Hallo,
Dus de vraag die ik heb is de volgende:
Vorige week kreeg een goeie vriend van mij een brief van de vrederechter, waarin stond dat hij moet voorkomen, daar zijn stiefmoeder geld eist voor drie maanden voor kost en inwoon. De vriend is meerderjarig en werkt part-time.
De natuurlijke vader heeft momenteel een straatverbod van enkele maanden door een voorval tussen de natuurlijke vader en stiefmoeder.
Voor het voorval betaalde mijn vriend gewoon kost en inwoon aan zijn vader. Dit geld kwam normaal op de gemeenschappelijke rekening van zijn vader en stiefmoeder.
Mijn vriend wou ondertussen daar blijven wonen zolang zijn vader zijn domiciliëring nog steeds op het ouderlijke adres is.
De vader heeft wel een straatverbod, maar de stiefmoeder bekijkt dit als een verwijdering uit de woonst en doet alsof de vader niet meer daar gedomicilieerd is.
Mijn vriend was bereid na inpraten van andere familieleden om gedurende zijn verblijf toch uiteindelijk kost en inwoon te geven aan zijn stiefmoeder.
Voor hij dit echter met haar kon bespreken, begonnen de pesterijen langs de kant van de stiefmoeder.
Alle deuren werden op slot gedaan, zodat mijn vriend enkel nog in zijn kamer binnen kon en de wc (geen badkamer dus). Door al die pesterijen is mijn vriend twee weken na het voorval tussen zijn vader en stiefmoeder ook het huis uit gevlucht naar familie. Zijn gerief staat daar nog wel, dus sporadisch komt hij daar af en toe om kleding of andere zaken op te halen die hij nodig heeft.
Ik hoor jullie al denken: waarom neemt hij zijn gerief niet mee? Wel, nl. omdat er bij het familielid waar hij verblijft ook geen plaats is om al zijn gerief te stallen.
Hij slaapt daar nl. op de sofa.
Ondertussen studeerde mijn vriend nog voort na zijn part-time werk en dit in opdracht en gunst van zijn werkgever.
Door al die pesterijen heeft hij zijn studies ook opgegeven en hierdoor zit hij in een dipje.
Nu komt het feit er dan nog bij dat zijn stiefmoeder dus voor een periode van 3 maanden kost en inwoon eist van hem, terwijl hij daar al bijna 3 maand niet meer woont.
Hoe kan zij nu geld eisen, terwijl ze alle vertrekken op zijn kamer na, op slot deed?
Hiervan werd een pv opgesteld door de politie na vaststelling dat inderdaad alle vertrekken buiten zijn slaapkamer en wc op slot waren.
Dit is echter in dit land niet strafbaar (!?) en er wordt dan verder ook geen gevolg aan gegeven zei de politie.
Ze eist om en bij de 1200 Euro en dat mijn vriend de woning binnen de maand verlaat. Alsook beschuldigt ze mijn vriend valselijk van het wegnemen van gerief en dit te hebben doorgegeven aan zijn vader.
Als alle deuren op slot zijn, kan je toch moeilijk iets meenemen? Hij heeft wel degelijk een aantal zaken meegenomen, maar dit was met toestemming van zijn stiefmoeder en enkele keren ook in het bijzijn van de politie.
Mag ik opmerken dat zijn stiefmoeder langs haar kant in de familie een agent heeft die niet ver werkzaam is van de regio waar de stiefmoeder woont.
Mijn vriend is dan ook bang dat deze agent de vrederechter in kwestie kent en achter de schermen al bij voorbaat iets is geregeld.
Dit is misschien kort door de bocht, maar hij kent zijn stiefmoeder op financieel vlak en zij gaat echt geen zaak inspannen waarin ze kans maakt om te moeten opdraaien voor de gerechtskosten als zij de zaak verliest.
Ikzelf kijk sinds kort naar de serie Rechtbank op de VRT en spijtig genoeg moet ik ook vaststellen dat sommige rechters zich inderdaad op voorhand nogal partijdig opstellen, dus ik heb schrik dat mijn vriend die 1200euro zal moeten betalen, alsook de gerechtskosten en dat zijn stiefmoeder deze zaak dus gaat winnen.
Ik heb op internet al getracht te vinden of ouders geld kunnen eisen van inwonende kinderen, maar hierover zou geen wettelijke bepaling bestaan heb ik paar keer gelezen?
Een kleine opmerking, mijn vriend betaald wel sinds hij bij zijn familie verblijft daar kost en inwoon, aan het familielid dat hem opvangt.
Maar dit is natuurlijk met niets te bewijzen, daar het niet via een domiciliïering of bewijsbare betaling gaat.
Kan iemand raad of zijn mening geven over deze zaak?
Dank bij voorbaat.