Nog even een nieuwe post waar ik graag een antwoord op weet.
Ik ben hier in dit appartement aangesteld om alles een beetje te regelen aangezien mijn huisbaas op 250 km van hier woont.
Ik stel een beurtrol op voor het poetsen van de algemene delen en het tuinonderhoud (gezamelijke tuin).
Tevens laat ik ongeveer 2 keer per jaar een firma komen om de septische put te ruimen.
Ik laat firma's komen om offertes te maken voor grote kosten (worden wel nooit uitgevoerd maar ja)
Dit alles zonder overeenkomst (schriftelijk) met de huisbaas maar in ruil voor de huur van mijn garage (40 euro/maand).
Het beurtrolsysteem loop echter de laatste 2 jaar totaal niet meer goed.
Sommige huurders doen niets, anderen moeten dan de vuiligheid van vorige opkuisen.
Vriendelijke brieven, bewonersvergaderingen e.d. halen niets uit.
Op 28/09/2011 kwam een firma de septische put ledigen.
Die factuur wordt contant betaald door mij.
Nadien stel ik een brief op voor de 5 andere huurders van dit gebouw, samen met een overschrijvingsformulier, waarin ik de vraag stel om hun deeltje van het ruimen te betalen.
Dit deeltje kost hun 13,31 euro.
In ons huurcontract staat dat de kosten voor het ledigen van de septische put, ten onze laste zijn.
We zijn ondertussen 2 maanden verder.
1 van de huurders heeft nog steeds niet betaald.
Ik heb al 3 keer een brief in haar bus gestoken met de vraag binnen de 14 dagen te betalen.
Doch spijtig genoeg, niets op mijn rekening.
Onlangs liet ik dit weten aan onze huisbaas (per brief) met de vraag om desbetreffende huurders misschien eens een brief te sturen om hun attent te maken op het feit dat zij, contractueel, akkoord gegaan zijn met het beurtrolsysteem en dat zij tevens de kosten voor het ruimen van de septische put moeten betalen.
Ik kreeg vorige week een brief terug van de huisbaas dat ik dan misschien nog eens een brief moet opmaken wat betreft de beurtrol en de mensen moet zeggen dat het toch aangenaam is om in een propere omgeving te komen en iets te kunnen doen voor anderen.
Tevens zegt hij dat ik zelf maar moet zorgen dat ik mijn geld terug krijg voor het reinigen van de put.
Besluit: het kan hem niets schelen hoe mensen hier leven (zie ook vorige postt aangaande onbewoonbaar/ongezondheid) en ik moet mijn plan maar trekken.
Mijn vragen:
1.) Moet ik nu een AS sturen naar een andere medehuurder om mijn geld terug te krijgen van het ruimen van de septische put? En zo ja, heb ik iets om op te steunen? Ik heb geen contract met haar hé.
2.) Kan ik, mits AS, de verhuurder op de hoogte brengen van het feit dat ik, als ik tegen het einde van de maand nog geen betaling heb ontvangen, ik dit inhoud van de huur die ik hem moet betalen?
3.) Stel dat ik zeg dat ik niet meer de verantwoordelijkheid wil over het ruimen van de put en zeg dat hij dit moet doen en betalen. Als hij de put dan niet op tijd laat ledigen, raken de buizen hier verstopt en moet dus alles ontstopt worden. Wat dus ook veel meer kost. Nu al moet ik elke 4 weken de buizen leegtrekken met een spade anders verstoppen die. Wat dan met de meerkost die dat meebrengt?
Alvast bedankt.