Schenking via gezamelijke rekening nog eigen vermogen?

kov
Topic Starter

Schenking via gezamelijke rekening nog eigen vermogen?

#1 , 30 nov 2011 17:02

We zijn getrouwd met scheiding van goederen en hebben beiden een inkomen, het inkomen van mezelf (man) ligt een pak hoger dan dat van mijn vrouw. Onze lonen werden rechtstreeks en onrechtstreeks (via persoonlijke rekening) gestort op een gezamelijke rekening.
Mijn vrouw heeft tijdens het huwelijk een (geregistreerde) schenking gekregen op een rekening op haar naam. Vanop deze rekening heeft ze geld overgeschreven naar de gezamelijke rekening.
Om een idee te geven zijn de gelden die op de gezamelijke rekening zijn gekomen in de volgende grootteorde:
Loon man: 200 EUR
Loon vrouw: 100 EUR
Schenking: 50 EUR
Vanop deze rekening werden alle onkosten gemaakt (inboedel, verbouwing, leefkosten, etc.)
Mijn vrouw wil nu de gelden van de schenking terugvorderen, dit terwijl mijn (loons)inbreng hoger ligt dan haar loon + schenking samen.

We zijn bij een bemiddelaar (advocate) in gesprek om een EOT op te stellen en ik krijg daar te horen dat
- Het loon van beide partijen in de gemeenschap vallen en 50-50 te verdelen zijn
- De bedragen uit de schenking terugvorderbaar zijn

Kloppen deze beweringen in onze situatie of is het niet zo dat
- ofwel alle gelden die op de gezamelijke rekeningen 50-50 eigendom worden
- ofwel zowel het ingebrachte loon ALS de ingebrachte schenking eigen vermogen blijven, ondanks het feit dat ze op de gemeenschappelijke rekening werden gestort

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 30 nov 2011 17:40

"We zijn bij een bemiddelaar (advocate) in gesprek om een EOT op te stellen en ik krijg daar te horen dat
- Het loon van beide partijen in de gemeenschap vallen en 50-50 te verdelen zijn
- De bedragen uit de schenking terugvorderbaar zijn"

De advocate moet dringend haar kennis van de cursus Burgerlijk Recht opfrissen:

Ingeval van een huwelijkkontrakt scheding van goederen is er geen huwelijksgemeenschap! Bijgevolg kunnen de lonen dan ook nooit gemeenschappelijk worden. Onder dit huwelijksstelsel blijven alle inkomsten immer eigen aan de respectievelijke echtgenoten.

Aangezien het hier om een geregistreerde schenking gaat kan die inderdaad zonder problemen teruggevorderd worden.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

eylis

#3 , 01 dec 2011 09:46

tenzij er een gemeenschappelijke bankrekening is of een gemeenschappelijke spaarrekening waar lonen op gestort werden? Maar dan nog is de advocate fout: want dat is dan geen gemeenschap van aanwinsten, maar winsten in onverdeeldheid. en dan moet er gewoon bekeken wie wat ingebracht heeft en netjes verdelen.
Ik zou dat mens haar "bemiddelings"loon wel terugvragen hoor.... Dat zijn potverdrie zware professionele fouten.
Op haar examen zou ze finaal gebuisd geweest zijn :-)

Reclame

duma

#4 , 01 dec 2011 13:29

Wij zijn net getrouwd met scheiding van goederen, maar in ons huwelijkscontract staat wel dat er vanuit gegaan wordt dat rekeningen op onzer beide naam aan ons samen toebehoren, in hoofdelijke onverdeeldheid (Of zoiets? heb contract niet hier, dus kan de exacte bewoording niet nalezen: het wil iig zeggen dat alles op die rekening 50/50 is, hoeveel wie dan ook stort).

Maar of dat overal geldt of dat iets is dat wij specifiek hebben toegevoegd, weet ik niet ...

roharro

#5 , 01 dec 2011 14:36

Indien men gehuwd is met scheiding van goederen wordt er -tot bewijs van het tegengestelde door één van beide partijen-van uitgegaan dat ze in onverdeeldheid aan ieder toebehoort voor de helft.

j.demoor

#6 , 02 dec 2011 10:10

“Art.1466.Wanneer de echtgenoten bij huwelijkscontract bedingen dat zij gescheiden van goederen zullen zijn, bezit ieder van hen de bevoegdheid van beheer, genot en beschikking alleen, onverminderd de toepassing van artikel 215, § 1; zijn inkomsten en besparingen blijven eigen goed.Art.1468.Het bewijs van de eigendom van een goed wordt tussen echtgenoten zowel als ten aanzien van derden geleverd naar de regels van artikel 1399, tweede en derde lid. Roerende goederen waarvan niet kan worden bewezen dat ze eigendom zijn van een der echtgenoten, worden beschouwd als onverdeeld tussen de echtgenoten.”(Burgerlijk Wetboek=B.W.).

“Art.221.Iedere echtgenoot draagt in de lasten van het huwelijk bij NAAR ZIJN VERMOGEN. Wanneer een der echtgenoten deze verplichting niet nakomt, kan de andere, onverminderd de rechten van derden, zich door de vrederechter laten machtigen om, met uitsluiting van zijn echtgenoot, diens inkomsten of de inkomsten uit de goederen die hij krachtens hun huwelijksvermogensstelsel beheert, alsook alle andere hem door derden verschuldigde geldsommen te ontvangen onder de voorwaarden en binnen de perken die het vonnis bepaalt.”(B.W.).

‘Onze lonen werden rechtstreeks en onrechtstreeks (via persoonlijke rekening) gestort op een gezamelijke rekening.’

Wat meer dan vereist door art.221 B.W. naar de gezamenlijke rekening ging kan er uit teruggevorderd worden.

‘Mijn vrouw heeft tijdens het huwelijk een (geregistreerde) schenking gekregen op een rekening op haar naam. Vanop deze rekening heeft ze geld overgeschreven naar de gezamelijke rekening.’

Die schenking blijft haar eigen vermogen en kan ze dus uit de onverdeeldheid terugvorderen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

duma

#7 , 02 dec 2011 11:00

En als de lonen rechtstreeks op een gezamenlijke worden gestort?

roharro

#8 , 02 dec 2011 11:04

En als de lonen rechtstreeks op een gezamenlijke worden gestort?
Is beantwoord door demoor!

Terug naar “Echtscheiding”