Opzeggen mondeling huur

Pepe7
Topic Starter

Opzeggen mondeling huur

#1 , 04 dec 2011 23:28

Ik zou een opbrengsthuis gelegen in Wallonie willen kopen dat bestaat uit een handelsgelijkvloers en op het eerste verdiep een appartement.

De vorige eigenaar heeft het gelijkvloers 7 maand geleden mondeling verhuurd aan een koppel met een klein kind dat erin woont en er gedomicilieerd is (wijkagent is langs geweest).

Het gelijkvloers is echter niet geschikt als woonst vanwege onvoldoende raamoppervlakte, en dit is niet eenvoudig op te lossen, en bovendien is het urbanistiek gekend als handelsruimte.

Ik wil die mensen helemaal niet op straat zetten, maar ik wil zeker niets illegaals doen (=ongeschikte woonst verhuren).
De huishuur die ze betalen is OK voor mij, hoewel vrij laag en verantwoord zeker geen grote werken.

Ik ga ervan uit dat het enige dat ik kan doen is de huur opzeggen.
Aangezien het mondelinge huur is wordt verondersteld huur op 9 jaar, en deze kan ik enkel opzeggen tegen het eind van de driejarige periode, mits een schadevergoeding (9 maand ofzo).

Het feit dat het pand eigenlijk niet geschikt is voor als woonst doet niets terzake bij de opzegmodaliteiten.

Klopt dit alles (opzeg)? Heb ik alternatieven, anders dan voor extra ramen zorgen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 04 dec 2011 23:37

lees deze brochures al eens
http://www.belgium.be/nl/huisvesting/huren_en_verhuren/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.handelshuur.be/index.php?opt ... &Itemid=60" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.just.fgov.be/nl_htm/informat ... urwet.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Pepe7
Topic Starter

#3 , 05 dec 2011 17:54

Heb de websites nagekeken.
Ze geven eigenlijk geen antwoord voor mijn specifiek geval.

Ik koop een handelhuis, dat mondeling verhuurd is door de vorige eigenaar aan iemand die er zijn hoofdverblijf heeft en er gedomicilieerd is.

Het voldoet niet aan de "code du logement Wallon" wat betreft lichtinval en daar is zeer moeilijk aan te remediëren, en is bijgevolg niet geschikt om te bewonen.

Ben ik verplicht dit woonhuurcontract op te zeggen, aangezien het pand niet geschikt is om in te wonen, en zo ja is er een specifieke opzegregeling.

Reclame

Vandebos

#4 , 05 dec 2011 18:18

Neen, u zal ofwel met de huidige huurder een onderlinge overeenkomst dienen te vinden of een ontbinding via het vredegerecht dienen te bekomen.

Franciscus

#5 , 05 dec 2011 19:24

Hoe kan de politie een positief woononderzoek opstellen als men in het pand niet mag wonen (geen woning).
Ik weet wel het is de gemeente die inschrijft.

Pepe7
Topic Starter

#6 , 06 dec 2011 13:03

Franciscus,
De politie kijkt enkel dat de mensen er wonen, en het pand is echt wel in goede staat, maar er zijn geen ramen in de slaapkamers, en de living is zeer groot en heeft slechts beperkte raamoppervlakte.

Vandebos,

Ik dacht als volgt te werk te gaan:
- Aanvraag aan gemeente om het goed om te vormen tot woning, dit zou normaal gezien geweigerd moeten worden.
- Indien bestemmingswijziging geweigerd stel ik een minnelijke schikking voor, vooropzeg van 6 maand, mogelijkheid van tegenopzeg van 1 maand (of zelfs minder), alsook een schadeloosstelling van 1 maand huur.
- indien niet akkoord: vrederechter.

Heb ik goed begrepen dat het feit dat het goed in dezelfde staat was toen ze er hun intrek in hebben genomen en dat er niet aan te remedieren valt wel degelijk een reden is tot ontbinding, met redelijkere voorwaarden (zie hiervoor bvb) dan bij een normale opzeg van een 9-jarig huurcontract? Wat is dan de wettelijke basis, ik bedoel, de ontbinding aanvragen aan vrederechter wegens wat?

Vandebos

#7 , 06 dec 2011 13:30

De ontbinding vragen vanwege het feit dat de woning niet voldoet aan de kwaliteitsnormen bij wet vastgelegd, dat u als nieuwe eigenaar met deze reeds bestaande onwettige situatie wordt geconfronteerd en ze gelet op uw geweigerde aanvraag tot bestemmingswijziging niet kan laten voortduren zonder zelf het risico op vervolging te lopen.

Franciscus

#8 , 06 dec 2011 13:51

De politie moet niet alleen daar naar kijken.
In principe ALS het niet als woning is geregistreerd kan de gemeente hen daar niet inschrijven wegens geen woning.
Er MOET dan een woonstonderzoek gebeuren en met deze resultaten zal de bouwpolitie dan een verder onderzoek doen afpunten op 'Waalse' wooncode.
Indien daar NIET mag gewoond worden kan de rechtbank u zelfs veroordelen tot terugbetaling van de huur een substantiële schadevergoeding en een boete en gevangenisstraf.
In de volksmond een kort en een huisjesmelker. Dus opletten

Pepe7
Topic Starter

#9 , 09 dec 2011 20:18

Intussen een mogelijkheid gevonden voor de raamoppervlakte.

Echter blijft het probleem dat het een "M.COMMERCE" is. OP de gemeente zeggen ze dat omvorming tot woonst gelijk is aan nieuwe woonst, dus is er een garage nodig, hetgeen onmogelijk is.

Wat riskeer ik als ik een "M.COMMERCE" verhuur aan iemand die erin woont (gedomicilieerd is). Het zou echter wel zo zijn dat het huis (gelijkvloers) in kwestie in orde is met de kwaliteitsnormen.

Terug naar “Huren”