Beste forumgebruikers,
Ik huurde voor een periode van 3 jaar een apartement waarbij ik weinig of geen problemen had met de verhuurder. Ik wist niks af van contracten en wettelijke verplichtingen en heb dan ook mijn opzeg te laat gedaan waardoor ik nog drie maanden extra te betalen heb. Tot daar geen enkel probleem. Nu som ik kort even op wat ik vraag stel:
- Intredende plaatsbeschrijving heeft me indertijd tientallen euro's gekost voor 'een expert' maar die expert was er helemaal niet bij toen we de op voorhand gemaakte beschrijving gingen tekenen, en of die expert zijn werk dan goed gedaan heeft betwijfel ik want er zijn minstens vijf zaken geschrapt of bijgeschreven die er niet opstonden (vrij ernstig, zoals grote stukken schade in het pleisterwerk, gebarsten tegels). Wat te doen als zij straks wél met een expert opdaagt die zijn werk donders goed kent en bij wijze van spreken elke halve scheet in die uittredende beschrijving zet?
- De vloer (ale, vloer..) is linolium of hoe heet dat, zo'n rol plastiek met een houtmotief? Wanneer je daar hard in duwt met je vingernagels heb je een putje. Je kan je voorstellen dat drie jaar bewoning sporen nalaat. Begrijp me niet verkeerd, hij is niet gesloopt, verre van. Maar er staan één of twee tafelpoten permanent afgedrukt en er is een stukje verbrand ter grootte van een vingernagel.
- Tijdens mijn opzeg verwittigd mijn huisbaas dat ze dakwerken komen uitvoeren, waar ik mee akkoord ga. Echter, ik heb de muren en deuren afgekuist met vrienden en familie en een week later arriveren de werkmannen dus en breken twee lichtkoepels uit en waar bouwwerken zijn is stof. Alle muren en deuren zijn dus opnieuw zwart van het stof en mijn badkuip ligt vol steenpuin, waarmee ik van haar de opmerking krijg dat ik maar kan zien dat de afvoer niet verstopt raakt anders belt ze een ontstoppingsdienst op mijn kosten, zegt ze.
- Ze eist dat de muren herschilderd worden, en hoewel ik haar kan begrijpen (er zijn de typische zwarte vlekken van de verwarming en van kaders, u kent ze wel) zijn er ook drie vochtvlekken die beschimmeld zijn, ik heb over één geprobeerd te schilderen maar je blijft ze keihard zien. Ik heb haar in de tijd telefonisch verwittigd wat de vlekken betreft, zij is dan ook gekomen om herstellingen te doen aan het dak en die vlekken zijn niet erger geworden. Wat niet wegneemt dat ze er wel zaten. Dit is geen beschuldiging aan haar adres, dat gebeurt nu éénmaal, maar ik heb maar schrik dat ze de verfkosten op mij zal verhalen, of ik nu schilder of niet, net omwille van het feit dat men ze blijft zien. Zowel naar kleur als naar structuur toe.
- Ten laatste kreeg ik het voorstel om de laatste maand huur (december) cash te betalen, en zij krijgt in het begin van die maand de sleutels, ze zet op papier bij de uittredende plaatsbeschrijving dat alles in orde is en dat ik de waarborg terug heb gekregen maar ze houdt hem wel om de schilder mee te betalen en deze werken gebeuren dan bovendien terwijl ik nog die maand betaal.
Ook zegt ze dat ik verantwoordelijk zal gesteld worden omdat ze niet "kan" langskomen met nieuwe huurders, maar ze heeft nog geen advertentie geplaatst en wil het niet verhuren zolang het niet geschilderd is.
Ik begrijp gewoon een aantal zaken niet goed en vrees dat ze ofwel blufpoker speelt ofwel ze de wet vanbinnen en vanbuiten kent en op het randje loopt.
Kan iemand mij zijn mening geven alstublieft?
Bedankt!