We zijn getrouwd met scheiding van goederen en hebben beiden een inkomen, het inkomen van mezelf (man) ligt een pak hoger dan dat van mijn vrouw. Onze lonen werden rechtstreeks en onrechtstreeks (via persoonlijke rekening) gestort op een gezamelijke rekening.
Mijn vrouw heeft tijdens het huwelijk een (geregistreerde) schenking gekregen op een rekening op haar naam. Vanop deze rekening heeft ze geld overgeschreven naar de gezamelijke rekening.
Om een idee te geven zijn de gelden die op de gezamelijke rekening zijn gekomen in de volgende grootteorde:
Loon man: 200 EUR
Loon vrouw: 100 EUR
Schenking: 50 EUR
Vanop deze rekening werden alle onkosten gemaakt (inboedel, verbouwing, leefkosten, etc.)
Mijn vrouw wil nu de gelden van de schenking terugvorderen, dit terwijl mijn (loons)inbreng hoger ligt dan haar loon + schenking samen.
We zijn bij een bemiddelaar (advocate) in gesprek om een EOT op te stellen en ik krijg daar te horen dat
- Het loon van beide partijen in de gemeenschap vallen en 50-50 te verdelen zijn
- De bedragen uit de schenking terugvorderbaar zijn
Kloppen deze beweringen in onze situatie of is het niet zo dat
- ofwel alle gelden die op de gezamelijke rekeningen 50-50 eigendom worden
- ofwel zowel het ingebrachte loon ALS de ingebrachte schenking eigen vermogen blijven, ondanks het feit dat ze op de gemeenschappelijke rekening werden gestort