Achterstallig alimentatie en belasting

Trickster
Topic Starter

Achterstallig alimentatie en belasting

#1 , 28 nov 2011 15:15

Mijn ouders zijn sinds februari 1998 uit elkaar. Pas in januari 2009 werd de echtelijke scheiding uitgesproken. Mijn moeder diende echter begin dit jaar een eis in tot betaling van alimentatie omdat ze niet in haar levensbehoeften kan voorzien. Het hof van beroep stemde in haar eis toe en besliste dat mijn vader een maandelijks onderhoudsgeld dient te betalen van € 200,00 en dit vanaf maart 2009. Vandaag kreeg hij een brief in de bus van de advocaat met het verzoek om het achterstallige alimentatiegeld met een bedrag van € 4500 over te schrijven op rekening van mijn moeders advocaat. Indien hij deze betaling niet doet dreigen ze ermee loonsbeslag te leggen op zijn pensioengeld.

Mijn vraag is nu: mag mijn moeders advocaat eisen dat dit alimentatiegeld op haar rekening gestort wordt en niet op die van mijn moeder en aanvaardt de belastingdienst dit indien het op de rekening van mijn moeders advocaat wordt overgeschreven? Kan dit achterstallige alimentatiegeld ingebracht worden in de aanslagbrief van 2012?

Bovendien beschikt mijn vader niet over de middelen om dit bedrag in éénmaal over te schrijven. Kan hij voorstellen om dit in maandelijkse schijven van €250 te doen om beslag op zijn pensioengelden te voorkomen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 28 nov 2011 16:04

Het achterstallig onderhoudsgeld, dat betaald wordt ingevolge een rechterlijke beslissing, is ook (t.b.v. 80 %) fiscaal aftrekbaar. Zie art. 104, 2° Wetboek Inkomstenbelastingen.

Of dit nu betaald wordt aan de advocaat, dan wel rechtstreeks aan de onderhoudsgerechtigde, is niet van belang.

Uw vader kan voorstellen om maandelijks te betalen, tegenpartij is niet verplicht dit voorstel te aanvaarden en kan onmiddellijk laten uitvoeren voor de volledige achterstal.

hendrik1

#3 , 29 nov 2011 11:30

Hoi,

wat scorpioen schrijft klopt in dit geval.
ik zou hier enkel (voor de volledigheid) volgende tekst willen aan toevoegen:
Laattijdig betaalde onderhoudsuitkeringen (zijnde betalingen verricht meer dan drie maand later) worden enkel maar aanvaard voor fiscale aftrek als het bedrag van de betreffende onderhoudsuitkeringen voor de eerste maal door de rechtbank werd vastgesteld of verhoogd en dit met terugwerkende kracht. In dat geval is de laattijdigheid van de betaling immers te wijten aan het feit dat het bedrag van de onderhoudsuitkering door de rechter met terugwerkende kracht werd vastgesteld of verhoogd.
In alle andere gevallen is achterstallig onderhoudsgeld niet fiscaal aftrekbaar!

mvg

Reclame

lucgescheiden

#4 , 29 nov 2011 16:49

"Laattijdig betaalde onderhoudsuitkeringen (zijnde betalingen verricht meer dan drie maand later) worden enkel maar aanvaard voor fiscale aftrek als het bedrag van de betreffende onderhoudsuitkeringen voor de eerste maal door de rechtbank werd vastgesteld of verhoogd en dit met terugwerkende kracht. In dat geval is de laattijdigheid van de betaling immers te wijten aan het feit dat het bedrag van de onderhoudsuitkering door de rechter met terugwerkende kracht werd vastgesteld of verhoogd. "

Mijn vraag daarbij:
Hoe past dit binnen het recht op verdediging?

Stel u gaat in beroep tegen de vaststelling door de rechtbank.
M.a.w. u verzoekt de rechtbank om OPNIEUW tot een EERSTE vaststelling over te gaan...
Handige documenten voor Personenrecht

Terug naar “Echtscheiding”