Herroeping van collectieve schuldenregeling

Konan
Topic Starter

Herroeping van collectieve schuldenregeling

#1 , 23 nov 2011 20:38

Ik zat een jaar bij collectieve schuldenregelng sinds 5maanden geleden was ik werkloos en had geen inkomen meer..
Na 2maanden zoeken (ik geef toe ik zat niet elke dag bij de interim maar zocht wel) vond ik eindelijk deftig werk..

ondertussen kreeg ik wel brieven van OCMW dat ik 1000euro onmiddelijk moest storten (een schuld voor ik bij collectieve ging) had dit tegen mijn advocaat gezegt.. zijn antwoord let er maar niet op ik krijg die brieven ook hier opgestuurd.. ondertussen kreeg ik wel 4keer diezelfde brief..

Na mijn proefperiode kreeg ik mijn contract en besloot onmiddelijk mijn advocaat te contacteren, hij zei toen tegen mij: Ik had je twee brieven gestuurd en omdat je niet reageerde heb ik je dossier herroepen, ik vroeg hem dan, kan ik het mssn nog goed maken door mijn contract door te sturen? Waarop hij antwoorde je gaat een brief thuis krijgen dat je moet opdagen voor de arbeidsrechtbank, kom met je bewijzen af en dan kan dat terug inorde komen... ondertussen werkte ik al bijna 2 maanden, maar werd nog altijd niet uitbetaald..
Ik was bij de rechtbank en ik zag mijn advocaat binnenkomen, hij keek me aan en negeerde mij volledig.. Op dat moment besefte ik dat hij de tegenpartij ging zijn en dat hij zo heeft gesproken aan de telefoon zodat ik op men eentje naar de arbeidsrechtbank zou gaan zonder een advocaat..

Het was onze beurt ik klapte gewoon dicht door de zenuwen, verbazing en sluwheid van die advocaat ik stond daar met een mond vol tanden toen het men beurt was om me te verdedigen het enigste wat ik zei was: hier is mijn bewijs dat ik werk, ik kan van mijn kant er niets aan doen dat ik niet tijdig word uitbetaald.. Toen had de rechter direct gezegd van uw collectieve schulden regeling word gestopt u ontvangt de 15de een brief thuis,
maar heb nog steeds niets ontvangen..

Wat kan ik nu doen?

Ik heb gehoord en gelezen ergens dat als je zaak word herroepen dat je 5 jaar lang geen collectieve schuldenregeling meer kan krijgen.. Hoe geraak ik er dan uit :s

OCMW kan mij niet helpen omdat ze zelf al schuldeisers zijn en de schulden te groot is...

Er moet toch nog een manier zijn, ik kan echt niet geloven dat ik bewijs heb dat ik werk en toch nog men collectieve schuldenregeling 2maanden daarna kwijtraak!!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Artis

#2 , 23 nov 2011 22:43

Ruim 3/4 van het OCMW-cliënteel heeft schulden bij zijn OCMW. Zever dus dat het OCMW niet kan of wil helpen. Het is hun wettelijke plicht (artikel 1 organieke wet van 8/7/'76).
Ligt de reden niet elders? Idem met herroeping, heb je zelf je gelden niet laten ontvangen op eigen rekening?

Konan
Topic Starter

#3 , 24 nov 2011 00:39

Ze willen me wel helpen met leefloon, maar kunnen niet optreden als schuldbemiddeling
Maar een leefloon wil ik niet ik wil men eigen loon! Ik wil niet dat ik meer schulden krijg..
wat betreft de herroeping van wat ik begreep is omdat ik hem niet had gecontacteerd na zijn twee brieven
en omdat hij mijn loon niet ontving, maar zoals ik al zei die fout ligt niet aan mij maar aan men baas :s

Alvast bedankt voor je tijd en reactie

Reclame

Artis

#4 , 24 nov 2011 12:26

Ik zat een jaar bij collectieve schuldenregelng sinds 5maanden geleden was ik werkloos en had geen inkomen meer..
Na 2maanden zoeken (ik geef toe ik zat niet elke dag bij de interim maar zocht wel) vond ik eindelijk deftig werk..

Heb je post eens grondiger gelezen.
Kon je geen rechten openen op werkloosheidsvergoedingen?

ondertussen kreeg ik wel brieven van OCMW dat ik 1000euro onmiddelijk moest storten (een schuld voor ik bij collectieve ging) had dit tegen mijn advocaat gezegt.. zijn antwoord let er maar niet op ik krijg die brieven ook hier opgestuurd.. ondertussen kreeg ik wel 4keer diezelfde brief..

Als het OCMW weet dat je in CSR bent, zou het toch de taak van de ontvanger moeten zijn deze schuld rechtstreeks naar de schuldbemiddelaar te sturen om deze op te laten nemen binnen de CSR, ma soit ... Men kan jou niet verwijten dat deze schuld plots opduikt gezien men er rekening mee houdt dat je deze schuld was vergeten vermelden.

Na mijn proefperiode kreeg ik mijn contract en besloot onmiddelijk mijn advocaat te contacteren, hij zei toen tegen mij: Ik had je twee brieven gestuurd en omdat je niet reageerde heb ik je dossier herroepen, ik vroeg hem dan, kan ik het mssn nog goed maken door mijn contract door te sturen? Waarop hij antwoorde je gaat een brief thuis krijgen dat je moet opdagen voor de arbeidsrechtbank, kom met je bewijzen af en dan kan dat terug inorde komen... ondertussen werkte ik al bijna 2 maanden, maar werd nog altijd niet uitbetaald..
Ik was bij de rechtbank en ik zag mijn advocaat binnenkomen, hij keek me aan en negeerde mij volledig.. Op dat moment besefte ik dat hij de tegenpartij ging zijn en dat hij zo heeft gesproken aan de telefoon zodat ik op men eentje naar de arbeidsrechtbank zou gaan zonder een advocaat..

Het was onze beurt ik klapte gewoon dicht door de zenuwen, verbazing en sluwheid van die advocaat ik stond daar met een mond vol tanden toen het men beurt was om me te verdedigen het enigste wat ik zei was: hier is mijn bewijs dat ik werk, ik kan van mijn kant er niets aan doen dat ik niet tijdig word uitbetaald.. Toen had de rechter direct gezegd van uw collectieve schulden regeling word gestopt u ontvangt de 15de een brief thuis,
maar heb nog steeds niets ontvangen..

Wat kan ik nu doen?

Ik heb gehoord en gelezen ergens dat als je zaak word herroepen dat je 5 jaar lang geen collectieve schuldenregeling meer kan krijgen.. Hoe geraak ik er dan uit :s

Om welke reden(en) herriep de arbeidsrechtbank de CSR? Zeker dat je zelf geen gelden ontving op eigen rekening? Een CSR kan om verschillende redenen herroepen worden, niet alle redenen sluiten je uit voor 5 jaar.
Dat OCMW geen BBH wil opstarten, kan verschillende redenen hebben, enerzijds werkdruk, het hebben van wachtlijsten, de uitzichtloosheid van het dossier (zeker na herroeping CSR), motivatie, enz...
Is er intussen al een oplossing ivm je loon? Hoe zit het met je collega's? Krijgen die hun loon? Al gepraat met een vakbond? Het is toch legaal wit werk, neem ik aan?

OCMW kan mij niet helpen omdat ze zelf al schuldeisers zijn en de schulden te groot is...

Er moet toch nog een manier zijn, ik kan echt niet geloven dat ik bewijs heb dat ik werk en toch nog men collectieve schuldenregeling 2maanden daarna kwijtraak!!

Konan
Topic Starter

#5 , 24 nov 2011 21:18

Kon je geen rechten openen op werkloosheidsvergoedingen?

Ik kon het wel bij OCMW maar omdat ze zelf schuldeisers waren vermeed ik ze, Ik wist niet dat ze me ook konden helpen ook al had ik schuld bij hen... toen ik werk had waren men papieren bij vdab en abvv ondertussen inorde, het ging om een foutje die ik vergat recht te zetten toen ik als zelfstandige was gestopt

Om welke reden(en) herriep de arbeidsrechtbank de CSR? Zeker dat je zelf geen gelden ontving op eigen rekening? Een CSR kan om verschillende redenen herroepen worden, niet alle redenen sluiten je uit voor 5 jaar.
Dat OCMW geen BBH wil opstarten, kan verschillende redenen hebben, enerzijds werkdruk, het hebben van wachtlijsten, de uitzichtloosheid van het dossier (zeker na herroeping CSR), motivatie, enz...

Zeker, het enige inkomen dat ik kreeg/krijg is van men broer om boodschappen te doen tot ik men loon zou ontvangen (cash). Haar reden voor geen BBH was omdat de schulden die ik heb nog te hoog waren en omdat ze zelf schuldeiser zijn...
bij de arbeidsrechtbank had die advocaat gezegd dat er geen inkomen binnenkwam, dat ik huurachterstal had en dat ik op zijn brieven niet reageerde (dus die twee brieven waarover ik het eerder had)

Is er intussen al een oplossing ivm je loon? Hoe zit het met je collega's? Krijgen die hun loon? Al gepraat met een vakbond? Het is toch legaal wit werk, neem ik aan

Mijn collega's krijgen hun loon op tijd uitbetaald, het is zeker legaal werk.
Maar ik ben wel de enige die met een startkaart daar werkt, heb met men baas erover gesproken hij zegt dat het deze week of begin volgende week inorde moet komen, ik ga sowieso morgen naar de vakbond om er toch zeker van te zijn dat het inorde komt...

Alvast bedankt voor de moeite

jojan

#6 , 25 nov 2011 09:30

Als er geen inkomen beschikbaar is wordt een collectieve schuldenregeling herroepen.

corum

#7 , 05 feb 2015 00:32

of je bent rijk geboren net als mij of je hebt pech beste vrienden
ik woon namelijk in sint maarten latem te Gent
zoek mijn stam cafeetje het vliegertje op en vraag achter Marc en laat iets achter tenslotte
ik zal doen wat ik kan
beste

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”