Mijn ouders zijn sinds februari 1998 uit elkaar. Pas in januari 2009 werd de echtelijke scheiding uitgesproken. Mijn moeder diende echter begin dit jaar een eis in tot betaling van alimentatie omdat ze niet in haar levensbehoeften kan voorzien. Het hof van beroep stemde in haar eis toe en besliste dat mijn vader een maandelijks onderhoudsgeld dient te betalen van € 200,00 en dit vanaf maart 2009. Vandaag kreeg hij een brief in de bus van de advocaat met het verzoek om het achterstallige alimentatiegeld met een bedrag van € 4500 over te schrijven op rekening van mijn moeders advocaat. Indien hij deze betaling niet doet dreigen ze ermee loonsbeslag te leggen op zijn pensioengeld.
Mijn vraag is nu: mag mijn moeders advocaat eisen dat dit alimentatiegeld op haar rekening gestort wordt en niet op die van mijn moeder en aanvaardt de belastingdienst dit indien het op de rekening van mijn moeders advocaat wordt overgeschreven? Kan dit achterstallige alimentatiegeld ingebracht worden in de aanslagbrief van 2012?
Bovendien beschikt mijn vader niet over de middelen om dit bedrag in éénmaal over te schrijven. Kan hij voorstellen om dit in maandelijkse schijven van €250 te doen om beslag op zijn pensioengelden te voorkomen?