discussie factuur

controvers
Topic Starter

discussie factuur

#1 , 21 nov 2011 13:20

Beste allemaal,
Ik kreeg een discussie over een factuur met mijn hersteller van de centrale verwarming.
Even de situatie.
De sturing van mijn centrale verwarming was kapot en na onderzoek liet de hersteller weten dat het oorspronkelijk stuk niet meer te verkrijgen was en dat de herstelling ongeveer 500 euro zou kosten. Hij liet mij daarover een papier tekenen maar vermelde er geen bedrag op. Na herstelling kreeg ik factuur en wat bleek, de sturing kostte 700 euro. Dit vond ik teveel en na discussie ben ik beginnen bellen bij de hoofdverdeler van de sturingen en wat bleek is dat deze sturing zeker nog te krijgen was en slechts 250 euro kost.

Ik nam contact op met de hersteller met de mededeling dat ik dit weiger te betalen doch hij heeft er geen oren naar.

Ik ben dan ook van plan een gedeelte van de factuur te betalen nl de werkuren en een deel van de sturing.
Dit omdat mij niet zou kunnen verweten worden de hele factuur achter te houden daar de discussie maar gaat over 250 euro.

Mijn vraag is of ik recht in mijn schoenen sta of dat mijn manier van handelen toch zal resulteren in het uiteindelijk volledig betalen van de factuur.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#2 , 21 nov 2011 14:33

Ik vrees dat je jezelf de das omgedaan hebt met "Hij liet mij daarover een papier tekenen". Dit papier zal waarschijnlijk bepalen dat jij de hersteller toestemming geeft het onderdeel te kopen en aan jou door te rekenen, waardoor je nu nog weinig kan doen. Je kan proberen vragen naar de factuur van het stuk (dus de factuur die de hersteller gekregen heeft van de firma waar hij deze besteld heeft).

Nogmaals: ga er van uit dat dit soort "stielmannen" je in de eerste plaats geld uit de zakken willen halen. In sommige gevallen is dit niet het geval, maar in veel gevallen is het weldegelijk zo en deze ingesteldheid voorkomt dat je bedrogen wordt. Daarom: NOOIT, maar dan ook NOOIT werken laten uitvoeren zonder gedetailleerde offerte met prijzen en een vermelding dat de factuur maximaal 5 of 10% zal afwijken van de offerte. Vakmensen die hier niet mee akkoord willen gaan, laat je links liggen: ofwel KUNNEN ze geen goede offerte maken, ofwel WILLEN ze het niet.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

controvers
Topic Starter

#3 , 21 nov 2011 14:54

geachte,
Bedankt voor uw snelle reactie.
Ik ben wel bereid de factuur te betalen maar heb een groot probleem met het feit dat dit wisselstuk wel nog te verkrijgen was bij zijn leverancier ondanks dat hij beweerde van niet. En veel goedkoper. Ik ben alleen niet bereid teveel te betalen.
Heb ik hier juridisch iets aan.

Alvast bedankt.

Reclame

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#4 , 21 nov 2011 15:04

geachte,
Bedankt voor uw snelle reactie.
Ik ben wel bereid de factuur te betalen maar heb een groot probleem met het feit dat dit wisselstuk wel nog te verkrijgen was bij zijn leverancier ondanks dat hij beweerde van niet. En veel goedkoper. Ik ben alleen niet bereid teveel te betalen.
Heb ik hier juridisch iets aan.

Alvast bedankt.
Kan je even posten wat er exact op het papier stond dat je getekend hebt?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

controvers
Topic Starter

#5 , 21 nov 2011 15:46

Helaas heeft hij mij hierover geen copy gegeven.
Het ging om een bevestiging dat hij de herstelling mocht uitvoeren.
Ik betwist alleen dat hij de herstelling niet uitgevoerd heeft met een origineel stuk dat moet dienen op dat type ketel onder het voorwendsel dat het origineel stuk niet meer te krijgen was.
Hetgeen niet waar is.

Werkmanssteeg

#6 , 25 nov 2011 20:15

Je moet de factuur binnen de 30 dagen betwisten, dat is alvast jurdisch een goed begin. Ik zou een brief opstellen als volgt:

Betreft: protesteren van factuur

Geachte,

Blabla.. ik betwist niet het geheel van de factuur, echter wel volgende onderdelen.. blabla en dan ergens vermelden waarmee ge wel en niet akkoord zijt. Schrijf niet teveel en hou het zakelijk, dus geen gescheld of dergelijke maar puur de feiten en zo kort mogelijk. Less is more. Tenslotte afsluitende paragraaf: Kan u mij zo spoedig mogelijk contacteren om dit probleem te bespreken? (op die manier verplicht u hem weer om te reageren) Afsluiten doe je met "onder voorbehoud van alle rechten en zonder enige nadelige erkentenis. Voila, met dergelijke brief zal een eventueel toekomstige advocaat en ook de rechter zeer gunstig gestemd zijn. Afhankelijk van zijn reactie op deze brief kan je daarna besluiten om eventueel een deel van de factuur te betalen, al zou ik eerst een advocaat raadplegen. Je toont hiermee je goede wil als hij je daarna nog voor de rechter zou dagen.

Hoeft het nog gezegd dat je deze brief aangetekend verstuurd en dus niet in een omslag, want anders kan tegenpartij beweren dat de omslag leeg was.
Leek met sterke interesse in en vrij veel kennis van arbeidsrecht. U moet mijn posts met het nodige voorbehoud te nemen en steeds bijkomende bronnen raadplegen.

Terug naar “Consumenten Koop”