Hersteller vraagt veel meer dan het bestek v/d expert!

ovi
Topic Starter

Hersteller vraagt veel meer dan het bestek v/d expert!

#1 , 20 nov 2011 09:38

Na een ongeval met onze mobilhome (Fiat Ducato) wordt er een bestek opgemaakt bij de koetswerk hersteller!
In eerste instantie zal ik zelf moeten betalen daar nog niet bepaald is wie schuld heeft.

Expert zet 2700 euro voor het werk maar de hersteller laat weten dat hij zelf ook even een berekening v/h werk gemaakt heeft en komt op 5200 euro uit??? Laat weten hier niet mee akkoord te zijn en bel hiervoor naar de expert die laat weten dat hij zeker genoeg uren heeft gegeven en dat hij voor dit bedrag zeker het voorziene werk moet kunnen uitvoeren!
Laat dit nogmaals weten aan de hersteller en deze zegt dat we het dan wel zullen zien. :roll:
Ik spreek ook af met de hersteller en de expert om zelf voor de onderdelen te zorgen zodat de rekening eigenlijk beperkt blijft tot enkel het werk. Ik had ondertussen een perfecte Fiat Ducato gevonden waar ik de volledige snuit van ben gaan afbreken zodat er ook niks moet gespoten worden.

Omdat ik op weg naar het werk daar voorbijkom spring ik regelmatig even binnen en kan zo mooi de werken opvolgen als ook de uren aangezien het blad waar de techniekers hun uren opschrijven gewoon op de passagierszetel ligt! :wink:

Vorige week was hij dus klaar en ik laat hem duidelijk weten dat ik dus zelf al even de uren heb uitgerekend aangezien dat blad daar toch gewoon open en bloot lag en zeg hem nogmaals duidelijk dat het zelf nog maar een kleine 50 uur is en hij v/d expert bijna 63 uur gekregen heeft! Hij is hier duidelijk even van geschrokken en begint nog wat te zeveren dat ze er toch wel heeeeel veel werk aan gehad hebben? :?
Als ik hem wil gaan halen blijkt hij niet te starten omdat op de fiche v/d diesel afsluiter blijkbaar geen stroom toekomt en blijkbaar is er tijdens de werken dus ergens een draad niet aangesloten of in het dashboard vergeten een fiche in te steken want ook het klokje werkt niet. Ik kom de dag daarop zelf een draad bijtrekken omdat ik na meer dan een maand geen zin heb om hem nog langer daar te laten en hij komt dan ook met zijn rekening.

Hij vraag 4600 euro voor de uren????

Ik ga hier natuurlijk niet mee akkoord en laat hem dat ook duidelijk weten.

Thuisgekomen merken we ook dat de batterij niet is vastgemaakt en dat de hoorn(toeter) ontbreekt? De toeter ligt wel bij de onderdelen die we nog meegekregen hebben maar is gewoon doorgeknipt en de draden zien we nergens meer dus ook dat is niet inorde. Ik moet de uitlijning ook nog zelf laten uitvoeren en betalen en vanachter is er een paneel losgekomen en hang gewoon los. Iets dat gebeurd is met hem op te heffen om hem op de richtbank te zetten maar daar wisten ze niks van?

Wat zijn nu de volgende stappen die ik moet ondernemen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ganapathi tantra

#2 , 20 nov 2011 10:13

eerst en vooral aan het forum laten weten wat jij op papier hebt. Want vanalles een beetje hebben gezien, horen vertellen etc daar ben je als het puntje bij paaltje komt in een rechtbank niks mee. Vermoedelijk zal het daar opuitdraaien.
En heb je niks van papier dan zal je ook niet veel in de pap te brokken hebben.
Een hersteller is trouwens onder geen enkel stelsel verplicht om zich te moeten houden aan de schatting van de expert.
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

roharro
Juridisch actief: Ja

#3 , 20 nov 2011 12:19

Indien deze hersteller de kostenraming van de expert niet aanvaard heeft als bestek voor de herstelling is hij daar niet door gebonden.
Een expert kan een hersteller niet eenzijdig verplichten: 1) bepaalde werken uit te voeren; 2)aan een door hem opgelegde prijs.
Beide partijen moeten immers akkoord gaan.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

ovi
Topic Starter

#4 , 21 nov 2011 07:13

Bedankt al voor deze informatie!
Ondertussen nog een aantal gebreken gevonden zoals de lichten die in de bomen schijnen (dus niet afgeregeld) en mijn klokje werkt ook niet dus duidelijk dat mijn dashboard terug uit elkaar moet om dit alles te herstellen!
Ga straks nog eens met hem praten.

ovi
Topic Starter

#5 , 21 nov 2011 08:47

eerst en vooral aan het forum laten weten wat jij op papier hebt. Want vanalles een beetje hebben gezien, horen vertellen etc daar ben je als het puntje bij paaltje komt in een rechtbank niks mee. Vermoedelijk zal het daar opuitdraaien.
En heb je niks van papier dan zal je ook niet veel in de pap te brokken hebben.
Een hersteller is trouwens onder geen enkel stelsel verplicht om zich te moeten houden aan de schatting van de expert.
Ik heb dus een volledig gedetaieerd verslag v/d expert waar ik dus enkel naar de uren voor het werk moet kijken omdat we zowel met de hersteller als met de expert overeengekomen zijn dat ik zelf voor de onderdelen mag zorgen.
Op het experitieverslag heb ik dus 2700 euro werkuren en hij rekend mij nu 4600 euro :evil: ???
Ik kan aannemen dat hij er wat uren bij doet maar voor 2000 euro is nu toch echt wel een beetje met het haar getrokken en is ook naar de expert toe een blaam aangezien hij beweerd dat die mannen er maar een lap op geven! :roll:
In ieder geval heb ik hem op voorhand laten weten dat ik niet akkoord was met het papiertje waarop hij dus 5200 euro gezet had zonder dat daar de expert van op de hoogte was en heb de expert daar ook van op de hoogte gebracht. Deze liet mij weten dat hij voor dit bedrag de herstelling moest uitvoeren en dat hij dit anders aan hem moest laten weten wat dus niet gebeurd is!
Ik begrijp dus niet dat ik hier echt niks kan aan veranderen? :(

Turaki

#6 , 21 nov 2011 08:51

Niet alleen praten, ook de vaststellingen via AS versturen. Zo kan hij niet beweren van niets te weten.

Betreffende de werkuren, is de prijs gelijk en rekent hij veel meer werkuren aan, of is zijn uurprijs hoger?
Bij meer aangerekende uren, ook vermelden dat u de werkelijke uren heeft kunnen inzien, en dat u dus niet akkoord kan gaan met dit teveel.

ovi
Topic Starter

#7 , 21 nov 2011 09:36

2700 euro v/d expert aan 43 euro (die voorzien wordt volgens de verzekering) is ong. 63 werkuren.
Hij rekend aan 48 euro per uur??? en vraagt 4600 euro dus eigenlijk 96 uur!!!
Als je de voorziene 43/hr neemt is dat zelfs 107 uur dus denk dat dit toch wel een beetje overdreven is en dan zijn er nog een boel onafgewerkte of beschadigde onderdelen dus....

mava105
Juridisch actief: Nee

#8 , 21 nov 2011 10:55

Volgende keer naar een door de verzekering erkende koetswerkhersteller gaan. :mrgreen:

ovi
Topic Starter

#9 , 21 nov 2011 11:01

Dit is wel degelijk een door de verzekering erkende koetswerkhersteller en expert heeft juist getelefoneerd en heeft dus niks vernomen van het feit dat hij niet akkoord was met de uren dus mag hij normaal niet meer aanrekenen dan zijn uren dus die 2700 euro!
Hij ging morgen even mijn bestek nog eens bekijken en nog iets laten weten maar was in ieder geval ook niet echt in zijn nopjes met deze gang van zaken!
Dat er dan bv. zelfs geen signaalhoorn in zit en dat de lichten niet zijn afgeregeld enz. vondt hij ook alles behalve normaal!

ganapathi tantra

#10 , 22 nov 2011 18:20

dus ? je heb nada niks noppes op papier tussen u en de hersteller.
al de rest is prietpraat en daar kan u niks mee aanvangen.
De expert kan op geen enkele wijze eender welke verplichting opleggen aan de hersteller.
Niets qua uren, stukken of wat dan ook
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#11 , 22 nov 2011 18:51

Vaak vertegenwoordigt de hersteller de schadelijder bij de expertise. Hij geeft dan, namens de schadelijder, zijn akkoord met het bedrag van de herstellingskosten. Deze werkwijze impliceert m.i. dat de hersteller zich er dan ook tegenover de schadelijder toe verbindt om de herstelling voor dit bedrag uit te voeren.

ovi
Topic Starter

#12 , 23 nov 2011 07:11

dus ? je heb nada niks noppes op papier tussen u en de hersteller.
al de rest is prietpraat en daar kan u niks mee aanvangen.
De expert kan op geen enkele wijze eender welke verplichting opleggen aan de hersteller.
Niets qua uren, stukken of wat dan ook

:roll:
Ik heb een volledig gedetailleerd bestek v/d expert en ook de hersteller heeft dit gekregen.
Als u in mijn eerste post gaat lezen zal u zien dat daarna de hersteller mijn een "eigen" berekenig heeft gegeven waarop hij gewoon voor het werk 5200 euro had staan i.p.v. de 2700 die de expert in zijn bestek had staan!!!!
Ik heb hem onmiddellijk duidelijk gemaakt dat ik hier helemaal niet me akkoord was en hier ook de expert van op de hoogte gebracht die mij liet weten dat hij dan maar een extra expertitie moest vragen om te rechtvaardigen waarom hij 2500 euro extra nodig had voor het werk.
Aangezien hij het bestek niet heeft aangevochten is hij dus verplicht de herstelling uit te voeren voor het bedrag wat op het bestek staat.
Moest ik bv. een omnium gehad hebben zou de verzekering toch ook weigeren een bedrag te betalen dat zoveel hoger ligt of niet misschien???

ovi
Topic Starter

#13 , 23 nov 2011 07:13

Vaak vertegenwoordigt de hersteller de schadelijder bij de expertise. Hij geeft dan, namens de schadelijder, zijn akkoord met het bedrag van de herstellingskosten. Deze werkwijze impliceert m.i. dat de hersteller zich er dan ook tegenover de schadelijder toe verbindt om de herstelling voor dit bedrag uit te voeren.
Zo zou het wel degelijk moeten zijn heb ik ondertussen begrepen na een hoop telefoons en mails.
En als hij niet akkoord is moet hij dit verwittigen aan de expert wat hij dus NIET gedaan heeft!

fendtje

#14 , 23 nov 2011 11:56

en wat zegt uwe rechtsbijstand ?

ovi
Topic Starter

#15 , 23 nov 2011 12:16

Blijkbaar heb ik enkel rechtsbijstand maar dat is blijkbar niet voldoende? Ik heb BA en om recht te hebben op tussenkomst voor geschillen met een factuur moet je blijkbaar BA+ hebben?
Ik heb wel een jurist aan de lijn gehad die mij liet weten dat ik wel recht heb op een extra expertitie aangezien er verschillende gebreken in de herstelling zijn.
Moest dit ook aan de hersteller melden en vragen om te proberen een comprommis te vinden waar iedereen gelukkig mee is dus heb daarstraks getelefoneerd en vroeg mij om hiervoor eens langs te komen dus dat ga ik dan ook doen.
Ik hou jullie op de hoogte en reeds bedankt voor de info en het meedenken.

Terug naar “Algemeen”