veel (be)dreigen kunnen de nutsbedrijven doen,zelf maak ik het ook mee . . .
persoonlijk kreeg ik kort voor de grote vakantie 2009 mijn jaarlijkse eindafrekening van electrabel ten bedrage van €907 + kleingeld, wat een jaar factuur maakte van iets meer als €2000.
als ge dan rekening houd met het feit dat ik maar op een simpel appartement woon ( alleenstaande ) had ik dus alle reden om die eindafrekening te betwisten ( verkeerde berekening, te veel aangerekend, . . . ).
meer als eens contact opgenomen met electrabel via mail, telefoon, zelfs langs geweest op hun "klantendienst" in de gewijde boomstraat in brussel.
de eindafrekening word meerdere keren betwist, natuurlijk ook aangetekend
inderdaad altijd van het kastje naar de muur gestuurd,
eerst betalen en dan zullen we wel zien, is hun standaard antwoord.
uiteindelijk electrabel opgezegd een goede 3 maand later ( zoals het in hun algemene voorwaarden staat )
enige dat ik dan nog terug krijg van hun is een bevestiging van het ontvangen van mijn AS en de melding dat ze verder met mij contact zouden opnemen.
enige "contact" dat ik na het verlopen van de opzegtermijn nog heb gekregen zijn maandelijkse facturen . . . :evil, de welke ik 'braafjes' betaal.
aangezien ik gene rijke mens ben, dien ik mijn contracten met de "nieuwe" leveranciers tijdelijk op "hold" te zetten, ik kan moeilijk 2 keer voor hetzelfde betalen op de maand.
van electrabel hun kant komt er natuurlijk, buiten de standaard antwoorden, niks
uiteindelijk stopt electrabel met facturen te sturen maar geven ze mij wel aan bij eandis als "buiten gegooide" klant,
dit terwijl ik zelf het contract een half jaar eerder had opgezegd.
aangezien ik nu weg ben bij electrabel zeg ik tegen mijn nieuwe leveranciers ( apart voor gas en electriciteit ) dat ze mogen leveren, doch dit kan pas vanaf de grote vakantie 2010.
gelet op het feit dat ik
geen enkele verbintenis ben aangegaan met eandis ( toch niet voor de levering van gas en elektriciteit ) en dat electrabel het recht niet had om mij bij hun aan te geven, betwist ik hun facturen ook, tot op de dag van vandaag.
1 dag voor de levering van gas zou beginnen, krijg ik een brief ( niet aangetekend ) van de nieuwe gas leverancier, dat ze het contract "verbreken" omdat ik nog een openstaande factuur zou hebben met eandis.
ik ga hier niet mee akkoord, niet alleen omdat dit nog al kort op de bal is, gelet op voorafgaande geschiedenis zou ik geen "schuld" hebben als electrabel mij zogezegd niet had buitengegooid en mijn overeenkomst met die nieuwe leverancier dan ook rechtsgeldig en gerespecteerd dient te worden.
tot op heden krijg ik nog altijd mails van die gas leverancier die steevast beginnen met "beste klant" . . .
uiteindelijk probeert electrabel de "eindafrekening" te vorderen voor de vrederechter, ik zeg duidelijk, ze proberen.
hun advocaat dagvaard mij met het verkeerde artikel ( art. 735, §1, Ger. W.),
§ 2. De zaken worden in korte debatten behandeld ingeval de partijen daarmede akkoord gaan. De rechter houdt de zaak op de inleidingszitting aan of verwijst ze opdat er op een nabije datum over wordt gepleit, waarbij hij de duur van de debatten bepaalt.
(Behoudens akkoord van de partijen zal het geding op grond van de voor de korte debatten voorziene procedure worden behandeld in de volgende gevallen :
- de invordering van de niet betwiste schuldvorderingen;
hoeveel mails en aangetekend schrijven moet ik als mens nog sturen waarin staat dat de factuur word betwist . . ., dat strikt genomen electrabel mij 6 x €123 verschuldigd is en dat zijn client mij ten onrechte bij eandis had opgegeven, dit liet ik dan ook aan hun advocaat weten ( wel met een deftig schrijven

)
uiteindelijk krijg ik op minder als 24u bericht voor de zitting ( via gewone brief begin, half weg september 2011 ) dat de zitting niet door zou gaan en ik niet aanwezig hoef te zijn, terwijl de brief letterlijk iets meer als een maand eerder werd opgesteld, werd deze pas vrijdag, 4 dagen eerder; verstuurd ( zitting zou plaats vinden op een dinsdag ).
mij op de volgende dag toch gaan aanmelden bij het vredegerecht, de griffie zei dat ik inderdaad niet aanwezig hoef te zijn, maar ze begrepen dat als men op zo korte termijn pas bericht krijgt, men in feite niks anders kan doen dan op zen minst aanmelden.
dit werd dan ook vermeld ( datum + stempel ) op de brief van de advocaat.
tot op heden niks meer gehoord van electrabel
enige dat ik van eandis hoor is dat ze facturen blijven sturen
mijn nieuwe gas leverancier kan/wil geen facturen sturen . . .

, doch de nieuwe elektriciteit had geen problemen om mij klant te maken.
problemen met nuts bedrijven in de media oplossen? ik zou niet weten waarom het niet zou kunnen, het lijkt mij de enige mogelijkheid om hun op verantwoordelijkheden te wijzen