RVA(Regio Brugge) en deze lieten me weten dat alle nieuw binnenkomende dossier zullen blijven liggen tot er bericht komt van de nieuwe regering. De persoon liet me tevens weten dat er een weigering van 90% inzit door toekomstige wetgeving en dat ik beter zou wachten met mijn dossier op te sturen. Omdat ik daar niet zo tevreden mee was heb ik mijn dossier toch gisteren opgestuurd :twisted:

Moest dit er nu toch doorkomen en ze weigeren mijn aanvraag dan veronderstel ik dat ik deze kan aanvechten voor de bevoegde arbeidsrechtbank, of zie ik dit verkeerd?

JPV

#22 , 07 dec 2011 13:11

een weigering van een uitkering bij de RVA moet idd bij de arbeidsrechtbank gebeuren.

Ouderschapsverlof valt, voor zover ik zie, niet onder de te wijzigen reglementering. Dus op zich zou ik met, in jouw geval, geen zorgen maken als je aan de voorwaarden voor ouderschapsverlof voldoet.

Xa4

#23 , 07 dec 2011 20:26

een weigering van een uitkering bij de RVA moet idd bij de arbeidsrechtbank gebeuren.

Ouderschapsverlof valt, voor zover ik zie, niet onder de te wijzigen reglementering. Dus op zich zou ik met, in jouw geval, geen zorgen maken als je aan de voorwaarden voor ouderschapsverlof voldoet.
Alvast bedankt voor uw reactie. Ik heb ook de ontwerp verklaring van het algemeen beleid(versie 01/12/11) gelezen maar als ik het goed versta dan is ouderschapsverlof geen soort van tijdskrediet!?

JPV

#24 , 07 dec 2011 20:30

je hebt tijdskrediet & thematische kredieten. Dat zijn eigenlijk 2 verschillende zaken.

JohnD

#25 , 08 dec 2011 04:59

Bedankt. Klinkt logisch, maar die kerel(s) kennende weet je nooit :-)
Mannen (?) met strikjes zijn nooit te betrouwen.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

JPV

#26 , 08 dec 2011 07:49

Mensen zijn nooit te betrouwen.

marcoboy

#27 , 13 dec 2011 18:30

Op 10 november 2011 deed ik mijn schriftelijke aanvraag bij mijn werkgever binnen om vanaf 1 maart 2012 (ik word 50 jaar in februari) halftijds te werken (tijdskrediet/loopbaanonderbreking). Die vraag moet goedgekeurd worden door het schepencollege (ik ben ambtenaar). Heb ik nog kans om van die regeling te kunnen gebruik maken met het regeerakkoord Di Rupo ?

JPV

#28 , 13 dec 2011 18:45

Als deze niet ingediend is bij de RVA tegen 20 november in theorie niet. Er is echter onduidelijkheid of dit wettelijk wel haalbaar is.

marcoboy

#29 , 13 dec 2011 21:19

Dank voor je antwoord om mijn vraag. Wat staat mij nu te doen ? Mijn vraag tot halftijdse loopbaanonderbreking is binnen op 10 november 2011 bij mijn werkgever. Dit moet nog goedgekeurd worden in het schepencollege vooraleer de vraag naar de RVA gaat. Zou ik best vragen aan de personeelsdienst om mijn vraag zo snel mogelijk in het schepencollege te brengen en dan zo snel mogelijk door te sturen naar de RVA ?

JPV

#30 , 13 dec 2011 21:37

het LIJKT het best om alles zo vlug en zeker voor 31 december in te dienen.

Terug naar “Andere”