Kotcontract ongeldig?

baashaas
Topic Starter

Kotcontract ongeldig?

#1 , 26 nov 2011 22:52

Ik zit momenteel op kot in gent, maar ik zou graag het kot verlaten.
Er zijn steeds problemen met de kotbaas, verwarming, internet, onderhoud, ...

Ik heb reeds achterhaald dat het contract niet geregistreerd staat bij de stad gent, maar ik vind altijd tegenstrijdige informatie hieromtrent of dit een legale reden is om het contract te verbreken. Ik heb al documenten gevonden die zeggen dat dit de huurder in staat stelt het contract te beëindigen zonder opzegtermijn, maar andere documenten spreken dit tegen omdat het een contract is voor een bepaalde duur korter dan 3 jaar.

Ook staat er onderaan het contract: "Opgemaakt in 3 exemplaren te Gent op 17 juli 2012", terwijl het op 17 juli 2011 werd ondertekend. Is dit een fout die erg genoeg is om het contract ongeldig te maken, en mij dus in staat stellen het pand te verlaten?

Ook heb ik al gehoord van andere mensen die van deze huisjesmelker hebben gehuurd dat er steeds problemen zijn met het recupereren van de waarborg (2 maand huur). Zijn er manieren om de eigenaar hiertoe te dwingen deze meteen na het einde van het contract aan ons terug te betalen?
En kan dit ook als het contract ongeldig verklaard wordt?

Hartelijk dank aan diegenen die ons hierbij willen helpen!
Laatst gewijzigd door baashaas op 26 nov 2011 23:25, 1 keer totaal gewijzigd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 26 nov 2011 23:00

Kotcontract ..... iets van Kotweb.be??? dan kan je via deze organisatie en unif Gent werken.
Of zomaar een contract van korte duur?
Dan zijn het de contractuele verbintenissen die tellen inzake een contract met 'hoofd'bewoning. Indien geen domicilie dan zijn het de algemene rechtsregels inzake huren.
Registratie van een contract gebeurd niet bij de stad maar bij Akred ( dienst registratie) en is geen reden om een contract nietig te maken.
In een aantal gevallen kan je wel onmiddellijk opzeggen MAAR bij contracten van korte duur is dat (meestal) niet mogelijk.

Mogelijk voldoet de woning niet aan de voorwaarden van een studio en daarvoor kan je wel bij de gemeente terecht deze kunnen eveneens controleren dienst bouwpolitie/stedebouw... en de Vlaamse bouwcode.
http://www.bouwenenwonen.be/uploads/b29 ... t10428.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

lees volgende links
huurwetgeving wonen
versie 11 blijkbaar
http://docs.google.com/viewer?a=v&q=cac ... qb-qUplCBA" onclick="window.open(this.href);return false;
RECENTERE VERSIE 12 van mei 2011
http://www.just.fgov.be/nl_htm/informat ... urwet.html" onclick="window.open(this.href);return false;
huren algemeen
http://www.handelshuur.be/index.php?opt ... &Itemid=60" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door Franciscus op 26 nov 2011 23:13, 1 keer totaal gewijzigd.

baashaas
Topic Starter

#3 , 26 nov 2011 23:06

Iets van kot@gent, hoewel de verhuurder dit kwaliteitslogo eigenlijk niet mag gebruiken (hij is namelijk niet aan zijn proefstuk toe qua mensen oplichten).
Het is een contract dat ingaat op 1 september 2011 en eindigt op 26 augustus 2012. Dus dit wordt gedefinieerd als contract van korte duur (het is geen hoofdadres, dus het is niet de woonhuurwet die van toepassing is, maar de algemene huurwet)

Maar is de kwestie met de foute datum iets om op verder te bouwen?

En is het verhuren van een onbewoonbaar verklaard kot strafbaar? Want mijn broer huurt van dezelfde eigenaar. Dat contract is sowieso ongeldig, maar is er mogelijkheid om dit aan te geven waardoor de kotbaas vervolgd wordt? Hij heeft reeds een proces van Gent aan zijn been, maar daar komt precies niet veel schot in.

Reclame

eylis

#4 , 27 nov 2011 11:15

begrijp ik uit je posts dat het pand in zeer slechte staat is? Hup, stuur daar de wooninstpectie op af.
Zodra die hun evaluatie geformuleerd is (onbewoonbaar) moet je zelfs geen huur meer betalen. Je moet dan zelfs geen vooropzeg doen dacht ik. Je moét gewoon weg.
Indien evaluatie wijst op een aantal belangrijke pijnpunten: die moet de huisbaas dan meteen corrigeren.
In dat geval meld je hem dat je hem niet acuut op kosten wil jagen en dat je hem gerust de tijd wil gunnen dat allemaal op te lossen. Je stelt voor dat dan de enige oplossing is dat je al je opzeg geeft en vertrekt ;-) op voorwaarde dat hij je huurwaarborg meteen terugstort.
Als ie dan nog tegensputtert, wijs hem er fijntjes op dat het contract pas in 2012 ondertekend zal zijn....

baashaas
Topic Starter

#5 , 27 nov 2011 12:12

Het pand is goedgekeurd, het is wel op het randje maar de inspectie is enkele jaren geleden al geweest en heeft dit goedgekeurd.
En zo een redelijke mens is het niet: hij zou beloven het allemaal meteen te herstellen en er niets aan doen. Hij heeft ons allemaal dingen beloofd zoals nieuwe ramen, wekelijks onderhoud, ... maar daar komt allemaal niets van in huis.

Maar moesten we in januari het pand verlaten, dus eenzijdig contract opzeggen en hij klaagt ons aan. Zouden we dan in ons gelijk gesteld worden omdat de datum verkeerd is? En wat dan met de waarborg?

Mijn broer zijn kot is ook onbewoonbaar verklaard, dus die gaat ook weg in januari, maar vreest dus ook voor zijn waarborg... Kunnen wij die nog terugeisen als het contract ongeldig is?

Franciscus

#6 , 27 nov 2011 13:41

Enkele jaren geleden gekeurd en nog niet in orde ....terug naar de bouwpolitie.
Hij maakt gebruik van een contract kot@gent ZONDER dat hij aan de voorwaarden voldoet.... daar eens gaan praten.
Opzeggen kan wel via vrederechter zeker als er negatieve verslagen zijn .... en uiteraard moet waarborg terugbetaald worden.
Ga ook eens langs de sociale dienst van de unif of hogeschool

baashaas
Topic Starter

#7 , 27 nov 2011 17:22

Morgen ga ik naar kot@gent om daar eens te praten.
Vredesgerecht, daar ga ik niet aan beginnen omdat het toch jaren duurt en hij eigenlijk in zijn recht is als wij het contract verbreken. We willen die smeerlap niet nog meer van ons geld gunnen.

mava105

#8 , 27 nov 2011 19:31

Vredesgerecht, daar ga ik niet aan beginnen omdat het toch jaren duurt.
Op een paar weken, hooguit 2 maanden, kan alles geregeld zijn. Je moet hiervoor niet naar assiezen
hoor. :lol:

Franciscus

#9 , 28 nov 2011 19:42

Klopt eens dat een verzoekschrift gestoffeerd met verslag bouwpolitie naar vrederechter is is eerste samenkomst ongeveer 3 weken.
En Indien pand/kot onbewoonbaar wordt verklaart kan/zal er ook een terugbetalingseis kunnen zijn ( afhangelijk van type contract).
Lees de links aub

Terug naar “Huren”