Kan men de opzeggingsvergoeding uitsluiten ?

terreintje
Topic Starter

Kan men de opzeggingsvergoeding uitsluiten ?

#1 , 07 dec 2011 13:43

Ik ben een huurcontract van drie jaar aan het opstellen voor een bevriend persoon. Om deze persoon niet onnodig in de kosten te jagen, zou ik willen weten of de opzeggingsvergoeding vanwege de huurder kan uitgesloten worden in het contract. Is dit legaal, kan dit als dit overeen is gekomen ? Het is maar omdat ik dit in het modelcontract van de Kamer van Arbritage en Bemiddeling, dat ik als leidraad gebruik, heb gelezen.
Er staat oorspronkelijk in :
"Bovendien, indien de huurovereenkomst is gesloten voor een vaste periode van drie jaar, kan de huurder de overeenkomst beëindigen wegens buitengewone omstandigheden, met inachtneming van een opzeggingstermijn van drie maanden die aangetekend moet worden betekend. en met betaling, benevens de betaling van de vervallen en nog te vervallen huur, van een vergoeding gelijk aan drie, twee of één maand huur naargelang de overeenkomst verstrijkt tijdens het 1ste, 2de of 3de jaar."

En wat betekent "benevens de betaling van de vervallen en nog te vervallen huur", daar geraak ik niet aan uit.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 07 dec 2011 13:49

In een contract van bepaalde duur voor hoofdelijke bewoning bepalen huurder en verhuurder zelf de opzeggingsmodaliteiten. Art 3§2 t/m 3§5 woninghuurwet zijn hiervoor immers niet van toepassing.

terreintje
Topic Starter

#3 , 07 dec 2011 15:51

Oke bedankt.

Reclame

Vandebos

#4 , 07 dec 2011 16:23

U kan dus perfect het artikel aanpassen naar:

"Bovendien, indien de huurovereenkomst is gesloten voor een vaste periode van drie jaar, kan de huurder de overeenkomst beëindigen wegens buitengewone omstandigheden, met inachtneming van een opzeggingstermijn van drie maanden die aangetekend moet worden betekend."

Terug naar “Huren”